«اصغر فرهادی»، کارگردان ایرانی برنده اسکار در مصاحبهی جدیدش از جزییات فیلم آینده خود، سبک فیلمسازی، پیامدهای کسب اسکار و کارگردانان مورد علاقهاش سخن گفت.
به گزارش ایسنا، هالیوود ریپورتر که پای صحبت با اصغر فرهادی نشسته است در مقدمه گزارش خود مینویسد: «اصغر فرهادی از آغاز فعالیت هنری اش تاکنون با هر فیلم جدیدش تحسین و جوایز بیشتری را بدست آورده است. او پس از اینکه دو سال پیش با «جدایی نادر از سیمین» اسکار خارجی را کسب کرد و نامزد اسکار بهترین فیلمنامه نیز شد، اما فیلم تحسینشده «گذشته» که با انتخاب درست مسئولان ایرانی به آکادمی معرفی شد، با کم لطفی اعضای آکادمی از حضور در جمع نامزدهای نهایی بازماند.»
اصغر فرهادی که با «گذشته» نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز گلدن گلوب است، در این گفتوگو درباره پروژه بعدی سینمایی گفت: داستانی در ذهن دارم که در ایران اتفاق میافتد و فیلم جدیدم را قطعا در ایران خواهم ساخت.
فرهادی درباره حضور پررنگ کودکان در فیلمهایش و اظهار نظر اخیراش درباره اینکه نمیتواند بدون حضور کودکان فیلم بسازد گفت: شخصا آرزو دارم شبیه کودکان باشم. آنها صادق هستند و دنیا را پیچیده نمیبینند و این بزرگترها هستند که کودکان را از این صداقت و نوع نگاه به جهان جدا میکنند.
هالیوود ریپورتر در ادامه اشارهای به اظهارات «محمود کلاری»، فیلمبردار مجرب ایرانی دارد که همکاری با فرهادی را بسیار جذاب دانسته؛ چرا که در فیلمهای فرهادی همهچیز خود به خود روی میدهد و با تغییرات و تصمیمات در دقایق پایانی همراه خواهد بود. فرهادی درباره این موضوع میگوید: این امر بستگی به صحنهای دارد که در حال کار کردن آن هستیم. برخی از صحنهها از پیش به صورت کامل در ذهن شکل گرفتهاند، اما وقتی این ایدهها واقعیت مییابند، آن چیزی که انتظارش را داشتیم نیستند، درحالیکه تمام تلاشم را برای به دست آوردن ایده جدید انجام میدهم.
وی افزود: زمانی که از تغییرات صحبت میکنم، منظورم فیلمنامه نیست؛ بلکه موقعیت افراد و یا دوربین و یا لحن دیالوگ هاست. شاید آنچه برای دیگران عجیب به نظر میرسد، این است که معمولا دلیل این تغییرات را توضیح نمیدهم.
فرهادی درباره سبک کارگردانیاش گفت: وقتی فیلمنامه می نویسم، آن را با جزئیات کامل به تصویر میکشم. زمانی که کسی فیلمنامه را میخواند، گمان میکند عوامل و بازیگران جای هیچ گونه خلاقیتی در فیلم ندارند، اما زمان فیلمبرداری به عوامل این احساس را القا میکنم که آزاد هستند و سعی میکنم به شکل خودشان حرکت کنند و به آنچه در فیلمنامه نوشتهام نزدیک تر شوند.
فرهادی که امسال با فیلم «گذشته» در جشنواره کن جایزه بهترین بازیگر زن و بهترین فیلم معنوی را گرفت، درباره تجربه کسب اسکار دو سال پیش با فیلم «جدایی» گفت: تجربه خوبی بود که مخاطبان فیلمهایم را در سراسر جهان افزایش داد. من از آن دسته کارگردانانی هستم که مخاطبان فیلمهایم برایم بسیار مهم هستند. نکته مهمتر این بود که فهمیدم مردم در سراسر جهان بسیار شبیه به یکدیگرند، بنابراین فیلم «جدایِی» که با داستانی ایرانی و در ایران اتفاق میافتد، توانسته با مردم سراسر جهان ارتباط برقرار کند. زمانی که این فیلم توسط آکادمی اسکار انتخاب شد، بدین معنی است که این فیلم با افراد بسیار زیادی که از فرهنگ ایرانی دور هستند ارتباط برقرار کرده است.
فرهادی در پایان گفت و گویش با خبرنگار هالیوود ریپورتر «آکی را کوروساوا»، «اینگمار برگمن» و «کیشلوفسکی» را از جمله فیلمسازانی معرفی کرد که از آنها تاثیر پذیرفته است و فیلم های داستان پردازانه «بیلی وایلدر» را نیز الهام بخش کارگردانی خود دانست.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.