Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 هجدهمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه امروز با حضور ۱۰۰ نفر از مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، در این نشست که با محوریت نقش مؤثر سرمایه‌گذاری به صورت خاص در ثبات بازار سرمایه صورت گرفت؛ خدارحمی با بیان اینکه یکی از حوزه‌های فعالی که می‌تواند در این ثبات نقشی مؤثر داشته باشد شرکت‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری هستند اظهار داشت این شرکت‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری با بلوک‌هایی که در اختیار دارند و امکان عرضه آنها را نداشتند در حال حاضر این امکان برایشان به وجود آمده تا اندازه‌ای به ثبات بازار کمک کنند.
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: ابزارهای مالی دیگری هم وجود دارند مانند صندوق‌ها و ETF ها که در تأمین وجوه برای عرضه‌های جدید نقش فعال‌تری خواهند داشت. تسریع و تسهیل در فرآیندهای مربوط به افزایش سرمایه‌ها و ورود شرکت‌ها و ابزارهای جدید در بازار سرمایه، بویژه بخش مربوط به اداره ثبت شرکت‌ها نیز از جمله عواملی است که می‌توان بواسطه آن اقبال عموم جامعه به سمت بازار سرمایه را ارج نهاد.
رئیس هیأت مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت :بحثی که امروز مطرح است این است که شاخص بورس به شدت رشد می‌کند و علت آن را هم همه می‌دانیم. مدیران سرمایه‌گذاری در چنین موقعیتی مثل یک خریدار به بازار سهام نگاه نمی‌کنند. سرمایه‌گذاری‌های ما عموماً وابسته به دولت یا بخش عمومی است. فرمول‌هایی که وجود دارد و تصمیم‌گیری در مورد نگهداری و یا عرضه سهام غیر از آن چیزی است که در بازار اتفاق می‌افتد. ارزش جایگزینی اگر در تمام دنیا ۲۰ الی ۳۰ درصد بالاتر رود ما مکلف هستیم این سهام را با یک شرکت نو جابه جا کنیم.
حیدری گفت: با عرضه سهامی که در سیمان تهران داشتیم در پرتفوی که نزدیک به ۱۰ الی ۱۵ میلیارد تومان خریده بودم به قیمت ۱۲۰ الی ۱۳۰ میلیارد تومان همه آن را عرضه کردم و اگر قیمت بالاتر می‌رفت باید ۲۰ الی ۳۰ میلیارد تومان در پایان مجمع پاسخگو باشم ولی تشخیص می‌دادم که این قیمت واقعی سهم نیست. با عرضه سهم سیمان همدان و ایلام و سیمان گیلان سبز یک میلیون تن هم با پول آن در سیمان تهران زدیم.
به علت تحریم سرمایه‌گذاری دیگر همانند آنچه مورد انتظار اقتصاد کشور است انجام نخواهد شد. اگر کسی جرأت سرمایه‌گذاری نداشته باشد پس شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید چکار کنند.
وی با بیان اینکه باید کمیته‌هایی برقرار شود که کار مدیران را در عرضه سهام در بورس تأیید کنند تا برای سال آینده سرمایه‌گذاری در کشور انجام شود.
رئیس هیأت مدیره کانون گفت: شرکت‌های عمومی که مدیران تعهداتی دارند کارگروه‌ها از قبل عرضه سهام آن‌ها تأیید کنند. باید تحلیل‌های کارشناسی انجام شود. در بحث امروز اگر اشکالی در خصوص عرضه منطقی سهام برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تعادل نسبی بورس و تخصیص این پول برای سرمایه‌گذاری در سال آینده هست ما از طریق کانون پیگیری کنیم که به عنوان یک موتور اولیه ۱۰ الی ۲۰ میلیارد تومان می‌شود جمع کرد و ۸۰ درصد هم از طریق سیستم بانکی و تأیید آن را از وزرا گرفت که سال آینده بانک‌ها هم به آن اعتبار دهند و می‌توان با این پول‌ها شرکت های زیادی تأسیس کرد.
مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه آرمان گفت: در دنیا شرکت اجازه افزایش سرمایه می‌گیرد و درگیر بروکراسی نمی‌شود. این ساز و کار را سازمان باید ایجاد کند و شرکت‌ها از قبل مجوز افزایش سرمایه داشته باشند. وقتی شرایط برای شرکت مهیا شد این کار را انجام دهد. این برای شرکت‌های بزرگ جواب می‌دهد.
جمالی افزود: عرضه‌های خصوصی‌سازی بالاخره تمام می‌شود. همینطور سهام عدالت بعد از آن باید چکار کنیم؟ جمالی همچنین پیشنهاد داد سازمان این ساز و کار را عملی نماید.
مدیر نظارت بر بورس‌ها گفت: معمولاَ وقتی شرایط پرنوسان می‌شود نیازمند بخش تخصصی بازار هستیم .
بخش عمده‌ای از بار مدیریت بازار به گردن نهادهای اجرایی و نظارتی گذاشته می‌شود.
خواجه نصیر گفت: غیر از ۲۰٪ از ۸۰٪ کل بازار در اختیار گروهی هست که وقتی نیاز داریم به صورت اتوماتیک وارد بازار نمی‌شوند و اقلیت جریان بازار را در دست می‌گیرند که البته تخصص هم ندارند.
وی افزود: در شرکت سرمایه‌گذاری تفکر بر سرمایه‌گذاری نیست. اینها تحلیل‌هایی در راستای عدم تحرک بازار است.
خواجه نصیر گفت: شاخص‌های ارزیابی عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری را باید تغییر دهیم. اگر مدیران این‌ها را براساس شاخص‌های دم دستی انتخاب کنند در نتیجه در زمان ارزیابی کمترین ریسک انجام می‌شود.
وی افزود: در شرکت سرمایه گذاری تفکر بر سرمایه‌گذاری نیست. اینها تحلیل‌هایی در راستای عدم تحرک بازار است.
خواجه نصیر گفت: شاخص‌های ارزیابی عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری را باید تغییر دهیم. اگر مدیران این‌ها را براساس شاخص‌های دم دستی انتخاب کنند در نتیجه در زمان ارزیابی کمترین ریسک انجام می‌شود.
وی افزود: روش‌های ارزیابی عملکرد را طوری تعیین کنیم که بیشترین تحرک ایجاد شود.
 خواجه نصیر افزود: بخش عمده‌ای از هلدینگ‌ها اگر فقط سهام‌های غیر کنترلی را عرضه کنند ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می‌توانند عرضه کنند.
مدیر نظارت بر بورس‌ها گفت: اولویت اول سازمان، تأمین مالی از طریق افزایش سرمایه است.
مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ثبات بازار نقش انکارناپذیر دارند و انتظاراتمان را از این شرکت‌ها تعیین کنیم و ماهیت این‌که این شرکت‌ها چیست؟
وی افزود: کارشان خرید و فروش سهام است. از لذت‌های سرمایه‌گذاری شناسایی Capital gain است هیچ وابستگی هم به سهام خاصی ندارند . حیات در داد و ستد سهام است.
حیدری گفت: سود مثل تصمیم‌گیری برای این است که اگر سهامی را بفروشیم چه بخریم؟
و وقتی فروختم در بورس سهام دیگر بخریم یا در بازار اولیه در چه صنعتی سرمایه‌گذاری کنیم که این موضوع بستگی به وضعیت بازار اولیه و ثانویه دارد.
در بازار با توجه به GDP کشور یا تولید ناخالص داخلی و در نظر گرفتن نقدینگی امکان افزایش تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان را دارد.
مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی گفت: با توجه به بازارهای جایگزین اگر تعداد سهام را تغییر ندهیم قیمت بالا می‌رود و کارهای انجام شده در این اواخر مثل صندوق‌های ETF خوب بوده است.
اگر تعداد سهام موجود را تغییر ندهیم قیمت بالا می‌رود.
صیدی افزود: ما شرکت‌هایی را داریم که دولت به هر دلیلی نمی‌خواهد عرضه کند. این وابستگی از دولت است و از شرکت سرمایه‌گذاری نیست.
وی گفت: در عمل هیچ تسهیلاتی ایجاد نمی‌شود و اراده بر عدم عرضه است. ایمیدرو ۱۸ میلیارد یورو فقط طرح تعریف شده دارد. غیر از منابعی که هنوز اکتشاف آنها کامل نشده یا ذخایر برآورد نشده حداقل برای ۲ یا ۳ سال آینده ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار قابلیت جذب سرمایه‌گذاری دارد و ایدرو سازمان گسترش و کل دولت اراده برای عرضه سهام خودروسازی ندارند و در بورس فرصت‌ها نیست.
صیدی گفت: باید عرضه را هم در بازار اولیه و هم در ثانویه تقویت کنیم.
افزایش سرمایه هلدینگ‌ها فرمول دارد و نباید این همه طول بکشد.
وی افزود: ما باید خودمان تقویت تحلیل‌گیری کنیم و باید به تعمیق بازار سرمایه کمک کنیم. با تشریح عرضه‌کننده‌های بزرگ و دولت کنسرسیوم تشکیل دهیم.
عرضه شرکت سهامی عام بزرگ باید متولی هلدینگ‌ها و شرکت سرمایه‌گذاری باشند.
رئیس کمیته برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و مدیریت ریسک سازمان بورس گفت: برای تعادل عرضه و تقاضا راه حلی که داریم این است که باید عرضه را تقویت کنیم. نخست این که سهام عدالت را در بورس عرضه کنند ویا پیشنهاد دیگر این است که دولت بخشی از سهامی را که متعلق به خودش است را عرضه کنندو یا شرکت های هلدینگ سرمایه گذاری،سهام متعلق به خودشان را عرضه کنند.
محسنی گفت:دو پیشنهاد اول به سرعت امکان پذیر نیست و طولانی مدت خواهد بود. شرکت‌های هلدینگ می‌توانند به سرعت این طرح و ایده را پیاده‌سازی کنند.
وی افزود: در اینجا چند نکته مطرح است بعد از اینکه عرضه کردیم چه باید بکنیم؟یک نگرانی این است که طرحی نداریم و اگر طرحی داشته باشیم برای تاسیس آن مدت ها طول میکشد.واین نکته بعد این است که نگرانیم که تحلیل درستی در شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ انجام نمی شود که عرضه ایی صورت نمی گیرد.
محسنی گفت: باید از نیروی متخصص استفاده کنیم شرکت‌های هلدینگ باید طرح جدید و شرکت‌های جدید در ایده نو داشته باشند. اگر طرحی نداشتیم شاید به این دلیل باشد که تخصصی عمل نکردیم. همیشه باید طرح و ایده برای سرمایه‌گذاری داشته باشیم.
درحال حاضر ۹ شرکت مشاور سرمایه‌گذاری داریم که باید از نیروهای متخصص کمک بگیرند.
وی افزود: در کشورهای پیشرفته، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها حتما  از این شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری کمک می‌گرند. در زمینه کوتاه کردن رویه افزایش سرمایه هم از این شرکتها می‌توان کمک گرفت. اطلاعات ارائه شده و کیفیت آنها به سازمان معمولا مناسب نیستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری عملکرد مناسبی داشته‌اند و استفاده از مشاوران برای صندوق ها اجباری است.
معاون مالی و اقتصادی شرکت توسعه معادن روی ایران گفت: یکی از روش‌ها برای کمک به بحث طرف عرضه متنوع سازی ابزارهای مالی در بازار است.
وی افزود: در خرید اعتباری در روند صعودی تقویت‌کننده  طرف تقاضا و در روند  نزولی تقویت کننده طرف عرضه است و در مقابل آن فروش استقراضی است که در روند صودی آن تقویت کننده طرف عرضه و در روند نزولی تقویت کننده طرف تقاضاست.
رئیس زاده افزود: بحث دیگری که مطرح است فاصله گرفتن قیمت بعضی از شرکت‌ها از ارزش ذاتی است.
وی افزود: به جای تمرکز روی اجبار کردن شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای عرضه سهام خودشان، نکته‌ای است که مدیران شرکت‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند و خواهش ما از سازمان و شرکت‌های تأمین سرمایه و نهادهای زیربط این است که در خصوص تنوع و ایجاد ابزارهای جدید کاری انجام دهیم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24