به گزارش ایسنا، در گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی آورده شده است: یکصد میلیون ریال بن فروشگاه رفاه به آقای دکتر امینی مدیرعامل خبرگزاری موج، یکصد میلیون ریال کارت هدیه به مدیرعامل ایرنا آقای امیدی شهرکی و یکصد میلیون ریال کارت هدیه به آقای سفیدی مدیرمسوول روزنامهی آرمان پرداخت شده است.
البته مدیرمسوول روزنامهی آرمان پس از اعلام رسمی این گزارش، چنین اتهامی را رد کرد، اما تا کنون سندی مبنی بر رد این اتهام از روزنامهی آرمان ارائه نشده است.
گر چه مبالغ دریافتی توسط این رسانهها در برابر سایر ارقامی که در این گزارش آمده، ناچیز بهشمار میرود، اما این اقدام، پرسش مهمی را ایجاد می کند؛ آیا گرفتن هدیه در هر قالبی از حوزه های خبری و دستگاه های دولتی، در شأن یک رسانه است؟
دریافت هدیه از منابع خبری این روزها در کشور ما بهصورت عرف درآمده است. اصولا منابع خبری، بویژه در حوزههای ثروتمند به هر بهانهای به خبرنگاران هدیه میدهند و عدهی زیادی از خبرنگاران هم بدون هیچ مانعی، هدیهها را میگیرند. این اتفاق در حالی رخ میدهد که در مرامنامههای اخلاقی رسانههای بزرگ، این عمل بهشدت تقبیح و توصیه به دوری از آن شده است. در کشور ما نیز با وجود نبودن یک مرامنامه اخلاقی مشخص در میان رسانهها و نبودن یک صنف فعال، این موضوع بارها مورد تأکید بزرگان رشتهی روزنامهنگاری و روزنامهنگاران پیشکسوت قرار گرفته است.
با توجه به شرایط پیشآمده برای این رسانهها، ممکن است دریافت هدیه بهصورت یک عرف درآمده باشد، اما با یادآوری مسوولیتهای حرفهای یک روزنامهنگار میتوان گفت که چنین اقدامی خلاف اخلاق حرفه ای است.
رسانه های مطرح خارجی نیز در مرام نامه ی اخلاقی خود به صورت مشخص به این موضوع اشاره کردهاند، مثلا خبرگزاری رویترز در مرامنامهی اخلاقیاش در قسمت استقلال - هدایا بهصورت مشخص تأکید کرده است: خبرنگاران رویترز نباید هیچ گونه هدیه، پرداخت و سود (نقدی یا غیرنقدی) را از سوی منابع خبر خود قبول کنند.
متأسفانه در کشور ما نهتنها چنین آییننامهای وجود ندارد، بلکه این گونه هدایا حتی از سوی بالاترین سطح مدیریتی یک رسانه گرفته می شود.
همچنین در بخش دیگری از این گزارش به 9 روزنامه برای پوشش مناسب جشن شصتمین سالگرد تأسیس سازمان تأمین اجتماعی مبلغ 80میلیون تومان «کارت هدیه» داده شده که در این بخش، نامی از این روزنامه ها به میان آورده نشده است.
نام روزنامهی «خورشید» که روزنامهی خود سازمان تأمین اجتماعی است نیز در گزارش یادشده دیده میشود؛ این روزنامه متهم است که طبق اظهارات شفاهی آقای تقوی فرد - مدیر مسوول سابق خورشید - حدود 160 نفر از این روزنامه حق الزحمه می گرفتند، اما هیچ فهرستی حاوی مشخصات این پرسنل و میزان دریافتی آن ها ارائه نشده است.
رسانه ها بهعنوان ارگان های اطلاعرسانی، مورد اعتماد مخاطبان هستند و اصلیترین وظایف آنها اطلاعرسانی درست و صادقانه است؛ اما در شرایط سخت اقتصادی کنونی و با وجود هدیهها، تقدیرهای با ارزش مادی و موارد دیگر، چه تعداد از رسانه ها به وظایف خود بهدرستی عمل میکنند؟
برای اصلاح چنین شرایطی، وجود مرام نامه ی اخلاقی لازم بهنظر می رسد تا شاید بتوان با استفاده از آن، گامی در راستای اصلاح روابطی که بین رسانه و دستگاه های دولتی و غیر دولتی وجود دارد و به روند سالم اطلاع رسانی آسیب می زند، برداشته شود.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.