Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

مهر: سید محمود احمدی درباره همایش هم ‌افزایی بانک ها و دانشگاه ها در توسعه بانكداری مجازی گفت: با توجه به ضرورت تقویت رویكرد علمی حوزه فناوری بانک ها از یكسو و ظرفیت علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراكز علمی كشور از سوی دیگر، پیشنهاد شد برای هم‌افزایی هر چه بیشتر بین حوزه دانشگاه‌ها و بانک ها همایشی برگزار شود تا ضمن هم‌اندیشی و تبادل نظر بین این دو حوزه، امكان ارتباط علمی بین دانشگاه و بانک فراهم آید.
 
دبیر کل بانک مرکزی اظهارداشت: مهم ترین دستاورد برگزاری چنین همایشی را می‌توان برقراری این ارتباط و انجام پروژه‌های مشترک در جهت تولید علم و فناوری جدید در حوزه بانكداری الكترونیک و بانكداری مجازی و ایجاد رویكرد بومی‌سازی تجهیزات و نرم‌افزارهای بانكی عنوان کرد و این رویکرد، گام ارزشمندی در راستا نزدیکی حوزه فناوری و بانک ها تلقی می شود.
 
احمدی ادامه داد: با توجه تعاریف مختلف از مفهوم بانک مجازی در داخل كشور، اولین وظیفه‌ای كه ریاست كل بانک مركزی برشمرد، دستیابی به یک تعریف و مفهوم استاندارد، فراگیر و مقبول در جامعه بانكی و علمی كشور بود که لازمه آن مهیا بودن شبکه بانکی کشور برای رویارویی با موج بزرگی است که از آن به عنوان فرصتی بزرگ یا چالشی اساسی تعبیر کردند. همچنین تلاش به منظور ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استقرار نظام بانكداری مجازی در ابعاد قانونی، مقرراتی، فنی و علمی یكی دیگر از وظایفی است كه رئیس كل بانک مركزی به آن اشاره داشتند.
 
وی خاطرن نشان کرد: این همایش و گردهمایی های مشابه می‌توانند نقطه آغاز فرآیندی باشند كه با تشریح ظرفیت‌های علمی مراكز پژوهشی و تحقیقاتی توسط این مراكز و نیز با توضیح نیازمندی حوزه‌های فناوری بانک ها ضمن دستیابی به تعریف پروژه ‌های مشترک بین این دو حوزه، فعالیت های انجام شده قبلی و آینده مورد ارزیابی، نقد و بررسی قرار گیرد تا امكان پیوند علمی و عملیاتی بین نیازمندی فناوری بانک ها، بخش‌های R&D شركت های فعال در حوزه‌های بانک ها و توانمندی علمی دانشگاه ها و مراكز پژوهشی بیش از پیش فراهم شود.
 
دبیر کل بانک مرکزی تاکید کرد: با توجه به گستردگی دنیای بانکداری الکترونیک و بانکداری مجازی در بخش فنی و علمی و با وجود تلاش هایی كه بعضا در دانشگاه ها و مراكز پژوهشی در این رابطه انجام می گیرد، به علت نبود ارتباط مناسب و متناسب با این گستردگی و حجم نیازمندی، متاسفانه استقبال بانک ها و همین طور رویكرد مراكز علمی و پژوهشی به این حوزه راضی كننده نیست. به همین دلیل، برگزاری این همایش و سایر همایش ها با این رویكرد در دستور كار قرار گرفته است. امیدواریم طرح این مباحث و حضور فعال تر و بیشتر مراكز علمی و پژوهشی و مدیران و مسئولین مرتبط بانكی در كنار هم منجر به تشدید فعالیت و هم‌افزایی در هر دو حوزه گردیده و نتیجه عملی آن، استقبال بیشتر بانک ها از این دستاوردها باشد.
 
احمدی بیان داشت: تاکنون در كشورمان گویش، استانداردسازی و تفسیر واحدی از مفهوم بانکداری مجازی در دست نبوده و این شیوه نوین بانكداری به معنای واقعی، جایگاه خود را پیدا نكرده است و فعالیت منطبق با مفهوم بانكداری مجازی نداریم ولی امیدواریم با حركتی كه در جهت مرتفع كردن این نقیصه آغاز شده است، در آینده نزدیک شاهد فعالیت مجازی عملیات بانكی در كشور باشیم.
 
وی در خصوص اقدامات بانک مرکزی برای جلوگیری از بروز اختلال در شبکه شتاب به ویژه در زمان توزیع یارانه ها گفت: این ماه (روز یکشنبه 92.09.24) با واریز شدن یارانه ها به حساب سرپرستان خانوار مشکلاتی در سامانه های تعدادی از بانک های عضو شتاب رخ داد و گروهی از مشتریان بانک ها در دریافت خدمات بانکی از شتاب دچار مشکلات شدند.
 
این مقام مسئول در بانک مرکزی اظهارداشت: آنچه که در آسیب شناسی این روز می توان عنوان کرد این است که جدای از سیر فزاینده تراکنش های مشتریان که به صورت ماهانه در حال افزایش است، چند بانک بزرگ در فاصله زمانی ساعت 9 الی 20 به تناوب زمانی و در مواردی هم زمان با هم دچار اختلالاتی شدند. این موضوع باعث ایجاد تراکنش های ناموفق بانکی و به دنبال آن تراکنش های اصلاحیه ارسالی با حجم بالا و در نتیجه، افت کارایی سامانه های برخی از بانک ها شد. شرایط موجب شد مشتریان شاپرک نیز نتوانند خدمات مطلوب را کسب کنند. درصد سرویس دهی شتاب در این روز 85 درصد و تعداد کل تراکنش 49 میلیون بوده است.
 
دبیر کل بانک مرکزی افزود: مرکز شتاب با ایجاد زیرساخت ها و ظرفیت سازی مناسب توان مدیریت و تبادل 65 میلیون تراکنش در روز را داراست ضمن اینکه گروه ‌های فنی به صورت مستمر در حال به روزرسانی و ظرفیت سازی مرکز شتاب بوده و در حال حاضر ارتقای این مرکز برای مدیریت و تبادل 100 میلیون تراکنش در روز با استفاده از معماری های نوین در دستور کار قرار دارد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24