Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / پدیده‌های ناموزون، عجیب و غریبی كه در یكسال اخیر بر ساخت‌وسازهای شهر تهران سوار شده و بسازوبفروش‌ها را به مسابقه تخریب و از نو سازی تحریك كرده است، از دوشنبه گذشته تبدیل به دستور جلسه شورای عالی شهرسازی‌ومعماری كشور مبدل شده تا جلوی آنچه به گفته دبیر این شورا به نفع پایتخت و پایتخت‌نشینان نیست، گرفته شود و نوعی بازتعریف در ضوابط اداره‌ شهر اتفاق بیفتد.

پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری كشور، روز گذشته ابطال مجوز تراكم ‌اضافه گود ایران‌زمین در جلسه دوشنبه این شورا را واكنش قاطع دولت به اقدامات ماه‌های اخیر مدیریت‌شهری تهران در عدول از قوانین بالادستی، عنوان كرد و به «دنیای‌اقتصاد» گفت: طرح تفصیلی جدید تهران به خاطر وضعیتی كه به لحاظ افزایش یك طبقه‌‌تراكم در تمام پهنه‌های مسكونی این كلان‌شهر بوجود آورده باعث فراهم كردن مسیر تخریب ساختمان‌های با عمر مفید 10 تا 12ساله شده است.  حناچی با بیان اینكه طرح تفصیلی باید متوقف شود تا مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد، افزود: در طرح تفصیلی جدید تهران همه پهنه‌های مسكونی شهر را یك طبقه افزایش تراكم داده‌اند كه این چند بعد دارد، یك بعد جمعیت‌پذیری است یعنی شهرداری اجازه افزایش جمعیت‌پذیری شهر را دارد كه این خلاف روح طرح جامع تهران و همه طرح‌های بالادستی است كه فشارشان این بود كه برای تهران باید به دنبال تمركززدایی باشیم. از بعد دیگر در قالب این طرح، هم‌اكنون بخشی از اقتصاد كشور دارد به واسطه تخریب ساختما‌ن‌های با عمر مفید 10 تا 12 سال در تهران به بهای تراكم بیشتری كه به مالكان این ساختمان‌ها داده می‌شود، تلف می‌شود. حجم این تخریب‌ها در مناطق شمالی تهران قابل توجه است و عارضه‌های زیست‌محیطی ناشی از تخریب و نخاله‌های ساختمانی، برای تهران خیلی قابل توجه است.
14 هزار میلیاردتومان بودجه‌تهران را زیر سوال می‌برم
دبیر شورای عالی شهرسازی‌ومعماری كشور در ادامه گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، با اشاره به اینكه بودجه شهرداری‌تهران در حال حاضر 14 هزار میلیارد تومان است، تصریح كرد: آیا واقعا این شهر در حالت بهینه و معتدل، باید این مقدار بودجه برای اداره شهر لازم داشته باشد؟ من این عدد را زیر سوال می‌برم. در برخی شهرها بخش‌عمده‌ای از منابع حاصل از فروش‌تراكم صرف بودجه جاری می‌شود و در بخش‌عمرانی نیز طرح‌هایی در شهرها دارد اجرا می‌شود كه برخی از آنها توجیه اقتصادی ندارند و هر كدام‌شان تا 20 درصد بودجه شهرداری را دارد می‌بلعد.  حناچی با تاكید براینكه «تا زمانی كه به این شكل پروژه در شهر تعریف می‌شود معلوم است كه شهرداری به بودجه لایزال نیاز دارد و نه فقط فروش‌تراكم كه نابودی باغات هم جوابگو نخواهد بود» درباره علت افزایش درآمد و متمم بودجه 92 شهرداری تهران گفت: دخل‌وخرج شهر تهران مصداق این حكایت است، خرج كه از كیسه مهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود.
لغو مجوزهای مغایر طرح‌تفصیلی
حناچی با بیان اینكه مجوز ساخت برج 28 طبقه ایران‌زمین به خاطر اینكه توجیه شهرسازی نداشت و در محله‌ای كه همه ساختمان‌ها 2 طبقه ارتفاع دارند، تعریف شده بود، ابطال شد و اگر كمیسیون ماده 5 در گذشته مجوزهای این چنینی -كه كاربری و تراكم آن مغایر ضوابط طرح‌تفصیلی بوده- صادر كرده باشد، لغو خواهد شد. دبیر شورای عالی شهرسازی‌ومعماری كشور به عنوان عضو جدید كمیسیون ماده 5 شهر تهران درباره فعالیت این كمیسیون نیز گفت: در كمیسیون ماده 5 از مسیر اهداف قانونی خارج شدیم و عملكرد قابل دفاع نیست. قطعا در این كمیسیون دیگر مجوزهایی كه در راستای آن تراكم 3طبقه ناگهان به بالای 12 طبقه تبدیل شود و فاقد توجیه ‌شهرسازی باشد، صادر نخواهد شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24