Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 در شرایطی که 17 سال از آغاز ساخت آزادراه تهران- شمال می گذرد اخبار خوبی از آینده این پروژه افسانه ای به گوش نمی رسد.

به گزارش نامه نیوز، بدون شک پروژه آزادراه تهران- شمال را می توان پر حاشیه ترین پروژه عمرانی کشور نام برد که 17 سال قبل کلنگ احداث آن به زمین زده شده و همچنان نوار افتتاح آن پاره نشده است.
آزادراه 121 کیلومتری تهران - شمال که اولین قراردادش در سال 75 بین وزارت راه و ترابری و بنیاد مستضعفان منعقد شده پس از گذشت 17 سال هنوز تکمیل نشده و تنها قطعه چهار آن به طول 22 کیلومتر بهار امسال زیر بار ترافیک رفته است.
این در شرایطی است که اخیرا احمد مجیدی معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت این پروژه گفته است این آزاد راه چهار قطعه دارد که قطعه اول و قطعه چهارم آن افتتاح شده است و در حال ساخت قطعات دو و سه آن هستیم. البته تعمیر قطعات دو و سه آزاد راه تهران و شمال نیازمند هشت هزار میلیارد اعتبار است .
وی همچنین با اشاره به اینکه نقدینگی این آزاد راه یکی از مشکلات در این بخش است گفته است در صورتی که منابع مالی این آزاد راه تامین شود قطعات دو و سه آن ظرف سه تا چهار سال آینده به بهره برداری می رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اینکه قرار گاه خاتم الانبیا از این آزاد راه خارج شده است اعلام کرد که بنیاد مستضعفان نیز از این پروژه خارج شده است.
دلیل خداحافظی قرارگاه خاتم الانبیا از پروژه
علی نعمت چهاردولی عضو کمیسوین عمران مجلس در واکنش به کنار گیری قرارگاه خاتم از پروژه آزادراه تهران-شمال، گفته است آزادراه تهران-شمال به منابع مالی بسیاری نیاز دارد که با توجه به سرمایه‌های اندک بخش عمرانی در کشور، بهره برداری این آزادراه در شرایط فعلی غیر ممکن است.
وی همچنین بیان اینکه قطعات دو و سه 8 هزار میلیارد تومان نقدینگی لازم دارد،اعلام کرد که تا جایی که اطلاع دارم بسیاری از مطالبات قرارگاه خاتم در آزادراه تهران-شمال پرداخت نشده که این موضوع یکی از دلایل کناره گیری این پیمانکار از این طرح بوده است.
بازدید پر خبر وزیر راه و شهرسازی از پروژه
عباس آخوندی چندی پیش در راس یک تیم سه‌نفره، فقط از قطعه یک آزادراه تهران-شمال که از اتوبان همت شروع و به اول جاده چالوس ختم می‌شود، بازدید کرد و در پایان بازدید به‌خاطر آنچه اختلاف و ابهام نه‌چندان معمولی بین عوامل درگیر پروژه؛ یعنی دولت و بنیاد مستضعفان و پیمانکاران برسر مباحث مالی و حقوقی عنوان شد، دستور تحقیق‌وبررسی در این باره را صادر کرد.
آخوندی در مراسم معرفه اش وعده داده بود که در مدت زمان 4 سال این پروژه را تکمیل خواهد کرد اما پس از بازدید از آزادراه اعلام کرد که هر نوع اظهارنظر درباره زمان دقیق افتتاح آزادراه تهران-شمال تا پیش از مشخص‌شدن نتایج تحقیق درباره ابعاد چالش‌های حقوقی و مالی این پروژه، وعده‌ای بی‌پشتوانه خواهد بود.
وزیر راه  در جریان این بازدید وعده داده است که به محض دریافت گزارش تحقیق‌وبررسی از آنچه طی 20سال گذشته بر آزادراه تهران-شمال گذشته است، درباره اقداماتی که باید در دولت یازدهم برای تکمیل این آزادراه انجام شود با رییس‌جمهور مذاکره و راهکارهای مدنظر را با ایشان مطرح کند.
اما در حال حاضر 40 درصد این پروژه به گفته وزیر راه و شهرسازی اجرا شده است و 60 درصد باقیمانده به دلایلی که اصلی‌ترین آن مشکلات مالی و حقوقی است، به کندی پیش می‌رود. این در حالی است که به گفته پیمانکار و مسئولان بنیاد مستضعفان، بی‌توجهی دولت در پرداخت به موقع اقساط سررسید گذشته به بانک تجارت، مانع از تحقق بخش قابل توجهی از اهداف مالی و حقوقی در قطعه یک آزادراه شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه آزادراه تهران- شمال ظرف17 سال گذشته به یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی تبدیل شده که هم دولت و هم افکار عمومی حساست ویژه‌‌ای نسبت به آن دارند، گفته است با توجه به میزان مسافرت‌هایی که بین تهران و شمال صورت می‌گیرد و میزان تلفات جاده‌‌ای در این مسیر، اهمیت این پروژه از جهت ایمنی مردم و شهروندان و همچنین از نظر اقتصادی بسیار مهم است که باید در اسرع وقت به بهره‌برداری برسد.
آخوندی در مورد زمان اتمام و بهره‌برداری از قطعه یک آزاد راه تهران – شمال نیز گفته است براساس اظهارات مشاور پروژه و سایر عوامل درگیر در مورد زودترین زمان انجام پروژه، تعیین زمان به حل و فصل مسائل مالی و حقوقی ارجاع داده شده است، بنابراین قبل از اینکه مسائل مالی و حقوقی در ارتباط با این پروژه حل و فصل شود، هر نوع اظهار نظر درباره زمان اتمام پروژه وعده‌‌ای بی‌پشتوانه است.
سرانجام قطعات دو و سه آزادراه
در شرایطی که 17 سال از آغاز ساخت این پروژه می گذرد تا کنون فعالیت در دو قطعه از این پروژه انجام شده است و قطعات 3 و 4 این پروژه همچنان در انتظار تصمیم مسئولان است.
وزیر راه و شهرسازی در این رابطه گفته است عملیات اجرایی قطعات دو و سه آزاد راه تهران – شمال هنوز شروع نشده است و حتی قراردادهای آن هم بسته نشده، از طرف دیگر تا زمانی که مسائل مالی و حقوقی در ارتباط با قطعه یک برطرف نشود، تصمیم‌گیری در مورد قطعات بعدی تنها باعث تعمیق مشکلات می‌شود.
امیدواری اندک به اتمام پروژه
همچنین محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس می گوید سخنان زیادی در مورد افتتاح آزادراه تهران – شمال از طرف دولت‌ها گفته می‌شود، اما عملی از طرف آنها صورت نمی‌گیرد.
این عضو کمیسیون عمران مجلس گفته است از عملکرد پیمانکاران این آزادراه به هیچ عنوان رضایت نداریم، ما قرار نیست در زیر دریا اتوبان بسازیم که مسئولین ذیربط و پیمانکاران تا این اندازه افتتاح آزادراه را به تعویق انداخته‌اند، لذا اگر چنین پیمانکارانی نمی‌توانند کار کنند جای خود را به افراد با تجربه و مجرب بدهند.
هم اکنون در شرایطی که به دستور وزیر راه و شهرسازی کمیته ای برای بررسی آنچه در 17 سال گذشته در این پروژه گذشته تکشیل شده است و دولت یازدهم بارها تاکید کرده است که اتمام این پروژه در اولویت قرار دارد باید دید سرانجام مردم از چه زمانی می توانند در این جاده افسانه ای تردد کنند.  

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24