Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن از آزادسازی قیمت سنگ‌ آهن برای شرکت‌های زیرمجموعه سازمان توسعه معادن خبر داد و گفت: مذاکرات برای آزادسازی قیمت سنگ آهن شرکت‌های خصوصی نیز در حال انجام است. 

مهرداد اکبریان در گفت ‌و گو با فارس، اظهار داشت: آزادسازی قیمت سنگ آهن شامل دو مرحله است که مرحله اول مربوط به واحدهای زیرمجموعه‌ ایمیدرو می‌ شود که یکسری تفاهمنامه در این خصوص در سازمان توسعه معاون امضاء شده است.

وی با بیان اینکه بخش دیگر مربوط به فروش سنگ آهن بخش خصوصی است، گفت: درخواستی را در راستای شفافیت و آزادسازی قیمت سنگ آهن در کشور تهیه و به سازمان توسعه معادن ارائه کرده‌ایم که این موضوع توسط ایمیدرو در حال بررسی است.

وی تصریح کرد: الزاماتی برای این کار باید آماده شود و امیدواریم کل سیاست دولت به سمت شفافیت و آزادسازی قیمت سنگ آهن برود.

به گفته اکبریان، قیمت سنگ آهن برای دو واحد زیرمجموعه ایمیدرو شامل گل‌گهر و چادرملو آزاد شده است.

وی با بیان اینکه آزادسازی قیمت سنگ آهن برای شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو نیازی به مصوبه دولت نداشته است،  افزود: این اتفاق از طریق مصوبات داخلی سازمان توسعه معادن صورت گرفته است.

وی در خصوص بحث بهره مالکانه معادن سنگ آهن نیز گفت: اگر قرار است دولت سهمی را از محل صادرات سنگ آهن یا درآمد معادن کسب کند، بهتر است این رقم به صورت تجمیع حقوق دولتی محسوب شود.

وی توضیح داد: معدنکاران علاوه بر هزینه‌های سنگین، در چندین عنوان مجبور به پرداخت هزینه‌های دیگر هستند که این مسئله توجیه اقتصادی استخراج سنگ آهن را از بین می ‌برد.

رئیس انجمن تولید کنندگان سنگ آهن ادامه داد: در حال حاضر معدنکاران علاوه بر پرداخت بهره مالکانه و حقوق دولتی باید به سازمان منابع طبیعی و محیط زیست نیز پرداخت‌ هایی داشته باشند و مالیات و حق بیمه نیز به این ارقام اضافه می ‌شود.

وی افزود: بهره مالکانه از معادنی دریافت می ‌شود که پروانه آنها متعلق به وزارت صنعت است ولی حق استفاده از آنها در اختیار سازمان توسعه معادن است.

وی ادامه داد: با این حال اخیراً گفته شد که با توجه به اینکه پروانه این معادن به دولت تعلق دارد، باید بابت این پروانه نیز 25 درصد ارزش سالانه تولید معدن به دولت پرداخت شود که این هزینه قبلاً دریافت نمی ‌شد.

اکبریان تأکید کرد: تحمیل هزینه‌هایی مانند بهره مالکانه یا موارد دیگر، حاشیه سود معادن را کاهش می‌دهد و معدنکاران مجبورند این هزینه را بر روی ماده معدنی لحاظ  کنند و در نهایت، شرکت ‌های فولادی خریدار سنگ آهن نیز مجبورند ماده اولیه خود را گرانتر خریداری کنند.

وی پیشنهاد کرد به جای مجادله بین فولادی‌ ها و سنگ‌ آهنی‌ ها بر سر نحوه پرداخت بهره مالکانه، روی اساس موضوع بحث شود و حقوقی که دولت از واحدهای تولیدی می‌گیرد تجمیع همه هزینه‌های آنها باشد.

اکبریان افزود: بحث ‌های مطرح شده مبنی بر این است که ممکن است هر سال رقم بهره مالکانه تغییر کند و افزایش یابد که این مسئله با آزاد بودن فعالیت بخش خصوصی در تضاد است 

وی در مورد دلیل رشد سهام شرکت ‌های سنگ آهنی در بورس نیز گفت: فعلاً وضعیت قیمت سنگ آهن در دنیا خوب است و تولید و صادرات سنگ آهن در ایران نیز در شرایط خوبی قرار دارد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24