Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بازار سرمایه ناشناخته و مهجور است. حتی بین متخصصین و مسئولین. رشد سنتی زمین و مسکن از سال‌ های دور باعث این شده است که عموم مردم با آن آشنا باشند. اما سال‌ های آینده سال ‌های بازار سرمایه خواهد بود.

 

بازارهای ارز، طلا و سکه مدتی است مزیت سرمایه گذاری خود را برای سرمایه گذاران خرد و خانگی از دست داده و در عوض بازار سرمایه این روز‌ها پذیرای سیل عظیمی از سرمایه گذاران برای خرید سهام و سرمایه گذاری در بورس است.

 

گر چه هنوز بازار مسکن که مامنی قدیمی و مورد اطمینان برای جذب نقدینگی بود، هنوز تکان نخورده و قیمت ‌ها کاهش را در این بازار تجربه نکرده‌ اند. داستان کاهش قیمت‌ها در بازارهای ارز، طلا و سکه از توافق ژنو و حتی چند ماه قبل‌تر، از انتخابات ریاست جمهوری در ۲۴ خرداد ماه آغاز شد.

 

از‌‌ همان زمان بود که بازار به فضای سیاسی در کشور سیگنال مثبت نشان داد و قیمت‌ها با کاهش رو به رو شدند. هر چند که همه از این روند نزولی قیمت ‌ها راضی نبودند. اکنون اما سرمایه گذاران خانگی این موضوع را دریافته ‌اند که باید به دنبال روشی اساسی‌ تر برای سرمایه گذاری ‌های پر سود، کوتاه مدت و بلند مدت خود باشند.

 

به همین دلیل هم  مدتی است مردم در تالار شیشه ‌ای برای خرید سهام مختلف شرکت ‌های بورسی صف کشیده ‌اند. این اتفاق در حالی اکنون و پس از توافق هسته‌ ای ابران در ژنو رخ داده است که در بسیاری از کشورهای دیا مردم سال‌های سال است که برای افزایش سرمایه‌های خود یا پول خود را در بانک سرمایه گذاری کرده و یا بازار سهام را انخاب می‌ کنند.

 

حال این پرسش به وجود می‌آید چرا در ایران اغلب بازار سرمایه به عنوان آخرین راهکار برای سرمایه گذاری انتخاب می‌شود؟ در این خصوص گفت ‌و ‌گویی را با حسین خزلی ، کارگزار بورس و کار‌شناس بازار سرمایه ترتیب دادیم که می‌ خوانید:

 

بعد توافق هسته ایران با غرب که البته توافقی شش ماهه است، مشاهده شده که مردم امیدشان از سرمایه گذاری در بازار سکه طلا و ارز قطع شده و روی به خرید سهام آورده‌اند، آیا در شرایط فعلی بازار سرمایه در ایران آمادگی ایران را دارد که به عنوان پشتوانه مالی برای مردم  دقیقا آنچه رسالت این بازار است عمل کند؟

 

بورس، حوصله و تخصص می‌خواهد و گرنه ضرر است

حضور افراد غیر متخصص و عموم مردم به صورت مستقیم در بازار سرمایه خصوصاً در بازار سهام توصیه نمی‌ شود، چرا که می‌تواند نظم این بازار را بر هم بزند. اشخاص (چه حقیقی و چه حقوقی) که تا کنون وارد بورس‌ ها نشده‌ اند، حتماً باید آموزش ببیند و یا غیر مستقیم از طریق نهادهای واسطه (شرکت‌ های سرمایه گذاری، شرکت ‌های مشاور سرمایه گذاری، صندوق های سرمایه گذاری خصوصاً صندوق هایی که اخیراً راه اندازی شده‌ اند، بنام صندوق های قابل معامله و از طریق سبدگردانی اختصاصی با شرکت های سبد گردان یا شرکت های کارگزاری دارای مجوز سبدگردانی) اقدام کنند. بازار سرمایه اصولاً جای عموم مردم به صورت مستقیم نیست.

 

به نظر شما، اقدامات برای ساماندهی بازار سرمایه در ایران به نحوی بوده است که این بازار در ایران بتواند به عنوان محلی امن برای سرمایه گذاری مردم باشد؟ چرا که در تمام این سال ‌ها مردم خرید دلار سکه و حتی سرمایه گذاری در مسکن را سود اور‌تر از بازار سرمایه می ‌دانستند.

 

اقدامات انجام شده در طی هشت سال گذشته با توجه به تصویب و اجرای قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ۸۴ و تاسیس سازمان بورس و اوراق بهادار و اصلاحات ساختاری متعدد در این بازار بسیار شگرفت و بی ‌بدیل بوده است. از لحاظ شفافیت و امنیت هیچ بازار دیگری را به رتبهٔ بورس‌ ها نمی ‌دانم. اما سرمایه گذاری در بورس به تخصص و حوصله‌ ای نیاز دارد که عموم مردم آن را ندارند. بنابراین افرادی که بدون تخصص و مشاوره وارد بورس می ‌شوند، بعضاً ضرر می ‌کنند. مطالعات نشان داده است که بازده بورس در ده سال گذشته به مراتب بهتر از سکه و ارز بوده است. منتهی برای کسانی که مدام در این بازار بوده‌اند و مدام سبد سهام خود را بررسی و اصلاح کرده ‌اند.

 

به دلیل اینکه همواره جوی روانی بر اقتصاد ایران حاکم بوده است، آیا این اشتیاق ایجاد شده برای خرید سهام پس از تحولات اخیر حبابی است یا فکر می‌کنید، می ‌تواند ماندگار و سود اور باشد؟

 

وضعیت فعلی بورس‌های اوراق بهادار را نمی ‌توان به صورت دقیق و علمی حباب گفت. اما در شرایطی این چنین که از ابتدای سال تا کنون میانگین بازده کل بازار به بیش از ۱۱۰ درصد رسیده است جا دارد مسئولین محترم با عرضهٔ سهام جدید (ناشی از افزایش سرمایه‌ها، عرضه‌های اولیه و...) نقدینگی وارد شده به بازار را جذب خرید این سهام کنند و از افزایش سریع قیمت ‌ها و به تبع آن شاخص ‌های بازار سهام به این نحو جلوگیری کنند.

 

در این شش ماه که فضای امید بیشتری در کشور و به خصوص در اقتصاد حاکم است چطور می‌توان اعتماد مردم را (نه تنها به صورت روانی و هیجان) برای سرمایه گذاری‌های کلان و بلند مدت در بازار سرمایه جلب کرد؟

 

تداوم رشد و سودآوری بنگاه‌ ها و شرکت ‌های موجود در بورس تنها عامل امیدواری و اقدام عملی و عینی برای تداوم رشد شاخص ‌ها و ثبات و صعود در بازارهای مالی است. بهتر شدن فضای کسب و کار شرکت ‌ها در ابعاد داخلی و خارجی این امید را ایجاب می‌ کند که در عموم صنایع و شرکت ‌ها خصوصاً در آن دست که مزیت اقتصاد غیرقابل تردید داریم (مانند: نفت، گاز، پتروشیمی و معدن) این تداوم رشد و سودآوری باقی بماند.

 

ارزیابی شما از وضعیت بازار سرمایه در ایران چیست و چرا بازار مسکن بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران خرد و کلان بوده است؟

بازار سرمایه ناشناخته و مهجور است. حتی بین متخصصین و مسئولین. رشد سنتی زمین و مسکن از سال‌ های دور باعث این شده است که عموم مردم با آن آشنا باشند. اما سال‌های آینده سال ‌های بازار سرمایه خواهد بود. با توجه به مسدود شدن اعتبارات بانکی و عدم ظرفیت بانک‌ ها در اعطای اعتبارات جدید خصوصاً به بنگاههای کوچک و متوسط تنها مجرای باقی مانده برای تامین مالی اقتصاد کشور، بازار سرمایه است.

 

آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید سهام است؟

با مشورت افراد متخصص و نهادهای رسمی و یا از طریق نهادهای واسطه‌ ای غیر مستقیم مانند صندوق‌ های سرمایه گذاری خصوصاً صندوق های قابل معامله قطعا جواب سوال شما مثبت است .

  

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24