معاون شهردار تهران با بیان اینکه پروژه تونل نیایش و فاینانس آن 860 میلیارد تومان و پل صدر 640 میلیارد تومان هزینه داشته است، گفت: پروژه پل طبقاتی شهید صدر اوایل هفته آینده به بهرهبرداری می رسد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، مازیار حسینی در بازدید خبرنگاران و عکاسان از پروژه پل 11 کیلومتری شهید صدر ضمن اعلام این خبر گفت: هماکنون پل شهید صدر آماده بهرهبرداری است و به احتمال زیاد اوایل هفته آینده پل صدر و تونل نیایش یکپارچه به زیر بار ترافیک می رود.
وی با بیان اینکه 26 ماه مهندسان و کارگران ایرانی مجاهدانه در ساخت پل شهید صدر زحمت کشیدند، افزود: از شهریور سال 90 و همزمان با تجهیز کارگاه عملیاتی ساخت 11 کیلومتر پل آغاز شد که این سازه برای اولین بار در کشور طراحی و اجرا در آمده است.حسینی اضافه کرد: طراح و سازنده پل طبقاتی شهید صدر ایرانی است و عمده مهندسانی که بر روی پروژه فعالیت داشتند، متولدین بعد از انقلاب هستند.
معاون شهردار تهران در خصوص شایعاتی که در خصوص هزینههای پل صدر منتشر میشود، افزود: درمجموع پروژه تونل نیایش و فاینانس آن 860 میلیارد تومان و پل 640 میلیارد تومان هزینه داشته که قرارداد پل قیمت مقطوع بوده و هماکنون که پل به مرحله بهرهبرداری رسیده و تونل هم افتتاح شده است، باید به این نکته اشاره کنم که برآوردههای اولیه ما درست بوده و هیچ کدام از پروژهها نیازمند قرارداد الحاقی نشد و هزینهها کاملا روشن و بر اساس نرخ تعیین شده بود.
وی درباره اینکه شایعاتی که در خصوص هزینه 5 هزار میلیارد تومانی پل صدر نیز شنیده شد کذب محض است، گفت: شورای شهر بر روی کارها نظارت دارد و یکی از شفاف ترین گزارش های مالی در شهرداری تهران و معاونت فنی و عمران انجام می شود و سال گذشته هم در سازمان مهندسی عمران که مجری پروژه ها بوده است، حسابرسی انجام و مطلوب خوانده شد.
حسینی تصریح کرد: خدا را شاکریم که کارها علاوه بر اینکه کیفیت و سرعت آن بهتر از تجربه های قبلی است، در حوزه صرفه جویی هزینه ها نیز رشد خوبی دارد. به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با مهندسی ارزش صورت گرفته در تونل نیایش تنها در یک سال 38 میلیارد تومان صرفه جویی شد.
حسینی با تاکید بر اینکه کیفیت، سرعت و کاهش هزینه 3 اصل اساسی در کارهای ما بوده است، اظهار داشت: در پروژه پل صدر با توجه به اینکه برای اولین بار صنعتی سازی به جای سنتی سازی در حوزه صنعت سیویل آورده شد، توانستیم بر روی هزینه ها نیز تسلط داشته و هزینه ها را کاهش دهیم چراکه وقتی قطعات در کارگاه ساخته می شود، کیفیت و هزینه تحت کنترل در می آید.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه با اجرایی پروژه پنل طبقاتی شهید صدر یک تجربه جدیدی در حوزه عمران کشور انجام شده است، خاطر نشان کرد: تمامی مصالح ساختمانی از جمله سیمان، میلگرد و... در داخل کشور موجود بود و پروژه استفاده شد. در بحث تجهیزات هوشمند ITS آن بخشی که در داخل کشور قابل تهیه بود، تهیه و استفاده شد و آن بخشی که باید از کشورهای خارجی وارد می شد از بهترین برندهای معتبر بین المللی تهیه شد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به دیوارهای صوتی پل صدر اشاره و اظهار کرد: برای اولین بار دیوارهای جاذب صوت در کشور طراحی و در پروژه صدر نصب شده است.معاون شهردار تهران اضافه کرد: تا جایی که می توانستیم از محصولات داخلی در پروژه استفاده کردیم.حسینی به برخی مسایلی که در مورد ورود تجهیزات از یکی از کشورهای آسیایی اشاره و بیان کرد: هیچ محصولی که در پل یا تونل به کار گرفته شده باشد از آن کشور تهیه نشده و تمام تجهیزات از برندهای معتبر بین المللی خریداری شده است.
وی با بیان اینکه در اوج زمان کاری 6 هزار نفر در پروژه صدر و بیش از این تعداد در تونل نیایش فعالیت کردند، گفت: 2 خط عبوری و یک خط اضطرار در پل و تونل طراحی شده است.معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه به سیستم های ITS اشاره و اظهار کرد: سیستم های هوشمند و دوربین های ثبت سرعت از روز افتتاح فعال خواهند شد و پل و تونل به صورت یکپارچه توسط مرکز کنترل، کنترل خواهد شد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: خواهشم از همشهریان این است که قبل از ورود به پل مسیر خود را شناسایی کنند، چراکه خط عبوری صدر- نیایش یک خط عبوری سریع است و دسترسی های محلی را بر روی پل نداریم و افرادی که می خواهند سفرهای و دسترسی های محلی داشته باشند باید از بزرگراه صدر موجود ادامه مسیر بدهند.به گفته وی تنها کسانی که می خواهند بین قیطریه تا کردستان یا قیطریه تا نیایش یا بزرگراه امام علی(ع) تا نیایش حرکت کنند باید از مسیر پل استفاده کنند، البته عبور آنها از صدر موجود نیز مانعی ندارد.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه دسترسی های موقتی که برای عبور از تونل نیایش داشتیم با افتتاح پل حذف می شود، اظهار داشت: تقاطع امام علی، قیطریه و کاوه نقاط ورودی پل و تونل نیایش و بزرگراه کردستان نقاط خروجی پل هستند.حسینی در پاسخ به پرسشی در خصوص علت منع ماشین های سنگین به پل گفت: علت منع تردد این خودروها به دلیل سنیگن بودن وزنشان نیست، بلکه به دلیل این است که در تونل منع ورود دارند و چون این 2 پروژه به صورت یکپارچه دیده شده و کسی که وارد پل شود، الزاما باید وارد تونل نیز شود، ورود ماشین های سنگین بر روی پل ممنوع شده است.
وی خاطر نشان کرد: تهران شهر زلزله خیزی است ولی پل صدر یکی از پل های مقاوم ما در برابر زلزله خواهد بود و ما از انجمن های مختلف زلزله شناسی و راه و ساختمان دعوت کردیم تا کار کارشناسی در این زمینه آنجام دهند.به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران طراحی پل صدر براساس زلزله صورت گرفته و پل در هنگام زلزله جابجا می شود و انعطاف داشته و این انعطاف از شکستن پل جلوگیری می کند.
معاون شهردار تهران درخصوص عمر پل صدر نیز گفت: پل تا زمانی که از نظر ترافیکی مقرون به صرفه باشد، فعالیت خواهد کرد البته تعمیر و نگهداری پل و تونل موضوع مهمی است که باید به صورت تخصصی به آن توجه شود.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.