دنیای اقتصاد / قرار بود با تولید و عرضه بنزین یورو 4 و متعاقب آن ورود محصولات خودروسازان با این استاندارد آلایندگی، به هوای پاک در کلانشهرها برسیم حال آنکه ظاهرا نه عرضه بنزین یورو 4 سرانجامی یافته و نه خودروسازان انگیزهای برای تولید خودرو با استاندارد یورو 4 دارند.
بی انگیزگی خودروسازان از این بابت است که آنها هنوز نتوانستهاند از گرداب مشکلات نقدینگی که دوسال است گریبانگیر آنها شده، رهایی پیدا کنند و حتی در تولید محصولات پرتیراژ و قدیمی خود نیز ماندهاند بنابراین توقع تولید خودروهایی با استاندارد یورو 4 را با توجه به سیاستهای دولت در زمینه قیمتگذاری و عدمتسهیلات را شاید زیادهخواهی سیاستگذاران صنعتی تعبیر کنند. در هر صورت قرار بر آن بود که طبق مصوبات قبلی، سوخت یورو 4 ، شش ماه پیش از تولید خودرو با این استاندارد در کشور توزیع سراسری شود، حال آنکه بهرغم توزیع این سوخت استاندارد در برخی از جایگاههای عرضه بنزین روز گذشته خبرگزاری تسنیم خبرداد که عرضه بنزین یورو ۴ بسیار محدود شده و حتی ۱۰ جایگاه از توزیع بنزین یورو ۴ نیز انصراف دادهاند. طبق وعده مدیران نفتی در پایان دولت دهم، قرار بود با افزایش حجم ذخیرهسازیها و افزایش سطح تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاههای کشور، توزیع این سوخت ابتدا در کلانشهر تهران و سپس با اولویت 6 کلانشهر دیگر در کشور توسعه یابد.
حال آنکه در تیرماه سال جاری توزیع بنزین یورو 4 در کلانشهر تهران به 21 جایگاه رسید. این رقم با افزایش ذخیرهسازی بنزین یورو 4 در انبارهای شهر ری و انتقال به انبارهای کن و قوچک برای تسهیل در عرضه، در نیمه شهریورماه به 32 جایگاه افزایش یافت، اما هماکنون طبق آخرین اظهار نظر مدیران نفتی کشور عرضه بنزین با استاندارد یورو 4 نسبت به ششمین ماه سال با کاهش همراه شده است. با توجه به کاهش تعداد جایگاههای بنزین استاندارد یورو 4 به نظر میرسد که خودروسازان پس از حدود سه الی چهار بار خلف وعده در تجهیز خودروهای خود به استاندارد مذکور به بهانه کاهش و عرضه بنزین یورو4 خواستار مهلت دیگری در این زمینه شوند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.