Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

رکوردشکنی بورس تهران به کمک صنایع بزرگ، سکه‌های آتی در مسیر کاهش قیمت، حذف خرید گروهی «ددد» و افزایش زمان معاملات، عرضه نفت خام در بورس انرژی برخی از مهمترین وقایع بورسی طی هفته‌ گذشته بود.

به گزارش خبرنگار فارس، طی هفته‌ای که گذشت، رویدادهای با اهمیتی از جمله حذف خرید گروهی «ددد» در بورس و به دنبال آن افزایش 30 دقیقه‌ای معاملات بازارهای سهام، تلاش مسئولان نفتی و بازار سرمایه برای عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی، رکوردشکنی‌ بورس به مدد چند نماد بزرگ و اثر گذار و سیر نزولی سکه آتی و به دنبال آن کاهش وجه تضمین اولیه و افزایش زمان معاملات رخ داد.

بنابراین گزارش، اولین رویداد با اهمیت به موضوع حذف خرید گروهی «ددد» از معاملات بورس اختصاص داشت که بر مبنای آن، معاملات تنها به صورت آنلاین و در همان لحظه تخصیص داده می‌شود؛ این مسئله موجب شد تا زمان معاملات به مدت 30 دقیقه افزایش یابد که به گفته  علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار معاملات تا 120 دقیقه هم امکان افزایش را دارد.

صالح آبادی با اشاره به این موضوع تأکید کرده بود: آمارهای 7 ماهه امسال نشان می‌دهد 92 درصد معاملات ددد به یک کد تخصیص داده شده است. حذف معاملات گروهی در ماه‌های گذشته از دو دیدگاه فنی و کسب و کاری، در سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی قرار گرفت که هم‌ اکنون اجرایی شده است.

وی اظهار داشت: دید فنی، مهمترین بحث برای حذف معاملات گروهی بود که آیا این اقدام از نظر پشتیبانی توسط سامانه‌های معاملاتی، قابل انجام است یا خیر؟ گزارش‌های متعدد و نظرات کارشناسان حاکی از آن است که از نظر فنی، معاملات ددد، زمانی که به نام تخصیص داده می‌شود، حدود 13 درصد دفعات معاملات را افزایش می‌دهد و به این ترتیب، حذف این نوع معاملات کاملا توسط سامانه معاملات بورس قابل پشتیبانی بود.

صالح آبادی گفت: آمارهای 7 ماهه امسال نشان می‌دهد 92 درصد معاملات ددد به یک کد تخصیص داده می‌شود، حدود 5 درصد معاملات ددد به دو کد و حدود 3 درصد به سه کد و یا بیشتر اختصاص یافته است.این موضوع، بدان معناست که حذف معاملات ددد در تعداد دفعات معاملات تغییر چندانی ایجاد نخواهد کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص بعد کسب و کاری این طرح نیز بیان داشت: با توجه به اینکه حجم،ارزش و دفعات معاملات بازار سهام افزایش یافته است، فعالان بازار خواستار افزایش زمان معاملات هستند که پیش‌ شرط آن، حذف معاملات گروهی است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ناظر بازار تا ساعت 14 هر روز تخصیص ها را انجام می‌دهد که در صورت حذف معاملات گروهی، قابلیت افزایش زمان معاملات تا ساعت 14 وجود دارد، البته در این خصوص جلساتی با مدیران‌ شرکت بورس و فرابورس برگزار شد که آنان در گام نخست آمادگی خود را برای افزایش 30 دقیقه‌ای زمان معاملات اعلام کردند.

*نفت بر سر سفره مردم

حسین حسنقلی پور رئس اداره پذیرش و بازاریابی بورس انرژی  با اعلام این خبر گفت: در آخرین جلسه  کمیته عرضه  بورس انرژی ، دو کالای نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران و میعانات گازی دو پالایشگاه گاز خانگیران و ایلام مورد پذیرش قرار گرفت.

حسنقلی پور با اشاره به اینکه میزان عرضه تعهد شده از سوی شرکت ملی نفت ایران، روزانه 5000 بشکه نفت خام و 10 هزار بشکه میعانات گازی است، افزود: محل تحویل نفت خام سبک در حال حاضر پالایشگاه تبریز تعیین شده اما احتمال تحویل همزمان در پالایشگاه اصفهان هم وجود دارد. او با اعلام این مطلب که عرضه نفت خام در رینگ داخلی و برای مصرف پالایشگاه‌های خصوصی انجام می شود، گفت: نرخ پایه معامله نفت خام به صورت ریالی و بطور روزانه از سوی عرضه کننده اعلام خواهد شد.

رئیس اداره پذیرش و بازاریابی بورس انرژی اعلام کرد با توجه به درخواست شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران جهت عرضه فرآورده های گاز مایع و بنزین 100 LL مراحل پذیرش این محصولات در حال نهایی شدن است و به زودی در این بورس خرید و فروش خواهند شد. همچنین حلال 410 شرکت پالایش نفت آبادان با توجه به درخواست پذیرش شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران   در روزهای آتی در بورس انرژی عرضه می شود.

رئیس اداره پذیرش و بازاریابی بورس انرژی همچنین از پذیرش سه محصول جدید خبر داد و گفت: محصولات  LPG (ال پی جی) ، آروماتیک‌های سنگین و برش سنگین نفتالین دار، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس مراحل پذیرش را در بورس انرژی طی می کنند.

به گزارش فارس، پیش از این نیز، شاپور محمدی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از قول وزیر نفت برای عرضه 5 هزار بشکه نفت خام در چهارمین بورس ایران خبر داد و گفت: با راه اندازی قرارداد سلف موازی استاندارد، نفت بر سر سفره های مردم می‌آید.

*سکه آتی در مسیر کاهش قیمت

بر همین اساس، از روز شنبه دوم آذرماه ساعات و مراحل جلسات معاملاتی قراردادهای آتی سکه طلا دو ساعت به عقب کشیده شده و به همین میزان زمان معاملات افزایش می‌یابد.

بر این اساس از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 صبح به مدت 30 دقیقه مرحله پیش‌گشایش و از ساعت 10:30 حراج تک قیمتی و بلافاصله حراج پیوسته آغاز خواهد شد و در ساعت 18 پایان خواهد یافت؛ ساعت جلسه معاملاتی پنجشنبه طبق روال روزهای عادی آغاز و رأس ساعت 16 خاتمه می‌یابد.

بنابراین گزارش، با کاهش قیمت‌های پیاپی سکه در معاملات آتی بورس کالا، وجه تضمین اولیه قراردادها با کاهش 150 هزار تومانی، 30 میلیون ریال تعیین شد.

به گزارش فارس،‌دورترین سررسید قرار داد آتی سکه (اسفندماه) 942 هزار تومان ارزش گذاری شد تا تمام سررسیدها به زیر یک میلیون تومان سقوط کنند.

*رکوردشکنی‌های بورس تهران به مدد چند نماد اثر گذار

همچنین در هفته‌ای که گذشت،  شاخص کل بورس که 19 آبان‌ماه با ثبت رکورد جدید به قله 77 هزار واحد رسید، پس از 2 روز استراحت امروز با افزایش 400 واحدی به کانال 77 هزار واحد بازگشت.

بنا بر این گزارش، ارزش بازار نیز با افزایش 3 هزار میلیارد تومانی نسبت به هفته گذشته به بیش از 378 هزار تومان رسیده است.

در اولین روز معاملات بازار سهام، هلدینگ تأمین، پالایش نفت بندرعباس، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، کشتیرانی و بانک پاسارگاد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشته است.

برخلاف اولین روز هفته که نماد کشتیرانی تأثیر مثبت بر شاخص گذاشت، با رسیدن اخباری مبنی بر عدم لغو تحریم این شرکت، نماد معاملاتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با صف فروش سنگین همراه شد و بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشت.

*صف خرید پالایشگاه‌ها با طرح استفساریه مجلس

با اعلام این خبر از سوی هیئت رئیسه خانه ملت، پالایشگاه‌های بورسی با امیدواری بیشتر نسبت به آینده با روند رو به رشدی شاخص را تا فتح قله 78 هزار واحدی همراهی کردند. بر همین مبنا بسیاری فعالان این صنعت با اعتراض نسبت به این موضوع که عوارض آلایندگی باید از پالایشگاه‌های آلاینده دریافت شود، مجلس شورای اسلامی را ناگزیر کرد برای بررسی بیشتر طرح استفساریه را به کمیسیون مربوطه ارجاع داد، بنابراین در این گروه تنها پالایش نفت تبریز در جلسه معاملاتی گذشته بورس با صف فروش همراه شد در حالی که جزو پالایشگاه‌های آلاینده نیست و عوارض یک درصد در صورت اصلاح استفساریه در مجلس، مشمول آن نخواهد شد.

عرضه اولیه 10 درصد شرکت نفت سپاهان به زودی انجام می‌شود

علی صحرائی معاون بازار شرکت بورس و اوراق بهادار در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر که شرکت نفت سپاهان برای عرضه اولیه آماده می‌شود، اظهارداشت: مقرر شده تا 10 درصد از سهام این شرکت پس ارائه اطلاعات شفاف عرضه شود.

صحرائی در پاسخ به سئوال فارس مبنی بر اینکه آیا شرکتی به بورس منتقل خواهد شد، گفت: در گذشته شرکت همراه اول و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها به بورس منتقل شدند و در شش ماهه دوم نیز شرکت‌های جدیدی با توجه به شرایطشان منتقل خواهند شد.

وی همچنین خبر داد: مقرر شده تا برای تامین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه اوراق مشارکت منتشر شده و ابزارهای جدید مالی اضافه شود. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24