Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می گوید چنانچه چینی ها سرمایه گذاری هایی در زمینه راه و خطوط راه آهن و کارخانه داشته باشند، به نحو قابل قبول تری پول نفت را از آنها می گیریم.

به گزارش نامه نیوز، چندی قبل در حاشیه سفر علی لاریجانی رئیس مجلس به چین، خبری عنوان شد که 22 میلیارد دلارپول نفت صادراتی ایران درچین موجود است و به دلیل محدودیت ها و تحریم های گسترده ایران قرار است چینی ها به جای پول نقدبرای انجام پروژه های عمرانی،تجهیزات سرمایه ای وارد کشور ما کنند و 40 پروژه مشترک جهت سرمایه گذاری چینی ها در پروژه های عمرانی تعریف شده است و این در حالی است که تجارت ایران و چین در زمینه نفت، میعانات گازی و پتروشیمی بالغ بر35 میلیارد دلار است.

پس از این موضوع، انتقاداتی بر این طرح وارد شد و برخی ها بدون مناقصه رقیب کردن خارجی ها در پروژه های کشور را باعث ناامیدی ایرانیان قلمداد کردند و بحث سازگار نبودن با شاخص های امنیت ملی ما را مطرح کردند.

مهدی تقوی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با "نامه"درخصوص معایب و مزایای این اقدام معتقد است چنانچه سرمایه گذاری انجام شود بهتر از آن است که به جای دلار به ما یوان بپردازند. زیرا در این صورت با واحد "یوان" فقط  ناچاریم از خودشان خریداری کنیم و به ما کالاهای گرانتری را هم به فروش خواهند رساند.

وی ادامه داد: چنانچه سرمایه گذاری هایی در زمینه راه و خطوط راه آهن و کارخانه داشته باشند، به نحو قابل قبول تری پول نفتمان را از آنها می گیریم.در این صورت درآمد بلندمدت نیز برای ما در برخواهد داشت.

تقوی در خصوص دست نگهداری برای استفاده از پول ایران در چین گفت: درصورت باز پس گیری پول خودمان به جای انجام سرمایه گذاری از سوی چینی ها هم، باز باید همین پول را صرف سرمایه گذاری و واردات کنیم و بر همین اساس اگر سرمایه گذاری از سوی آنها انجام شود بهتر از این است که مدت طولانی صبرکنیم که آیا تحریم ها برداشته خواهد شد و پول بازخواهد گشت یا خیر. زیرا درصورت تعلل زیاد ارزش زمانی پول هم از بین خواهد رفت و در آینده این پول ارزش کمتری خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با بیان این که هم اکنون بیکاری عظیمی در ایران وجود دارد، گفت: چنانچه چینی ها یک کارخانه در اینجا احداث کنند و به طور متوسط 500 کارگر داشته باشد و محصولی را تولید کرده و به بازار بفرستند، باعث می شود نه آن محصول از خارج از کشور وارد شود و ارزی بابت آن پرداخت شود و از آن سو هم برای ایرانیان اشتغال و کارفراهم می شود.

تقوی تصریح کرد: از سویی دیگر حتی اگر چینی ها نیروی انسانی خود را به عنوان نیروی کار وارد کشور کنند، محل اسکان و غذا و مصالح برای ساختن ساختمان کارخانه نیاز دارند که از اینجا باید تامین شود و هزینه کنند.چنانکه مثلا اگر در روستایی این کارخانه احداث شود، می تواند منجر به آبادی آن جا شود. این اقدام در صورت به فعلیت رسیدن اقدامی است مثبت برای اقتصادی که تولید بسیار پایینی دارد. بر این اساس می توان گفت که سرمایه گذاری می تواند مفید باشد.

تقوی با بیان این که به دلیل رکود تورمی تعداد زیادی از کارخانه ها تعطیل شده اند و کارگران زیادی بیکار هستند، افزود: چنانچه مقامات ایران بتوانند به جای آنکه مثلا سرمایه گذاری را در کرج انجام دهند، آن را در کردستان یا کرمان و سیستان که استان های محرومی هستند احداث کنند تا منجر به رونق منطقه هم شود.

این استاد اقتصاد گفت: از سویی دیگر به صورت شفاف مشخص نیست چه نوع سرمایه گذاری قرار است از سوی چینی ها در کشور انجام شود. چنانچه راه سازی هم باشد مفید خواهد بود و آنها بهره وری بالاتری دارند و سریع تر پروژه هارا به انجام می رسانند. در هر صورت سرمایه گذاری آنها به حال کشور مفید تر است. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24