دنیای اقتصاد / اگر چه ساخت خودروی ملی به دلیل هزینههای زیاد تولید و بهکارگیری از پلتفرمهای خارجی، هنوز هم با مخالفت برخی از دستاندرکاران خودرو و حتی وزیر صنعت، معدن و تجارت روبهرو است؛ با این حال خودروسازان همچنان بر توانایی خود در ساخت خودروهای ملی دیگر یا پلتفرم تاکید دارند.
خودروسازان طی یک دهه گذشته بر ملی بودن برخی از خودروهای تولیدی خود اصرار و بر ادامه آن تاکید فراوانی داشتند حال آنکه بوق و کرنایی که خودروسازان در این مدت بهراه انداختند این روزها باید کمک حال مشتریان باشد که متاسفانه نیست. شاید تصور بر این بود که با تحریم صنعت خودرو کشور توسط کشورهای غربی این صنعت با وجود خودروهای ملی بتواند، ادامه مسیر دهد که متاسفانه بعد از اجرای تحریمها و افت شدید تولید از جمله خودروهای ملی، ابهت ملی بودن آنها نیز پس از یک دهه شعار و تبلیغات فروریخت.این سوال که چرا خودروهای ملی با وجود به اصطلاح ملی بودن با کاهش تولید مواجه شدند، پاسخ روشنی از سوی خودروسازان ندارد. حال این روزها بعد از شعار خودروی ملی، بازار ساخت پلتفرم داغ شده است.
بر این اساس طبق استراتژی خودرو، به منظور ساخت خودرو در كشور به ۵ نوع پلتفرم نیاز است كه از این تعداد ۲ نوع آن توسط مهندسین كشور باید طراحی و ساخته شود و ساخت ۳ نوع این پلتفرم نیز در تعامل وتشریك مساعی با شركتهای خودروساز خارجی باید انجام شود .طبق همین استراتژی دولت دهم ساخت پلتفرم ملی را به دانشگاه علم و صنعت واگذار کرد حال آنکه با اتمام دوره دولت مذکور هنوز خبری از ساخت یا چگونگی پیشرفت این پروژه نیست. رییس دانشکده خودرو این دانشگاه پیشتر عنوان کرده بود که برای پروژه پلتفرم ملی 50 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده كه 3 میلیارد تومان پیش پرداخت آن در اختیار دانشكده خودرو قرار گرفت. از سوی دیگر قطعه سازان نیز چندی پیش از ساخت پلتفرمی یک هزار و 600 میلیارد دلاری البته با پیشبینی کمکهای دولتی خبر دادند و خودروسازان نیز کموبیش از قراردادهایی که در این زمینه با شرکتهای خارجی منعقد کردند، سخن میگویند به این ترتیب بازار پلتفرم این روزها داغ داغ است، و باید امیدوار باشیم که ساخت پلتفرم نیز به سرنوشت خودروی ملی دچار نشود.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.