Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

حسین عبده‌ تبریزی عضو شورایعالی بورس در پاسخ به سوالات متعدد سهامداران و سرمایه‌ گذاران و برنامه‌ های آتی خود نامه‌ نوشت.

به گزارش فارس، یکی از اعضای شورای عالی بورس برنامه‌های خود طی نامه‌ ای اعلام کرده و به سؤالات و نامه‌ های متعدد سهامداران و سرمایه گذاران پاسخ داده است.

متن بدین شرح است:

  -انبوهی از دوستان در برخی صفحات اجتماعی اینجانب، همچنین صفحه‌ ای که دوستان برای بنده باز کرده‌ اند و نیز از طریق نامة الکترونیک، پیامک و نیز مطبوعات بزرگوارانه انتخاب اینجانب را به شورای بورس تبریک گفته‌ اند که خاضعانه از لطف همه آنان سپاسگزارم.

اما بسیاری از این دوستان فراتر از این رفته و خواستار اصلاحات گسترده بورس از مجرای حضور این‌جانب در شورا شده ‌اند.

گستردگی این انتظارات البته به‌حق این‌جانب را عمیقاً نگران کرده است، چراکه شورای بورس در سال گذشته فقط 6 جلسه تشکیل شده است و یک فرد چه‌قدر می‌تواند از دریچة حضور در 6 جلسه در فرایندی مؤثر واقع شود.

چه باید بکنم تا شایسته این الطاف سخاوتمندانه و انتظارات گسترده باشم؟ چگونه باید رفتار کنم که زبان این عزیزان در بازار سرمایه باشم و در اصلاح امور مؤثر باشم.

از زمان انتصاب اینجانب، هنوز جلسه‌ای برگزار نشده است و به جلسه‌ای دعوت نشده‌ام. دبیرخانه شورا در اختیار سازمان است و تا آن‌جا که می ‌دانم اعضای شورا حتی محلی ندارند که سرمایه‌گذاران و مردم به آنجا مراجعه کنند. تشکیلاتی هم ندارند.

اعضای شورا با مردم هم رابطه‌ای نداشته ‌اند و فکر نمی ‌کنم در گذشته به شکایتی رسیدگی کرده باشند. دستورجلسه‌ ها را دبیرخانه (سازمان) تعیین می‌کرده است.

دستور جلسه‌ ها و صورت‌ جلسه‌ ها انتشار عمومی نمی ‌یافته است، همان گونه که صورت ‌های مالی سازمان نیز انتشار عمومی نیافته است.

پس نقطه شروع به ‌نظر می‌ رسد که همین‌جا باید باشد. شورا، سازمان بورس و اوراق بهادار و  بورس ‌ها باید رابطه خود را با مردم، نمایندگان مردم، کانون‌های سرمایه ‌گذاری حقوقی و سرمایه‌ گذاران حقیقی بهبود بخشد

باید جسارت، جرأت و حوصله شنیدن نقدها را داشته باشند. باید اجازه دهند همه حرف‌ ها زده شود.

به‌ هرحال، همه حرف‌ ها با هدف اصلاح وضعیت در بازار سرمایه است. عده بسیار زیادی طی این مدت در مورد شیوه‌ های عملکرد بازار، زیرساخت‌های بازار، نحوه مدیریت معاملات برای این‌جانب اطلاعات فرستاده‌اند، به مشکلات اشاره کرده د‌اند، خواستار اصلاح وضعیت و شفاف‌سازی و خواستار جلوگیری از معاملات غیرشفاف شده‌ اند.

همه آن‌ها با حسن‌نیت خواهان اصلاح بازاری هستند که در آن فعالیت می ‌کنند، همه آن‌ ها علاقه مند به اصلاح وضعیت اقتصادی کشورند. شورا، سازمان، بورس‌ ها، سرمایه ‌گذاران، شرکت ‌ها و نهادها همه خواهان موفقیت دولت برای گذر از وضعیت دشوار فعلی، برای گسترش بازار، برای تولید، اشتغال و نهایتاً سربلندی این کشورند و از این رهگذر به بازار سرمایه اظهار علاقه می‌کنند و پیشنهاد اصلاحی می ‌دهند.

بنابراین، نقطه شروع من روشن است. باید بتوانم مجاری ارتباط عامه سرمایه‌گذاران با شورا، سازمان، با نهادهای سرمایه‌گذاری، و با بورس‌ها را تقویت کنم.

باید بتوانم مطالبی را در شورا مطرح کنم که فقط درباره شاخص و پیشرفت امور نباشد، بلکه باید از اقداماتی هم صحبت شود که برای اصلاح امور صورت می‌ گیرد.

باید بتوانم دل‌نگرانی‌ها، دغدغه‌ها و شکایت‌های مردم را در شورا بازتاب دهم، باید بتوانم همکارانم را در شورا، سازمان و بورس‌ها آماده پاسخ‌گویی به خواست‌های به‌حق و طرح و پاسخ‌گویی صحیح به دغدغه‌ها کنم، البته، همه باید از عوام‌زدگی پرهیز کنیم. همه باید در ضمن توجه به منافع خود، گوشه‌چشمی جدی به منافع عمومی و کشور داشته باشیم. طبعاً، شورا و سازمان در رأس همة منافع، منافع عمومی را در نظر می‌ گیرند.

پس روشن است که همه درخواست‌ها، همه انتظارات و همه پیشنهادات لزوماً مورد تأیید قرار نمی گیرد.

اما آنچه مهم است این که خواسته‌ ها و پیشنهادها باید مورد بررسی قرار گیرد. باید طرح موضوع شود و از صحبت در مورد آن‌ها نگران نباشیم.

اخیراً رویکرد سازمان دچار تغییرات قابل‌ملاحظه‌ای شده است. ارتباط با کارگزاران و ارتباط با نهادهای سرمایه‌گذاری بهبود یافته است.

در ادامه امیدوارم مجوز فعالیت سرمایه ‌گذاران حقیقی نیز مجدداً صادر شود. باید مجدداً به اصلاح زیر ساخت‌ های بازار سرمایه توجه شود. شورا و کمیته فرعی آن باید به ‌شدت فعال شوند تا بتوانند به سازمان و بورس ‌ها در جهت رعایت حقوق مردم و در جهت پاسخ‌گویی به مسئولیت‌ های آن‌ها در قبال مردم و سرمایه ‌گذاران کمک شود. شکی نیست که سیاست ‌های بسیاری باید مورد توجه قرار گیرد.

اگر بخواهم با توجه به نقطه‌نظرهای دریافتی طی 100 روز گذشته در مورد بازار سرمایه جمع ‌بندی داشته باشم، موارد زیر می‌تواند جزو سیاست‌هایی تلقی شود که این‌جانب خود را مقید به تعقیب آن‌ها می ‌دانم:

* تفکیک کامل فعالیت‌های نظارتی از فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی و خروج کامل سازمان از فعالیت‌های اجرایی.

* بهبود مناسبات مدیران بازار با شهروندان، رعایت کامل حقوق سرمایه‌گذاران و دست‌اندرکاران بازار سرمایه، مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی به مردم، رعایت حقوق کانون‌ها، و طراحی مجاری قابل‌دسترسی برای عامة مردم جهت طرح شکایات.

* اصلاح زیرساخت‌های بازار و قواعد معاملاتی برای افزایش شفافیت معاملات و جلوگیری از پنهانکاری‌های احتمالی.

* تمرکز بر بازار اولیه، ارتقای نقش بازار سرمایه در تشکیل سرمایه، و تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی و خدماتی بزرگ مقیاس.

* استقلال بیش‌تر بازار سرمایه از بازار پول ضمن گسترش همکاری‌های بین دو بازار.

* اصلاح زیرساخت‌ها و قواعد معاملاتی در بورس کالایی کشور به‌منظور حصول اطمینان از انجام معاملات عادلانه و مبتنی بر رقابت.

* گسترش حجم و تنوع معاملات صندوق‌ ها به‌ویژه افزایش تعداد صندوق‌های بازنشستگی مکمل، صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بزرگ مقیاس، صندوق‌های بهره‌برداری (تأمین سرمایه در گردش)

* توسعه نقش بازار در تأمین مالی فعالیت‌های زیربنایی در کشور از قبیل صنایع آب و برق، راه و حمل‌ونقل، صنایع ماشین‌سازی و...

* تأکید بر افزایش دورة زمانی سرمایه‌گذاری در بورس‌ها به‌منظور تخصیص‌پذیربودن منابع گردآوری ‌شده در بازار سرمایه.

* تقویت و بهره‌ برداری کامل از ظرفیت ‌های وقف و خیریه با تشکیل گستردة صندوق‌ های نیکوکاری، وقف و خیریه.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24