دنیای اقتصاد / امیدها به بازگشت دوباره دو شرکت فرانسوی پژو و رنو به عرصه صنعت خودرو کشور با موضعگیری اخیر وزیر خارجه این کشور علیه برنامه هستهای ایران به ناامیدی گراییده است. هر چند در گیرودار مذاکرات 1+5 با مقامات ایرانی برخی اخبار از توافقات ضمنی بین دو طرف حکایت داشت؛ اما سنگاندازی فرانسویها مانع از حصول نتایج مثبت در این زمینه شد.
در همین حال دستاندرکاران صنعت خودروی کشور در همان توافقات اولیه مذاکرات هستهای، امیدوار به روند مطلوب مذاکرات، زودتر دست به کار شدند و از تدارک همایشی بینالمللی برای حضور خودروسازان جهانی بهخصوص فرانسویها خبر دادند.خودروسازان که امید زیادی به بازگشت دوباره فرانسویها به عرصه صنعت خودروی کشور دارند، اما حالا در وضعیت متفاوتی به سر میبرند؛ چراکه در صورت فعالیت دوباره این دو شرکت باید جوابگوی افکار عمومی کشورمان با توجه به موضعگیری اخیر وزارت خارجه آن نیز باشند.در همین حین هر چند بسیاری از اخبار حکایت از مخالفت قطعهسازان، خودروسازان و همچنین صنعتگران و تولیدکنندگان فرانسوی با سیاستهای تحریمی یا موضعگیری صهیونیستی دولت این کشور دارد؛ اما آنچه ملاک عمل قرار میگیرد سیاستهای اجرایی این دولت اروپایی در قبال ایران است. بهطور حتم فرانسویهایی که بابت تحریم صنعت خودرو ایران و روگردانی از بازار بکر کشورمان دچار ضررو زیانهای اساسی شدند نیز میدانند که صنعت خودرو ایران با صنعت خودروی فرانسوی گره خورده حال آنکه ادامه این ضرر وزیان با توجه به سیاستهای دولت این کشور بهطور حتم برای قطعهسازان و خودروسازان فرانسوی قابلقبول نیست. دو شرکت پژو و رنو که تا همین چندی پیش به عنوان سمبلهای صنعتی و اقتصادی فعال در بازار ایران نقش ایفا میکردند، شاید آخرین شرکتهایی بودند که طی تحریمهای شدید دولت آمریکا مجبور به خروج یا کاهش فعالیتهای خود در ایران شدند.در این بین شرکت رنو با وجود موانع متعدد در نقل و انتقالات ارزی و تامین قطعه همچنان جسته و گریخته به فعالیتهای خود در ایران ادامه میدهد و همچون پژو خواستار خروج کامل از ایران نیست. این مساله خود نشاندهنده آن است که شرکت مذکور همچنان امید به بازگشت دوباره روزهای اوج صنعت خودروسازی دو کشور ایران و فرانسه دارد حال آنکه وزیر خارجه این کشور بدون توجه به تمام این تلاشها رودرروی منافع ملی خود ایستاده تا بلکه بتواند از منافع دیگران حمایت کند. اینکه موضعگیری اخیر فرانسه چه تاثیری برروند همکاری دستاندرکاران خودرو دو کشور خواهد داشت سوالی است که از عضوهیات مدیره انجمن قطعهسازان پرسش کردیم وی معتقد است که مردم و صنعتگران فرانسوی بارها مواضع ضد ایرانی دولت این کشور را مورد شماتت قرار دادند حال آنکه فعالان اقتصادی این کشور امید زیادی به روند بهبود همکاریهای دو جانبه در حاشیه مذاکرات هستهای اخیر داشتند.
اما محمدرضا نجفی منش در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که از وی پرسید همایش بینالمللی قطعهسازان و خودروسازان جهانی بهخصوص فرانسویها که قرار بر برگزاری آن در 9آذرماه بود با وجود اتخاذ موضع صهیونیستی این کشور چه تکلیفی خواهد داشت، عنوان میکند که این همایش طبق برنامهریزی قبلی به کار خود ادامه خواهد داد؛ چراکه ما معتقدیم موضع صنعتگران با دولت فرانسه کاملا متفاوت است و حتی این احتمال را میدهیم که دستاندرکاران صنعت خودروی این کشور برای ابراز مخالفت با دولت استقبال بیشتری نیز از این همایش بکنند.قطعهسازان و خودروسازان کشورمان با توجه به ایجاد فضای مساعد مذاکرات، طی هفتههای گذشته با اعلام خبری مبنیبر برگزاری همایش بینالمللی، عموم خودروسازان جهانی رابرای فعالیت در عرصه این صنعت در كشورمان دعوت کردند، حال آنکه امیدها به بازگشت دوباره خودروسازان فرانسوی با ایجاد زمینه مناسب شاید یکی از اهداف اصلی برگزارکنندگان آن است.
منافع مشترک اقتصادی دو کشور و فعالیت شرکتهای فرانسوی در پروژههای مختلف نفتی و خودروسازی حتی در اوجگیری بحرانهای مربوط به تحریم ایران، بر كسی پوشیده نیست حال آنکه هماکنون بسیاری از فعالان اقتصادی کشورمان از مخالفت فرانسویها با برنامه ارائه شده از سوی هیات ایرانی در مذاکرات هستهای شگفت زده شدهاند.
شاید تجربه تلخ خروج دو شرکت پژو و رنو از صنعت خودرو کشورمان برای فرانسویها کافی نباشد که آنها باردیگر به دنبال ماجراجویی دیگری هستند؛ چراکه با خروج این دو شرکت از ایران، چرخه تولید این کشور که بخشی از آن حول صنعت خودرو میگردد، دچار زیان جبرانناپذیری شد؛ بهطوریکه پس از قطع روابط شركت پژو با ایران این شركت خودروسازی فرانسوی با 4 میلیارد یورو خسارت در فروش محصولات خود مواجه شد، این در حالی است كه در سال 2011، ایران 13 درصد فروش سالانه پژو در جهان را به خود اختصاص داده بود. بر این اساس، شركت پژو در فوریه 2012 با ایران قطع رابطه كرد و در پی این تصمیم 8 هزار نفر از کارگران این شرکت نیز بیكار شدند. همچنین شرکت خودروسازی رنوی فرانسه نیز اعلام کرد كه به دلیل تحریمها علیه ایران، در سه ماهه سوم سالجاری میلادی ۲۶۰ میلیون یورو درآمد خود را از دست داده است. شرکت خودروساز رنوی فرانسه نیز به دلیل تحریمها علیه ایران و کاهش ارزش پول ملی اقتصادهای نوظهور، در سه ماهه سوم سالجاری میلادی 2/3 درصد درآمد خود را از دست داده است. این شرکت با صدور بیانیهای اعلام کرد، درآمدهای این شرکت در سه ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر از 26/8 میلیارد یوروی مدت مشابه سال قبل به ۸ میلیارد یورو کاهش یافته است. بر همین اساس همانطور که ملاحظه میشود تنها دو شرکت خودروساز فرانسوی با خروج از ایران متحمل هزینه سنگینی شدند حال آنکه برخی از کارشناسان اقتصادی به دولت پیشنهاد میدهند که در شرایط کنونی همانطور که کشورهای غربی از ابزاز تحریم برای تاثیرگذاری در عرصه سیاسی استفاده کردند ایران هم میتواند با ایجاد محدودیت در بازارهای خود از کسب منافع میلیاردی توسط فرانسویها از ایران جلوگیری کند، اما اینکه علت سنگاندازی فرانسه در مذاکرات ژنو چه بوده، گذشته از دلایل سیاسی، دیروز روزنامه همشهری از امتیازگیری بورسی فرانسویها از ایران خبرداد.این روزنامه در گزارش خود با طرح این سوال که پشت پرده مخالفتهای این کشور با طرح هستهای ایران چیست و فرانسه بهدنبال چه در ایران است؟ دلایل مختلفی را عنوان کرده از جمله اینکه عنوان کرده شرکتهای فرانسوی در طول 2دهه گذشته در صنایع خودروسازی و نفت و گاز ایران حضور بسیار پر رنگی داشتند؛ اما بهدنبال اعمال تحریمهای بینالمللی و تغییر برخی سیاستها، حضور شرکتهای فرانسوی در ایران کمرنگ شد و اکنون شرکتهای فرانسوی بهدلیل احتمال لغو تحریمها و افزایش تعامل ایران با جامعه جهانی نقش خود را در بازار ایران درخطر میبینند.
این روزنامه به خبری در این زمینه اشاره و اظهار کرده که آخرین خبرها حاکی از آن است که گروه خودروسازی سایپا قصد دارد 80 درصد سهام پارس خودرو را بفروشد. پیش از این گمان بر این بود که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) بهعنوان یک سازمان دولتی قصد خرید سهام این شرکت را دارد، اما ظاهرا شرکت رنوی فرانسه که در خلأ حضور خودروسازان معتبر جهانی جای خود را در صنعت خودروی ایران باز کرده در تلاش است سهام پارسخودرو را بخرد. همچنین در ادامه این گزارش تاکید شده که گویا شرکت رنوی فرانسه که بازار خود را در خطر میبیند، تلاش میکند با خرید سهام قطب سوم صنعت خودروی ایران یعنی پارس خودرو، در غیاب رقبا سهم خود را در بازار ایران حفظ کند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.