Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

شرکت ملی نفت ایران در حالی از جذب حدود 72 میلیارد دلار منابع مالی و سرمایه از سال 88 تا 91 خبر داده است که شرکت ملی گاز تاکید می‌کند: با وجود افزایش مصرف کنندگان، اما در طول سه سال گذشته تولید گاز هیچ افزایشی نیافته است.

 به گزارش مهر، طرح توسعه فازهای پارس جنوبی مهمترین برنامه اولویت دار وزارت نفت در دولت تدبیر و امید است به طوری‌که بیژن زنگنه وزیر نفت تاکید کرده که 60 درصد وقت خود را برای توسعه پارس جنوبی اختصاص خواهد داد.

از این رو هم اکنون تامین منابع مالی پنج فاز قدیمی 12، 15 تا 18 پارس جنوبی در صدر اولویت‌های اجرایی شرکت ملی نفت قرار گرفته است و پس از پارس جنوبی، افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز با اولویت میادین مشترک از دیگر برنامه‌های اولویت دار بخش بالادستی صنعت نفت است.

با این وجود شرکت ملی نفت ایران با انتشار گزارشی از برنامه‌ریزی برای اجرای بیش از 750 پروژه جدید نفت و گاز در شرایط تحریم و محدودیت‌ های مالی و اعتباری خبر داده است.

از سوی دیگر در حالی شرکت ملی نفت ایران عزم خود را برای اجرای 750 پروژه نفت و گاز در شرایط فعلی جزم کرده است که شمارش معکوس برای بازپرداخت سود و اصل پول حاصل از فروش اوراق مشارکت ارزی و ریالی طرح‌ های مختلف به ویژه پارس جنوبی آغاز شده است.

 در گزارش شرکت نفت تاکید شده است: حجم سرمایه گذاری‌های انجام شده در سال 88 در پروژه‌های بالادستی صنعت نفت 13.4 میلیارد دلاردر سال 89 به 16.6 میلیارد دلار و سال‌های 90  و 91 در مجموع بیش از 42 میلیارد دلار سرمایه جذب شده اما با این وجود ظرفیت تولید گاز ایران در طول این چهار سال حتی یک مترمکعب هم افزایش نیافته است.

 در این بین حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت گاز در جمع مدیران گازی هم با اشاره به عدم افزایش تولید گاز از مخازن در سه سال گذشته تاکنون، گفته است: در این مدت با وجود عدم افزایش تولید گاز اما تعداد مشترکان در بخش خانگی افزایشی سه میلیون مشترکی را تجربه کرده است.

 در ادامه گزارش شرکت نفت آمده است: بانك اطلاعاتی طرح‌ها و پروژه‌های شركت ملی نفت كه با هدف غربالگری طرح‌ها بر مبنای شاخص های مالی، فنی و اقتصادی در راستای حفظ زنجیره ارزش و تمركز بر فعالیت ‌های مربوط به نگهداشت توان تولید و توسعه میادین مشترك نفت و گاز تشكیل شده، 751 پروژه را در اولویت تامین اعتبار و تخصیص مالی قرار داده است. بر این اساس در سالجاری به منظور توزیع بهینه منابع مالی به نحوی كه كاركردهای اصلی شركت ملی نفت نیز همچنان به قوت خود باقی بماند، با بررسی اجزای هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای، راهكارهای مناسب و منطقی كاهش هزینه ها توسط هیات مدیره شركت نفت مصوب و ابلاغ شده است.

 از سوی دیگر به‌منظور توزیع بهینه درآمدها، تامین منابع مالی و جذب سرمایه گذاری در شركت ملی نفت نیز در سال‌های اخیر از روند روبه رشدی برخوردار بوده است؛ به نحوی كه با افزایش سهم سایر منابع نسبت به منابع داخلی در بودجه سرمایه گذاری شركت ملی نفت، شاهد تامین منابع لازم برای سرمایه گذاری در پروژه‌ها بوده‌ایم و توسعه میادین مشترك با جدیت پیگیری شده است.

 ایجاد تسهیلات مالی بهتر برای شركت ملی نفت در بودجه سالجاری، انعقاد قراردادهای جدید بیع متقابل و EPCF، انعقاد موافقت نامه با صندوق توسعه ملی و معرفی شركت‌های سرمایه گذار از طریق بانك‌های عامل را می توان از دیگر اقداماتی بوده كه منجر به تامین منابع مالی شركت ملی نفت شده است.

 دریافت تسهیلات ماده 22 قانون عملیات بانكی بدون ربا، شروع سپرده گذاری سیستم بانك مركزی نزد شركت ملی نفت و تشكیل صندوق‌های انرژی بانك‌ها با همكاری و سپرده گذاری بانك مركزی، انتشار اوراق مشاركت ارزی و ریالی از دیگر اقدامات انجام گرفته در این بخش است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24