Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تحریم‌ها یكسری آثار مثبت هم برای اقتصاد ایران به همراه داشته است، تاكید كرد: نفت سرمایه ملی و خدادادی ماست كه باید برای نسل‌های بعد هم حفظ شود ونباید عواید حاصل از آن را درآمد تلقی كرد وهر چقدر سهم مالیات كه همان درآمد پاك است و اتكا دولت به آن افزایش یابد، اقتصاد سالم تری خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی طیب نیا كه در گردهمایی مدیران كل  امورمالیاتی سراسر كشور سخن می گفت، با بیان این مطلب افزود: عدالت بین نسلی هم چنین اجازه ای به ما نمی دهد كه سرمایه ملی كشور را فدای نسل حاضر كنیم، جدای از این مسایل هم، واقعا شایسته یك ملت انقلابی و مسلمان نیست كه هزینه های جاری خودش را از محل فروش ثروت های ملی به دست بیاورد و به درآمدهای مالیاتی بی اعتنا باشد.

وزیر اقتصاد با تاكید بر لزوم ایجاد پایه های جدید مالیاتی، اخذ مالیات سبز و مالیات بر افزایش ارزش دارایی ها را از جمله حوزه های جدیدی خواند كه باید به آن پرداخته شود، حتی اگر عملیاتی كردن آن با پیچیدگی و مشكلات زیادی مواجه باشد.

وی برساماندهی «وضعیت آشفته معافیت های مالیاتی به عنوان یكی از الزامات اقتصاد كشور تاكید كرد و  اظهار داشت: متاسفانه تفكر نادرستی در جامعه وجود دارد كه در صورت ارزیابی مثبت و مفید از یك فعالیت، باید آن را از پرداخت مالیات معاف كرد و این باور در صورت تسری به سایر بخش ها بسیار دردسرساز می شود، زیرا همه تولیدات اعم از كشاورزی، صنعتی، فرهنگی و ... می تواند بسیار مفید ارزیابی شود.

وزیر اقتصاد در عین حال تصریح كرد: البته در شرایط فعلی و باتوجه به تحریم ها، در صورتی كه یك بنگاه اقتصادی، باركود و ضرر و زیان مالی ناشی از تحریم ها مواجه شد، ما موظف هستیم نهایت ارفاق را برای آنان در نظر بگیریم.

طیب نیا در بخش دیگری از سخنان خود تاكید كرد: تلاش در جهت وصول درآمدهای مالیاتی جزو اولویت های اصلی دولت است، زیرا این امر، هم می تواند توان مقاومت كشور را در عرصه های بین المللی بالا ببرد و هم مشكلات معیشت مردم در داخل را رفع كند.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود، مهم ترین علت حاكمیت ركود، تورم بالا و رشد اقتصادی پایین طی چهار دهه گذشته كشور را وابستگی به درآمدهای نفتی و سهم اندك درآمدهای مالیاتی در بودجه های سالیانه دانست كه در مقایسه با استانداردهای بین المللی تفاوت فاحشی را نشان می دهد.

وی دلیل این امر را سهل الوصول بودن درآمدهای نفتی خواند كه انگیزه تلاش جدی دولت ها برای كسب و افزایش درآمد از محل مالیات را از بین برده است.

طیب نیا گفت: زمانی كه دولت از مصرف و تولید مالیات می گیرد، این امر باعث خروج نقدینگی از جامعه و در نتیجه كاهش مخارج و تقاضای كل جامعه می شود، در حالی كه با تكیه بر درآمدهای نفتی و تزریق عایدات آن به جامعه، نه تنها به تقاضای كل و افزایش مخارج جامعه می افزاید بلكه باعث افزایش هزینه های جاری خود دولت نیز می شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، باوجودی كه مشخص بود در آستانه افزایش فشارهای بین المللی قرار داریم و عرصه از نظر اقتصادی بر ما تنگ خواهد شد، متأسفانه به تداوم سیاست های مبتنی براتكا به درآمد نفتی و وابستگی كشور به واردات ادامه دادیم، از سوی دیگر سیاست خارجی كشورمان در جهت اصطكاك با جامعه بین الملل حركت می كرد و ما در عرصه اقتصادی همچنان وابستگی و تعامل خود با اقتصاد بین الملل را به شدت افزایش دادیم.

طیب نیا افزود؛ این در حالی است كه قاعدتاً بایستی در جهت عكس حركت می كردیم و مطابق سیاست های روشن اسناد بالادستی كشور، از تكیه به فروش نفت كاسته و درآمدهای مالیاتی را افزایش می دادیم كه البته نتایج این اشتباه هم در قالب تشدید تورم و كاهش ارزش پول ملی به وضوح شكل خود را نشان داد.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: در عین حال، تحریم ها یكسری آثار مثبت هم برای اقتصاد ما داشته كه موجب شد مسئولان اقتصادی كشور بیش از پیش به اهمیت تامین هزینه های دولت و تكیه بودجه های سالیانه بردرآمدهای مالیاتی پی ببرند. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24