Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با انتقاد از نحوه واگذاری برخی واحدهای معدنی در دولت قبل، گفت: برخی واحدهای معدنی به سازمان‌هایی واگذار شده‌اند که مشکل مالی دارند و اجرای طرح‌های توسعه‌ای آنها متوقف خواهد شد.

به گزارش فارس، مهدی کرباسیان در یک نشست خبری اظهار داشت: اسفند سال گذشته در یک جلسه یکی دو ساعته برای واگذاری تعدادی از واحدهای معدنی به ارزش 18 هزار و 500 میلیارد تومان تصمیم‌گیری شد که در واقع این پروژه‌ها به منظور رد دیون دولت واگذار شده‌اند.

وی افزود: اگر این واگذاری به بخش خصوصی صورت می‌گرفت، نشان‌دهنده اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی بود، اما این در حالی است که این واگذاری‌ ها بعضاً به سازمان ‌ها و نهادهای غیردولتی که خودشان با مشکلات مالی روبرو هستند، واگذار شده است.

وی تأکید کرد: این مسئله یکسری از طرح‌های توسعه‌ای این پروژه‌ها را دچار توقف خواهد کرد. رئیس ایمیدرو ادامه داد: بهترین نوع واگذاری این است که شرکت‌ها به سهامی عام تبدیل و وارد بورس شوند اما طی چند سال گذشته، فقط به اندازه انگشتان یک دست از این نوع واگذاری‌ها داشته ‌ایم.

* انحلال شرکت ملی فولاد با هدف واگذاری ساختمان بزرگ آن

وی با انتقاد از واگذاری صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی، گفت: اواخر سال گذشته تصمیم گرفتند که شرکت ملی فولاد که مجری 7 طرح فولادی است، منحل شود و با توجه به اینکه این شرکت، ساختمان بزرگ و قشنگی داشت، قرار بود این ساختمان به یک وزارتخانه واگذار شود که در این مورد نامه‌ای جهت منتفی شدن این تصمیم زده ‌ایم.

وی با بیان اینکه برخی واگذاری‌ ها بابت سهام عدالت صورت گرفته است، گفت: در حال حاضر برخی واحدهای معدنی و صنعتی با اعضاء هیئت مدیره گسترده‌ طرف هستند که در برخورد با آنها تکلیف ما مشخص نیست و باید اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد.

کرباسیان با تأکید بر لزوم تعیین تکلیف طرح‌های نیمه تمام معدنی، گفت: معدن طلای زرشوران که کار آن متوقف بود، تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: فاز اول این معدن با تولید 3 تن طلا به بهره‌برداری می‌رسد و اجرای فاز دوم آن نیز با تولید 3 تن طلا در دست انجام است.

* بهره‌ برداری از بخش احیای 7 طرح فولادی در سال آینده

به گفته وی، اجرای 7 طرح فولاد استانی با ظرفیت 800 هزار تن نیز از جمله پروژه‌ های سازمان توسعه معادن است که برخی از این طرح‌ها با مشکل تأمین آب، برق و یا حمل و نقل روبرو هستند.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن با بیان اینکه بخش احیای 7 طرح فولادی بین 60 تا بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: از نیمه دوم سال آینده، بخش فولاد اسفنجی این طرح‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: بخش فولاد‌سازی 7 طرح فولادی نیز که مدت‌ها کار آن متوقف بود، با مذاکره بین ایران و طرف چین در حال اجرایی شدن است.

وی افزود: در مورد نرخ ارز نیز برای 7 طرح فولادی باید اصلاحاتی انجام شود تا گشایش اعتبار صورت گیرد.

 16 واحد اقتصادی، متقاضی سرمایه ‌گذاری در 7 طرح فولادی

کرباسیان با بیان اینکه داستان تاریخی 7 طرح فولادی به سمت فولاد‌سازی خواهد رفت، افزود: فراخوان سرمایه‌گذاری در این بخش صادر شده و 16 واحد بزرگ اقتصادی تقاضای حضور در این سرمایه‌گذاری را داشته‌اند.

وی تأکید کرد: 65 درصد سهام این طرح‌ها واگذار می‌شود و بین 20 تا 35 درصد سهام 7 طرح فولادی نیز در اختیار ایمیدرو خواهد بود.

* تقاضای دریافت وام 4 ساله از صندوق توسعه ملی

وی در ادامه با تأکید بر لزوم تخصیص وام ارزی به طرح‌های ایمیدرو، گفت: برای تأمین مالی طرح‌های معدنی، تقاضای دریافت وام 5 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی را داریم، به طوری که این وام سال آینده در اختیار ما قرار ‌گیرد و پس از گذشت 4 سال، بازپرداخت آن آغاز شود.

* معطلی 13 ساله اجرای پروژه نیروگاه نما در بندر‌عباس

وی همچنین با اشاره به معطلی 13 ساله پروژه نیروگاه نما در بندر‌عباس، گفت: برای جذب سرمایه‌گذاری در این طرح نیز فراخوان زده‌‌ایم و علاوه بر این، گشایش ال‌سی چینی در منطقه ویژه انرژی لامرد نیز جهت اجرای طرح آلومینیوم جنوب مطرح است که ارزش آن یک میلیارد و 200 میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن از نهایی شدن قرارداد بهره‌ برداری از معدن سرب و روی مهدی‌آباد با مشارکت یک شرکت استرالیایی - عمانی طی یک ماه و نیم آینده خبر داد و گفت: با توجه به اینکه ذخایر معدن انگوران طی 10 و 11 سال آینده تمام خواهد شد، معدن مهدی‌آباد جایگزین معدن انگوران خواهد شد تا از این طریق، نیاز صنعت سرب و روی به مواد معدنی برطرف شود.

وی در پاسخ به سؤال فارس در مورد دلیل تأخیر در اجرای برخی طرح‌ های معدنی و صنایع معدنی نیز گفت: در این زمینه، تحریم‌ها نیز تأثیرگذار بوده است و همچنین اجرای برخی طرح ‌ها فقط توسط غربی ها امکان ‌پذیر است.

وی ادامه داد: اجرایی شدن این طرح ‌ها و حضور طرف‌ های خارجی ناشی از تصمیمات جدید دولت و فضای تفاهم و تعامل جدید در عرصه بین‌‌ المللی است.

وی تصریح کرد: حدود 50 روز پیش قرارداد تأمین مالی 7 طرح فولادی به ارزش یک میلیارد و 800 میلیون یورو با طرف چینی امضاء شد و اولین ال‌سی شرکت فولاد سپید‌ دشت نیز توسط بانک صنعت و معدن گشایش یافته است .

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24