Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

از امروز معاملات ددد، حذف شد تا گامی برای عدالت بیشتر در بورس اوراق بهادار برداشته شود.

به گزارش سنا، در سال های ابتدایی دهه هفتاد، نخستین نرم افزار معاملاتی از کشور کانادار خریداری و وارد بورس اوراق بهادار شد تا معاملات دستی جای خود را به معاملات الکترونیک بدهد.

این سامانه به همراه خود، ساز و کارهای جدیدی را وارد بازار سرمایه کرد که یکی از آنها معاملات گروهی بود که به "ددد" معروف شد، البته کارگزاران حداکثر 2 ساعت پس از پایان ساعات معاملات فرصت داشتند تا معاملات انجام شده‌ "ددد" را به کد اشخاص حقیقی و حقوقی تخصیص دهد.

این در حالی است که خرید گروهی تا پیش از ورود این سامانه به بورس اوراق بهادار هم انجام می شد، به این ترتیب که کارگزاران در ساعات معاملات سهام را خریداری می کردند و با پایان گرفتن زمان معاملات، اسامی افرادی را که می خواستند سهام را به آنها اختصاص دهند، بر روی کاغذ نوشته و به ناظر بازار می دادند. اما با ورود سامانه الکترونیکی، این فرایند حالتی دیگر به خود گرفت.

دلایل نام گذاری

هر متقاضی خرید سهام در بورس اوراق بهادار نیازمند یک کد معاملاتی است که بر اساس تعاریف، متشکل از سه حرف ابتدایی نام خانوادگی و یک عدد 5 رقمی است. از آنجا که خریدهای گروهی نیازمند یک کد معاملاتی بودند، کدی به نام "ددد" تعریف شد تا شباهتی با ابتدای نام خانوادگی هیچ فردی در کشور نداشته باشد. در عین حال، در معاملات کارگری و تخصیص سهام به کارکنان شرکت‌ها که بیش از یک روز زمان برای تخصیص پیش‌بینی شده بود، کد گروهی «ررر» تخصیص داده شد.

برنامه های قبلی برای حذف "ددد"

تابستان سال 82، زمانی که دکتر عبده تبریزی تازه دبیرکلی سازمان کارگزاران بورس را برعهده گرفته بود، تلاش هایی برای حذف این نوع معاملات انجام شد، تا جایی که حتی پیغام ممنوعیت این نوع خرید در سامانه معاملات به کارگزاران داده شد، اما مخالفت ها با این ممنوعیت، فرایند حذف را به تعویق انداخت.

مزایا و معایب "ددد"

خرید سهام به صورت گروهی مزایا و معایبی داشت. با توجه به اینکه کارگزاران سفارش های متفاوتی را از مشتریان خود دریافت می کنند، در مواردی که رقابت بازار بر سر یک سهم سنگین است، ممکن است سفارش های کارگزار در انتهای جدول تقاضای خرید قرار بگیرد، از همین رو، خرید گروهی این امکان را به کارگزار می داد که خرید همه مشتریان خود را به یکباره انجام دهد.  از سوی دیگر، در مواردی که بازار وارد فاز رکودی می شد و صف های حجیمی برای فروش شکل می گرفت، خریدهای گروهی، کمک بزرگی به جمع آوری صف های فروش بود.  با این اوصاف، معاملات "ددد" با اشکالاتی همراه بود. برای مثال سهام داران تازه وارد، در برخی موارد با توجه به خریدهای گروهی، درخواست های خود را وارد کرده و معتقد بودند در هر سهمی که خرید گروهی انجام شود، امکان کسب بازدهی وجود دارد. این رویه، رفتار گله ای را در بازار سهام گسترش می داد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24