دنیای اقتصاد / وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی از تولید 900 هزار دستگاه خودرو تا پایان سالجاری خبر داد، که ادامه روند نزولی تولید شرکتهای خودروساز، تحقق این امر را ناممکن کرده است.
محمدرضا نعمتزاده چندی پیش در جلسه شورای گفتوگو با توجه به کاهش 44 درصدی تولید خودرو در نیمه اول سالجاری عنوان کرد که از نیمه دوم سال، تولید رشد خواهد کرد، این در شرایطی است که در شش ماهه اول سال تنها 300 هزار خودرو تولید شد و با حساب اظهارات وزیر، خودروسازان باید تا پایان سال 600 هزار دستگاه دیگر تولید کنند.
با توجه به سخنان نعمتزاده بسیاری از کارشناسان و دستاندرکاران صنعت خودرو پیشبینی کردند که بهطور حتم وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه ریزی وسیعی برای تامین نقدینگی شرکتهای خودروساز در نظر گرفته که بر تولید 600 هزار دستگاه دیگر تا پایان سال تاکید دارد، حال آنکه وزارتخانه مذکور حتی اجازه افزایش قیمت خودرو که خودروسازان امید زیادی به آن داشتند تا بتوانند بخشی از نقدینگی خود را از این راه جبران کنند، نیز نداد. در هر صورت با وجود عدم افزایش قیمت، خودروسازان چگونه میخواهند بابت افت تولید به وزیر جواب پس بدهند سوالی است بی پاسخ.
در همین حال برخی از خودروسازان عنوان میکنند که وزارت صنعت، معدن و تجارت با توقعی که از خودروسازان دارد نه تنها تاکنون باری از دوش تولیدکنندگان برنداشته؛ بلکه با توجه به حذف ارز مبادلهای تولید را با چالشهای زیادی نیز مواجه کرده است.
به این ترتیب آمار تولید خودرو در مهر ماه سالجاری نشاندهنده آن است که هیچ افق روشنی برای خودروسازان تا پایان سال متصور نیست و پیشبینی میشود که کاهش تولید با وجود حذف ارز مبادلهای روندی صعودی نیز بگیرد.اما آمار تولید مهرماه کمی متفاوتتر از شهریورماه به نظر میرسد؛ چرا که در شهریور تولید نسبت به ماه مرداد با رشد سه درصدی مواجه بود حال آنکه در مهر ماه خودروسازان بار دیگر در مسیر نزولی تولید قرار گرفتند بهطوریکه در این ماه خودروسازان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت 14درصدی روبهرو شدند.
طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان در مهر ماه امسال تنها 57 هزار خودرو سواری تولید کردند، این در حالی است که آمار تجمعی تا مهرماه بیانگر تولید 311 هزار خودروی سواری است که با کاهش 33 درصدی همراه شده است.جالب است که بدانید در سال 90 آمار تجمعی تولید خودرو سواری تا مهرماه 822 هزار دستگاه بوده است. در این بین گریزی نیز به اظهارات نعمتزاده در حاشیه شورای گفتوگو که در اواخر ماه گذشته صورت گرفت، بزنیم چرا که وی در جمع خبرنگاران اظهار امیدواری کرد که تولید به ظرفیت 8/1 میلیون دستگاهی برسد.
اما از دو خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو با توجه به تنوع محصول با افت بیشتری نسبت به گروه صنعتی سایپا روبهرو است. این خودروساز طبق آمار تجمعی تا پایان مهرماه 139 هزار دستگاه انواع خودرو تولید کرده است با این حال با افت 35 درصدی تولید روبهرو است. از دیگر سو شرکت سایپا در این مدت در تولید انواع خودرو به رقم 110 هزار دستگاهی دست پیدا کرده که به این ترتیب با افت 10 درصدی در تولید انواع خودرو مواجه شده است.
در آمار تولید ایران خودرو محصولاتی همچون پژو، روآ، تندر-90 و پژو 206 غایب هستند و خودروهای مذکور هر چند در مهرماه هیچ تولید نداشتند اما در آمار تجمعی نیز با درصد بسیار کمی تولید شدهاند. در این بین پژو 206 معمولی در بین تیپهای مختلف این خودرو از ابتدای سال تا مهرماه تنها 16 هزار دستگاه تولید داشته این درحالی است که دیگر تیپهای این خودرو همچون اتوماتیک و دوگانه سوز تولیدی نداشتهاند به این ترتیب جمع تولید این خودرو فرانسوی و محبوب مشتریان داخلی با افت 30 درصدی از ابتدای امسال تا پایان مهرماه روبهرو بوده است. شرکت ایران خودرو با توجه به عدم همکاری شرکت پژو و همچنین تحریمهای بینالمللی اعلام کرد که پژو 206 ایرانی خواهد ساخت، اما دو خودرو پژو 405 و پارس در بین محصولات ایران خودرو از وضعیت بهتری برخوردارند؛ چرا که در هفت ماهه گذشته در ایران خودروی مرکز در مجموع 20 هزار پژو 405 تولید شده که هر چند در این مدت با افت 55 درصدی نسبت به مدت مشابه روبهرو بوده، اما میتوان این خودرو را پر تیراژترین خودروی ایرانخودرو مرکزی در سال 92 خواند از دیگر سوی پژو پارس نیز در این مدت 17 هزار دستگاه تولید داشته است.
همانطور که گفته شد تندر-90 و پژو روآ در مهرماه هیچ تولید نداشتهاند این در حالی است که خودرو تندر با توجه به تحریمهای بینالمللی با عدم تامین قطعه روبهرو بود.یکی از مشکلات شرکت فرانسوی رنو در تامین قطعه این خودرو نقل و انتقالات ارزی است که تا رفع تحریمها این چالش نه تنها برای رنو بلکه برای بسیاری از شرکتهای خارجی همکار خودروسازان داخلی پابرجا است.به این ترتیب در آمار تجمعی تا پایان مهرماه در شرکت ایران خودرو تنها سه هزار دستگاه تندر تولید شده که با افت 85 درصدی نسبت به مدت مشابه روبهرو است. تولید سمند نیز در شرکت ایران خودرو مرکز از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده چرا که در این مدت تولید این خودرو نیز با افت 54 درصدی همراه بوده است.
همچنین آمار تجمعی تا پایان مهرماه گویای آن است که خودرو رانا13 هزار و 557 دستگاه تولید داشته که با رشد قابل قبولی نسبت به دو سال پیش همراه است، اما شرکت پارس خودرو نیز با افت تولید در تمامی محصولات خود مواجه است. این شرکت تا پایان مهرماه 36 هزار دستگاه خودرو تولید کرده این در حالی است که خودروهایی همچون مگان با افت 87 درصدی، تندر با افت 61 درصدی و تینا با کاهش 10 درصدی مواجه شده است. در این شرکت همچنین پراید با افت 61 درصدی روبهروست. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در مهرماه تنها 44 دستگاه مگان تولید شده و جمع تولید تینانیز به 65 دستگاه رسیده است. در همین حال تندر در پارس خودرو تولید بیشتری داشته چرا که در این شرکت در مهرماه مجموعا هزار و 424 دستگاه تندر از خط تولید خارج شده است، اما در شرکت سایپا اوضاع کمی بهتر به نظر میرسد؛ چرا که این شرکت در تولید محصولات خود با افت 10 درصدی مواجه بوده است.
در بین تولیدات این شرکت تنها محصولات پراید و تیبا به چشم میآید که این خودروها نیز با افت تولید مواجه شدهاند. این شرکت در مهرماه 17 هزار دستگاه خودرو تولید کرده و از ابتدای امسال تا پایان مهرماه نیز 110 هزار محصول عرضه کرده است. در بین تولیدات این شرکت در مهرماه پراید نسیم و صبا با بیشترین افت تولید روبهرو بودند این در حالی است که اولین محصول ملی این شرکت از وضعیت بهتری نسبت به دیگر تولیدات این شرکت برخوردار است بهطوریکه تا پایان امسال 19 هزار تیبا توسط این شرکت تولید شده است. تیبای سایپا در مدت زمان یاد شده با رشد 89 درصدی مواجه بوده است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.