دنیای اقتصاد / هر چند تا اواخر هفته گذشته تنها تریبون قطعهسازان برای دعوت از خودروسازان و قطعهسازان جهانی در کنفرانس بینالمللی ایران فعال بود؛ اما پنجشنبه گذشته ایرانخودرو نیز با اعلام خبر رسمی در این زمینه خواستار حضور خودروسازان برتر در همایش مذکور شد.
با اعلام رسمی وضعیت تحریمی صنعت خودرو ایران بسیاری از خودروسازان خارجی و یا شرکتهای تولید کننده داخلی بهطور کامل از صنعت خودروی ایران جدا شدند، این در شرایطی است که با روند رو به مثبت مذاکرات هستهای روزنهای برای لغو تحریمهای یاد شده بهوجود آمد .بدین ترتیب انجمن قطعهسازان در این زمینه پیشگام شد تا شاید بتواند خودروسازانی را که تنها به علت تحریم، فعالیت خود را در ایران کاهش دادند یا کاملا از صنعت خودروسازی کشورمان جدا شدند بازگرداند.
بر همین اساس دبیر انجمن قطعهسازان طی مصاحبهای مطبوعاتی در هفته گذشته بهطور مفصل به تشریح جزئیات برگزاری این همایش پرداخت، حال آنکه خودروسازان که ذینفعان اصلی این همایش هستند، طبق معمول سکوت پیشه کردند، اما پنجشنبه گذشته معاون استراتژی و برنامهریزی ایرانخودرو در دیدار با هیات کارشناسی صندوق بینالمللی پول با تاکید بر برگزاری این همایش تصریح کرده که ایران خودرو از همه خودروسازان برتر جهان خواسته تا در کنفرانس بینالمللی که 30 نوامبر امسال در تهران برگزار میشود، شرکت کنند.
تقوینژاد این همایش را نوعی دیپلماسی اقتصادی– صنعتی توصیف کرده و افزوده است که در هفتههای اخیر همزمان با ارسال نامههایی برای خودروسازان برتر جهانی جهت حضور در کنفرانس بینالمللی تهران و به تبع آن حضور در عرصه خودرو ایران، دستگاه دیپلماسی کشور در مذاکره با کشورهای غربی از آنها خواسته تا تحریمها را علیه ایران کاهش دهند.
تقوینژاد همچنین با اشاره به تحریم صنعت خودرو ایران تصریح کرده که به جرات میتوان گفت هر شرکت دیگری در موقعیت کنونی ایران خودرو قرار میگرفت، بیش از 40 درصد نیروی انسانی خود را تعدیل میکرد، اما ایران خودرو ظرفیت نیروی انسانی خود را بهرغم زیاندهی حفظ کرده است.
وی با اشاره به قطع ناگهانی رابطه کاری ایران خودرو و پژو بعد از 20 سال، اظهار کرد: با وجود این اقدام پژو، شرکت رنو رفتار متفاوتی را در پیش گرفت و با تشدید تحریمها از اول جولای گذشته، همکاری خود را متوقف نکرد، بلکه آن را کاهش داد.
معاون استراتژی ایران خودرو نیاز سالانه خودروسازی ایران به پول را 3700 میلیارد تومان و میزان مورد نیاز ایران خودرو برای خروج از شرایط کنونی را حداقل هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: برای تامین این مبلغ مذاکرات بسیاری در یک و نیم سال اخیر با بانک مرکزی انجام شده اما نتیجهای حاصل نشده است.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.