دنیای اقتصاد / جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی در شرایطی اعلام شد که با وجود تثبیت موقعیت صدر جدولیها، انتهای جدول تغییر کرد و MVM چینی جای پراید را گرفت.
بنابر اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، 15 خودرو سواری تولید و مونتاژ داخل در مهر ماه، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و در دو گروه «خیلی خوب» و «خوب» دسته بندی شدهاند. خودروهای تحت ارزیابی، در 9 معیار «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «نفوذ آب»، «صداهای غیرعادی»، «رنگ»، «بدنه»، «تزئینات داخلی و خارجی» و «تجهیزات الکتریکی» بررسی شده و بر حسب نمرات منفی به دست آمده، در ردههای اول تا پانزدهم جدول ردهبندی کیفی، جا خوش کردهاند. این نشان میدهد معیارهای کیفی همچنان ثابت مانده و تغییری نداشتهاند. در ارزیابی مهر ماه، خودروهایی مانند مزدا3، سوزوکی گرندویتارا و پژو 206، غایب هستند که غیبت آنها با تیراژ اندک شان طی مهرماه در ارتباط است.
گزارش کیفی خودروهای داخلی در مهر ماه را مطابق معمول، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد منتشر کرده و طی آن مشخص شده که در بخش «عیوب فنی و عملكردی»، MVM110 و سایپا X131 بیشترین نمرات منفی را كسب کردهاند. از طرفی شاهد بهبود 9.0 درصدی میانگین نمره منفی این بخش نسبت به گزارش قبلی هستیم كه خودروهایی مانند مگان و پارس تندر، بیشترین تاثیر را در این روند رو به رشد داشتهاند. عیوب فنی و عملکردی، شامل معیارهای سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز و تجهیزات الکتریکی میشود.
همچنین در بخش «تزئینات و مونتاژی» نیز خودروهای MVM110 و MVMX33 بیشترین نمرات منفی را به خود اختصاص دادهاند. در این بخش شاهد تنزل 7.22 درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم كه بیشترین تغییر برای خودروهای تندر-90 پارس خودرو و MVM530 بوده است. در بخش «بدنه» اما پراید 131 بیشترین نمرات منفی را دارد و در مقایسه با گزارش قبلی، میانگین کیفیت بدنه خودروها 4.3 درصد افت را به خود میبیند. بیشترین تاثیر در ایجاد این بخش نزولی را خودروهای پژو پارس خراسان و رنو مگان داشتهاند. از سوی دیگر، در بخش «رنگ» میانگین نمره منفی خودروها نسبت به گزارش قبلی 4.11 درصد بهبود یافته که این روند رو به رشد به کاهش نمره منفی خودروهای MVMX33 و پارس تندر مربوط میشود. همچنین خودروهای لیفانX60، تیبا و MVM530 بیشترین نمرات منفی را در بخش رنگ كسب کردهاند.
اما در حالت کلی، تعداد ایرادات مهم و اساسی خودروها روندی رو به بهبود و 12درصدی را داشته كه دلیل اصلی آن، کاهش این ایرادات در پراید 131 پارس خودرو است. در نهایت نیز میانگین نمره منفی خودروهای سواری کشور، در مقایسه با گزارش قبلی رشد کرده و این موضوع سبب شده سطح کیفی خودروها 3.7 درصد افت کند. از دید شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، قطع تولید خودروهایی مانند مزدا3 و تولید دوباره MVM مدل 110، دلایل اصلی این عقبگرد کیفی به حساب میآیند.
اما طبق گزارش منتشر شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، نیسان تیانا همچنان باکیفیتترین خودرو تولید (مونتاژ) داخل به شمار میرود و بالاتر از مگان و تندر-90 ایستاده است. تیانا با تنها 9.2 نمره منفی، صدرنشین جدول کیفی باقی مانده و در مقایسه با گزارش قبلی، یک دهم به نمرات منفیاش اضافه شده که البته قابل چشم پوشی به نظر میرسد. تیانا تنها در بخش رنگ نمره منفی به دست آورده و سایر بخشهای آن بدون عیب گزارش شدهاست. پس از این مونتاژی ژاپنی، در رده دوم جدول با مگان روبهرو میشویم، خودرویی که همچنان با مشکلات تولید دست و پنجه نرم میکند و صدها ثبتنامکننده چشم انتظار دارد. مگان در معیارهای تجهیزات الکتریکی، سیستم موتور، تزئینات، بدنه و رنگ حائز نمره منفی شده و بیشترین آن با بدنه در ارتباط است. ردههای سوم و چهارم جدول اما به تندرهای پارس خودرو اختصاص یافته و این در شرایطی است که نام تندر ایران خودرو در جمع محصولات ارزیابی شده مهر ماه، به چشم نمیآید. این موضوع احتمالا با تیراژ تندر ارتباط دارد، به نحوی که به نظر میرسد حجم تولید این محصول در ایران خودرو بسیار اندک بوده و مسوولان شرکت بازرسی، آن را در لیست ارزیابی خود قرار ندادهاند.
دربین تندرهای موجود؛ اما «پارس تندر» کیفیت بهتری را به دست آورده، حال آنکه تنها ظاهر متفاوتی با تندر معمولی دارد و به لحاظ فنی فرق چندانی میانشان نیست. در واقع پارس تندر، فیس لیفت تندر به شمار میرود که در پارس خودرو تولید میشود و طبق گزارش شرکت بازرسی، در تزئینات داخلی و خارجی، بدنه و رنگ حائز نمره منفی شده است. پس از پارس تندر، هم خانوادهاش یعنی تندر پارسخودرو در خانه چهارم جدول نشسته و در پنج معیار نمره منفی به خود میبیند. سیستم موتور، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، بدنه، رنگ و صداهای غیرعادی، معیارهایی هستند که تندر پارس خودرو در آنها نمره منفی دارد و بیشترین شان نیز به تزئینات مربوط میشود. در گزارش مهر ماه اختلاف کیفی میان تندر-90، باز هم به چشم میآید، به نحوی که پارس تندر و تندر پارس خودرو، در بخشهای مختلف نمرات منفی متفاوتی کسب کردهاند. به عنوان مثال، پارس تندر نسبت به تندر معمولی پارس خودرو تزئینات بهتری دارد، اما تندر پارس خودرو از بدنه بهتری برخوردار است. این اختلاف کیفی پیشتر بین تندر پارس خودرو و تندر ایران خودرو نیز وجود داشت.
اما در رده پنجم جدول کیفی مهر ماه در حالی به لیفان X60 برمی خوریم که این خودرو چینی بالاتر از سمند قرار گرفته است. لیفان البته در کل بهترین کیفیت را بین خودروهای چینی جدول دارا است. این محصول شاسی بلند، فقط در سه معیار تجهیزات الکتریکی، صداهای غیر عادی و نفود آب نمره منفی به خود نمیبیند و در سایر معیارها دارای عیب است. لیفان بیشترین نمره منفی خود را در معیار بدنه به دست آورده، هرچند امتیاز منفیاش در رنگ نیز بالا به نظر میرسد. لیفان کم کیفیتترین رنگ را بین همتایان خود در گزارش کیفی مهر ماه دارا است.
از لیفان که بگذریم، نام سه چینی دیگر یعنی MVM مدل 530 و MVM مدل X33 و MVM مدل 110 نیز در جدول کیفی مهرماه به چشم میآید که همه آنها در مقایسه با پژو پارس و سمند و 405، کیفیت پایین تری دارند. در این بین، مدل 530 اوضاع بهتری دارد و با کسب نمره منفی در هفت معیار، جایگاه نهم جدول کیفی مهر ماه را به خود اختصاص داده است. بیشترین نمره منفی این خودرو به تزئینات داخلی و خارجی آن مربوط میشود. همچنین مدل X33 نیز که در پنج معیار سیستم موتور، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی، بدنه و رنگ حائز نمره منفی شده، رده دوازدهم را در اختیار دارد و بیشترین امتیاز منفی آن به تزئینات و سپس به بدنهاش مربوط میشود. در این دو مدل از MVM، نه آب نفوذ میکند و نه صداهای غیرعادی میپیچد، اما مدل 110 این خودرو در معیار صداهای غیرعادی نمره منفی به خود میبیند. این محصول کوچک، تنها در دو معیار سیستم موتور و نفوذ آب نمره منفی ندارد و طبق گزارش شرکت بازرسی، کم کیفیتترین خودرو داخلی در مهر ماه به شمار میرود. حضور MVM مدل 110 در ارزیابی کیفی مهر ماه سبب شده تا پراید بالاخره از قعر جدول یک پله بالا بیاید و دیگر کمکیفیتترین خودرو کشور نباشد. طبق گزارش شرکت بازرسی، MVM مدل 110 بیشترین نمرات منفی را در تزئینات داخلی و خارجی و در بین 15 خودرو تحت ارزیابی، به دست آورده است. اما به میانههای جدول برویم، جایی که پژو پارس، پژو 405 و سمند خانههای آن را به خود اختصاص دادهاند. سمند در این بین جایگاه ششم جدول را اشغال کرده و بهترین کیفیت را دارد، هرچند در تمام معیارها نمره منفی به دست آورده است. بیشترین نمره منفی این خودرو در بخش تزئینات داخلی و خارجی مشاهده میشود. سمند همچنین دارای کم کیفیتترین سیستم تعلیق در بین خودروهای تحت ارزیابی است.
پشت سر سمند در حالی با پژو 405 تولید تهران روبهرو میشویم که این خودرو نیز در همه معیارها دارای عیب بوده و بیشترین آن با تزئینات داخلی و خارجی در ارتباط است. پژو 405 یک مدل خراسانی هم دارد که در رده دهم جدول جا خوش کرده و به جز سیستم ترمز و نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی به خود میبیند. 405 تولید سایت خراسان نیز بیشترین نمره منفی خود را در معیار تزئینات داخلی و خارجی به دست آورده است. از پارس تولید سایت خراسان هم خبر میرسد که این محصول در جایگاه هشتم نشسته و به جز سیستم ترمز، در باقی معیارها نمره منفی دارد.
اما سری هم به تیبا و پراید بزنیم، خودروهایی که در سایپا و پارس خودرو به تولید میرسند. تیبا که یازدهمین عضو جدول به حساب میآید و بالاتر از مدلهای 110 و X33 خودرو MVM قرار گرفته، در همه معیارها نمره منفی به دست آورده و بیشترین آن به بدنه و پس از آن به تزئینات داخلی و خارجی مربوط میشود. همچنین پراید 131 تولید سایپا که در رده سیزدهم جدول قرار گرفته، در همه معیارها نمره منفی دارد و علاوه بر این، در بخش سیستم موتور و انتقال قدرت نیز دارای کمترین کیفیت در بین خودروهای تحت ارزیابی است. پراید131 را پارس خودروییها نیز تولید میکنند که عضو یکی به آخرمانده جدول به شمار میرود و در تمام معیارها نمره منفی به خود میبیند. بیشترین نمره منفی این خودرو به تزئینات داخلی و خارجی و سپس بدنهاش مربوط میشود. این خودرو کم کیفیتترین بدنه را دارد و بیشترین صداهای غیر عادی نیز در آن میپیچد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.