Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 : علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین نشست خود با اعضای کمیته رسانه بازار سرمایه با اعلام این که انجام معاملات ددد، زین پس حذف می شود، گفت: این مهم به منظور برقراری عدالت در معاملات سهام و انجام بهتر سفارش های خرید معاملات ددد از روز شنبه حذف خواهد شد.

وی ادامه داد: البته به دلیل حساسیت در عرضه های اولیه و تعداد بالای دستورات خرید در این عرضه ها این قانون فعلا مشمول عرضه های اولیه نخواهد شد و کارگزاران همچنان می توانند عرضه های اولیه را به صورت ددد خریداری کنند.

در این نشست که رییس سازمان بورس اخبار مهم دیگری را هم مطرح کرد و اعلام شد: با موافقت کانون کارگزاران برنامه افزایش ساعت معاملات هم دنبال شد و بر این اساس مقرر شد تا نیم ساعت به ساعت معاملات اضافه شود و معاملات تا ساعت 12:30 ادامه یابد.

خبر تکمیلی:

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از حذف قطعی معاملات گروهی بازار سرمایه موسوم به "ددد" خبر داد.

علی صالح آبادی که صبح امروز در نشست اعضای کمیته رسانه بازار سرمایه سخن می گفت، با اعلام این خبر مهم اظهارداشت: از روز شنبه هفته آینده معاملات گروهی موسوم به "ددد" به طور کلی از گردونه معاملات بازار سرمایه حذف خواهد شد و معامله گران می توانند تنها به صورت مستقیم در بازار سهام به معامله بپردازند.

وی در خصوص دلایل اتخاذ این تصمیم گفت: این موضوع مدت زیادی بود که فکر ما را به خود مشغول کرده بود و البته در بازار پرحجم کنونی مشکلاتی را برای بازار به وجود آورده بود، از جمله آن که قواعد معاملاتی را با چالش مواجه می کرد و همچنین عدالت معاملاتی را با مخاطره مواجه ساخته بود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر 93 درصد یک معامله "ددد" به یک کد معاملاتی تخصیص داده می شود، 5 درصد یک معامله به دو کد معاملاتی، 1.5 درصد هر معامله به 3 کد و کمتر از یک درصد از معامله "ددد" به بیش از سه کد معاملاتی تخصیص داده می شود. حال آنکه اگر امکان معامله گروهی حذف شود اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. ضمن آن که رصد معاملات برای نهاد ناظر بازار سرمایه نیز آسان تر می شود.

وی توضیح داد: از دیدگاه تجاری حذف معاملات "ددد" با این مخاطره مواجه بود که معامله گران امکان معاملات با حجم و سرعت بالا را شاید پیدا نمی کردند، اما طی مذاکراتی که با بورس های فعال در کشور(بورس و فرابورس) انجام شد، مقرر شد که نیم ساعت به ساعت معاملات افزوده شود و در صورتی که بازهم این 30 دقیقه افزایش تایم معاملات اقناع کننده نبود ساعت معاملات تا 120 دقیقه نیز جای افزایش در آینده خواهد داشت.

سخنگوی سازمان بورس در تشریح مزایای حذف "ددد" گفت: در شرایط کنونی تخصیص سهامی  که به صورت "ددد" در بورس و فرابورس معامله می شود، حداقل دو ساعت به طول می انجامد، اما با حذف "ددد" مهلت دو ساعته تخصیص سهام نیز خاتمه می یابد و معامله گران باید از شب قبل و اساسا قبل از صدور دستور خرید نسبت به انجام معامله اقدام کنند و همین مزیت باعث می شود که ساعت معاملات نیز قابلیت افزایش داشته باشد.

وی اضافه کرد: حال آنکه در سیستم کنونی اگر ساعات معاملات را افزایش می دادیم، فرایند تخصیص سهام و به روز رسانی معاملات شاید تا نیمه شب نیز ادامه می یافت.

بالاترین مقام نظارتی بازار سرمایه با بیان این که در حال حاضر 70 درصد دفعات معاملات در بورس به معامله گران آنلاین تعلق دارد، گفت: هر چند سهم معامله گران آنلاین از ارزش کنونی معاملات تنها 30 درصد است اما آن ها از سهم قابل توجهی از دفعات معاملاتی برخوردارند بر این اساس پیش بینی می کنیم که حذف معاملات "ددد" به رشد 13 درصدی دفعات معاملات منجر شود و همچنین آنلاین تریدینگ را در بازار سهام گسترش دهد؛ که البته برای توسعه سیستم معاملات آنلاین دو شرکت جدید نیز اعلام آمادگی کرده اند.

وی در برابر سوال خبرنگار 24 مبنی بر این که چرا عرضه های اولیه از این قاعده مستثنی شده اند در حالی که بیشتر تخصیص ها به عرضه های اولیه مربوط می شود؟، گفت: بعد از اجرای معاملات آنلاین برای عرضه های اولیه نیز فکر اساسی خواهیم کرد و به طور قطع تخصیص عرضه های اولیه نیز به روال کنونی ادامه نخواهد یافت.

صالح آبادی در ادامه بیان مزایای حذف معاملات " ددد" به موضوع عدالت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر معامله گری سهمی را به کارگزار برای خرید سفارش می دهد حال آنکه بعد از ساعت معاملات هنگامی که سهم از نوسان مثبت برخوردار شد، کارگزار چون معامله را به صورت "ددد" انجام داده است، این حق را برای خود متصور است که بخشی از سهام را به مشتریان دیگر اختصاص دهد. همچنین حذف معاملات "ددد" به پایان برخی از پرتفولیوگردانی های غیر رسمی نیز منجر خواهد شد.

وی اظهارداشت: با حذف معاملات "ددد" نهاد ناظر بازار سرمایه هم امکان رصد دقیق تر معاملات را خواهد داشت چرا که دیگر سهمی بی نام در بورس معامله نمی شود و سازمان می تواند از بروز برخی از تخلفات از جمله استفاده از اطلاعات نهانی جلوگیری کند. افزون بر اینکه دیگر شاهد رفتارهای توده ای و اصطلاحا "گله وار" نخواهیم بود چرا که اگر فردی دستور خرید سهمی را می دهد، حتما در مورد آن تحلیل کرده لذا دستور خرید آن قطعی است نه بی نام.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که این رخداد مهم سطح تحلیل را در بازار ارتقاء خواهد داد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد زمان اجرای حذف معاملات"ددد" از معاملات سهام، به موافقت کانون کارگزاران با عملیاتی شدن آن اشاره و اضافه کرد: در صورتی که به لحاظ فنی مشکل خاصی نداشته باشیم از شنبه هفته آینده معاملات "ددد" رسما از بازار سرمایه حذف می شود. ضمن آنکه دغدغه های بازار و کارگزاران هم در این موضوع دیده شده است.

وی اضافه کرد: البته کانون کارگزاران به ما پیشنهاد داده است که همزمان با حذف "ددد" دامنه نوسان هم در بورس و فرابورس افزایش داده شود که این موضوع جای تامل دارد، اما فعلا تصمیمی در خصوص  افزایش دامنه نوسان در بورس و فرابورس اتخاذ نشده است.

به گفته صالح آبادی؛ عصر امروز کمیسیون فرعی شورای بورس نیز نظر کارشناسی خود را در خصوص حذف "ددد" از گردونه معاملات سهام اعلام خواهد کرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان احتمال حذف حجم مبنا از معاملات بازار سهام را تایید نکرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24