پول نیوز - نعمتی بابیان اینكه كیفیت خودروهای داخلی با قیمت كنونی شان تناقض دارد، گفت: هماكنون به رغم اعمال تعرفههای نجومی و سیاه بازارهایی كه در حوزه خودروهای وارداتی وجود دارد اما باز هم شاهد تمایل بیشتر مردم به سمت خرید این خودروها هستیم.
بهروز نعمتی عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص محاسبه "ارز آزاد" برای قیمتگذاری خودرو، اظهار داشت: این مسئله از دو بُعد ابهام دارد، ابتدا اینكه به گفته مسئولین زیربط خودروسازان تمام قطعات مورد نیاز را از خارج تامین نمی كنند، بنابراین اگر این موضوع صحت داشته باشد نباید نرخ ارز چندان تاثیری در تغییر قیمت ها داشته باشد.
وی افزود: اما اگر این حرف اشتباه است و ما از لحاظ تامین قطعات كاملا وابسته به خارج هستیم،پس مسئولین حداقل 5 سال در رابطه با "خودكفایی در تولید خودرو" و تولید "خودروی ملی" اغراق كردهاند.
نعمتی به بُعد دیگر این موضوع اشاره كرد و گفت: اما حالا اگر محاسبه قیمت گذاری را بر اساس ارز آزاد درست بدانیم باز هم یك طرف قضیه اشكال دارد و آن ناهماهنگی بها و كیفیت خودروهای داخلی است.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح كرد: هماكنون به رغم اعمال تعرفههای نجومی و سیاه بازارهایی كه در حوزه خودروهای وارداتی وجود دارد اما باز هم شاهد تمایل بیشتر مردم به سمت خرید این خودروها هستیم.
وی ادامه داد: چرا كه خودروهای ما، در قیاس با نوع خارجی خود توام با "بی كیفیتی" قیمت بسیار بالاتری نیز دارند، از این رو به هیچ عنوان رقابت كنونی بین خودروهای داخلی و خارجی درست نیست.
نعمتی به وضعیت خودروهای صادراتی كشور نیز اشاره كرد و افزود: خودروهای صادراتی همچون سمند و پراید در بازار خارجی با قیمت بسیار پایینتری نسبت به بازار داخل به فروش می رسند،كه این موضوع یك ظلم علنی است.
وزیر صنعت در موضوع خودرو عجله كرد
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح كرد: آقای نعمتزاده تجربه زیادی در حوزه صنعت دارد ولی اظهارات وی در خصوص خودرو عجولانه بود.
وی اضافه كرد: در حقیقت وزیر صنعت پیام واقعی را دریافت نكرده و تنها بخشی از تولید را كه مربوط به آزادسازی قیمتهاست را مدنظر قرار داده است.
نعمتی اظهار داشت: متاسفانه آقای نعمت زاده به آسیب و لطمه ای كه بازار از "آزادسازی قیمت ها بدون كار كارشناسی" خواهد دید توجه نكرده و به نظرم این مسئله به دلیل دوری چندین ساله وی از تولید و صنعت كشور باشد.
امروز خودرو را حداقل 40 درصد گران به مردم میفروشیم
نماینده مردم همدان و ملایر در خانه ملت با تاكید بر اینكه خودروساز باید "هزینه سربارش" را كاهش دهد،اذعان داشت: قرار نیست "هزینههای سربار" خودروساز توسط مردم پرداخت شود.
وی به لزوم "عدم انتقال" مشكلات خودروسازان به مردم اشاره كرد و افزود: امروز خودرو را حداقل 40 درصد گران به مردم میفروشیم و این مسئله ناشی از عدم استفاده از علم "مهندسی معكوس" در خط تولید محصولات كشور است.در واقع اگر ما از این علم بهره می بردیم قطعا توان كاهش قیمت تمام شده محصولات خود را داشتیم.
نعمتی تصریح كرد: بعنوان مثال قرار نیست دولت بازار را مشوش كند و خودروساز نتواند محصولش را بفروشد و یا پول قطعه ساز پرداخت نشود و قطعه ساز یا قطعات را نفروشد و یا با قیمت گزافی اقدام به عرضه نماید و در نهایت هزینه یك سال زیان خودروساز توسط مردم پرداخت شود.
وی خاطرنشان كرد: در واقع برای اینكه بتوان محصولات را با قیمت واقعی به بازار عرضه كرد باید كاستیهای سر راه برداشته شود و قیمت تمام شده كاهش یابد.
نعمتزاده سه شنبه به كمیسیون صنایع و معادن میرود
این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان مطلب فوق،اظهار داشت: هماكنون عدهای به دنبال تعطیل كردن خودروی داخلی هستند از این رو لازم است تدبیری در این خصوص اندیشیده شود زیرا برای "تولید ملی" سالها زحمت كشیده شده پس نمی توان یك طرفه به قاضی رفت و تولید را نابود كرد.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: در جلسه سه شنبه كمیسیون با وزیر صنعت قطعا مسائل را به صورت شفاف ارائه و خواستار پاسخگویی صریح وزیر خواهیم بود.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.