Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

دنیای اقتصاد / معاون سابق وزارت مسكن درباره اختلاف‌نظرهایی كه این روزها نسبت به حركت بعدی منحنی نوسان قیمت مسكن در تهران مطرح است، ضمن مشروط كردن سرنوشت آتی قیمت به نرخ تورم، گزینه میانه‌ای را متصور است كه براساس آن، متعاملین مسكن تا پایان امسال با «تثبیت‌نسبی» قیمت مواجه خواهند بود.

منوچهر خواجه‌دلویی درباره پیش‌بینی ثبات‌نسبی قیمت مسكن معتقد است: سربه‌سر شدن شاخص تورم با شاخص قیمت مسكن در تهران طی مهرماه امسال، درجه تبعیت قیمت ملك از نرخ تورم را به حد تعادل خود نزدیك كرده و باتوجه به خوش‌بینی‌‌های اقتصادی نسبت به برنامه‌های دولت برای مهار تورم، چنانچه سطح عمومی قیمت كالاها و خدمات در ماه‌های آینده كاهش پیدا كند، قیمت مسكن نیز دچار افت نسبی خواهد شد در غیر این‌صورت، تداوم وضع موجود به معنی «عدم تغییر سطح فعلی قیمت» مورد انتظار است.

معاون سابق امور مسكن در وزارت مسكن وقت كه در حال حاضر به دلیل نوع فعالیت، كماكان از تحولات روزانه بازار ملك و تحلیل‌های آتی بازار اطلاع دارد، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام كرد: از سال70 كه وزارت مسكن موفق شد امكان ثبت ماهانه قیمت مسكن و در نتیجه محاسبه میانگین سالانه آن را برای خود فراهم كند، تاكنون چهار دوره جهش قیمت مسكن اتفاق افتاده است كه دو جهش در همین هشت سال گذشته بوده است و جهش آخر نیز با بیشترین نرخ‌رشد همراه شد طوری كه بازار از دی‌ماه سال90 مرحله چهارم صعود قیمت مسكن را تجربه كرد و تا نیمه امسال این صعود با شیب تند و بی‌سابقه در مقایسه با سه‌جهش قبلی ادامه پیدا كرد اما در حال‌حاضر به واسطه شیب تند كاهش قیمت در چهارماه اخیر، دوره سیكل چهارم رونق‌-ركود كامل شده و منحنی قیمت به پایین بازگشته است.

خواجه‌دلویی تصریح كرد: جهش اول قیمت مسكن در ابتدای دهه70 اتفاق افتاد، جهش دوم در فاصله سال‌های 77 تا 82 و جهش سوم از 85 تا 87 رخ داد، جهش آخر نیز از اواخر سال90 شروع شد و تا حدود نیمه‌های سال92 ادامه پیدا كرد كه بالاترین نرخ رشد قیمت مسكن طی همین دوره اخیر به ثبت رسید.

معاون سابق امور مسكن با تاكید بر اینكه در طول 22 سال گذشته، فقط در یكسال، قیمت مسكن با رشد منفی روبه‌رو شد، گفت: اگر چه در برخی سال‌ها، متوسط ماهانه یا فصلی قیمت مسكن كاهش پیدا كرده و نرخ رشد منفی شده، اما در مقیاس سالانه و 12ماهه، فقط در سال88، بازار شاهد نرخ رشد منفی قیمت مسكن بود و در مابقی سال‌ها، قیمت ملك برحسب اینكه رونق بوده یا ركود، روند افزایشی خود را حفظ كرده و با شیب جزئی یا تند، همواره در حال صعود بوده است. در سال88 میانگین قیمت مسكن در تهران 12 درصد ارزان شد.

خواجه‌دلویی درباره اوضاع فعلی بازار مسكن نیز چنین گفت: الان دو منحنی نرخ رشد قیمت مسكن و نرخ تورم به هم رسیده‌اند و در هیچ دوره‌ای شاخص قیمت مسكن كمتر از شاخص تورم نبوده است حتی در سال88 كه قیمت مسكن برای اولین‌‌بار رشد منفی را تجربه كرد، شاخص آن كمتر از شاخص تورم نشد و در واقع اگر چه در آن سال ارزش اسمی ملك در تهران افت كرد، اما ارزش‌ واقعی همچنان افزایشی بود. یعنی همیشه منحنی قیمت مسكن خود را با منحنی تورم اصلاح كرده و بالاتر یا حداقل هم‌سطح با تورم بوده است.

وی افزود: الان كه میزان نرخ رشد قیمت مسكن نسبت به سال90 و همچنین نرخ تورم بر پایه سال90، به هم رسیده‌اند، یك تحلیل این است كه دلیلی برای كاهش بیشتر قیمت مسكن وجود ندارد و بر مبنای همین تحلیل است كه هم‌اكنون معاملات گرم شد و بازار از روی حسی كه نسبت به قیمت پیدا كرده، رونق گرفته است. یك تحلیل هم ثبات مطلق را پیش‌بینی می‌كند. در این میان با توجه به اینكه تورم در حال كنترل شدن است، جهش قیمت مورد انتظار نیست ضمن اینكه هزینه تامین مصالح‌ساختمانی و همین‌طور شاخص دستمزد نیز زمینه افزایشی ندارد.

 خواجه‌دلویی در عین حال براساس پیش‌بینی جامع‌تر تصریح كرد: چون تورم دارد كنترل می‌شود، در صورتی كه منحنی نرخ تورم نزول كند، منحنی قیمت مسكن نیز معادل درصدی از آن، پایین خواهد آمد، اما تدریجی و نه به‌‌شكل جهشی.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24