مدیرعامل سازمان صنایع هوایی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه صادرات قطعه هواپیما تا سال 96 به 500 میلیون دلار افزایش یابد، گفت: در حال حاضر سالانه 100 میلیون دلار قطعه هواپیما صادر میشود.
به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر منطقی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای ساخت هواپیما نیازمند سه شبکه قطعه سازی، طراحی و مالی هستیم، اظهار داشت: در قطعهسازی شرکتهای دانشبنیان و بخش خصوصی کشور فعال هستند و در حال انجام این کار هستیم ضمن آنکه در شبکه طراحی در حال حاضر ظرفیت ما محدود است.
وی با بیان اینکه برای رفع این محدودیتها پنج مرکز طراحی در سطح دانشگاهها ایجاد شده است، گفت: در حال دریافت مدرک طراحی برای این مراکز از سازمان هواپیمایی کشوری هستیم، بنابراین میتوان گفت در بخش هواپیماسازی دو پتانسیل باید وجود داشته باشد که این دو در حال ایجاد است.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی با تاکید بر اینکه قسمت دوم نیازمند به حمایتهای اولیه است که بتواند روی پای خودش بیایستد، چون مجموعهای است که از نظر اقتصادی بازگشت دارد، افزود: برای اینکه شبکه طراحی بتواند روی پای خودش بیایستد دو روش داریم که یکی کمکهای محدود دولت در زیرساختهاست و دیگری استفاده از شبکههای ملی مانند صندوق توسعه ملی یا بانکهاست.
منطقی تصریح کرد: به طور حتم توان هواپیماسازی در ایران وجود دارد، اما اگر با روشهای قدیمی بخواهیم حرکت کنیم، زمان خیلی طولانی نیاز است و تیراژ پایین میآید. از این رو، برای اینکه زمان را کوتاه کنیم و تیراژ را بالا ببریم باید سه شبکه مالی، قطعهسازی و طراحی راهاندازی شود.
وی با اشاره به اینکه واحدی برای بازاریابی بینالمللی ایجاد شده که این واحد فعالتر از بقیه است و مشتریان خوبی پیدا کردهایم، گفت: برنامهها صرفا روی طراحی و تولید هواپیما نیست، چراکه این برنامه زیرمجموعههای هلیکوپتر و موتور را هم در بر میگیرد و امیدواریم برنامهها به گونهای پیش برود که بتوانیم از نظر درآمدهای اقتصادی درباره این صنعت حرف بزنیم.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی در خصوص اقدامات انجام شده در رابطه با تولید و صادرات قطعه هواپیما، اظهار داشت: تولید قطعات هواپیما دو محدودیت دارد؛ یکی از نظر کیفیتی که قطعهسازان باید از یک مرجع بینالمللی که سازمان هواپیمایی کشوری است، مجوزهای کیفی را اخذ گیرند. برای اینکه قطعهسازان به این مرحله برسند، یک کار آموزشی را شروع کردهایم تا هم استانداردها را بشناسند و هم اینکه آموزشهای لازم را ببیند تا موفق به دریافت مجوزها شوند.
منطقی با تاکید بر اینکه از سوی دیگر قطعهسازان را به یک شبکه تبدیل میکنیم تا بتوانیم آنها را مدیریت کنیم، بیان کرد: خوشبختانه قطعهسازان متعددی داریم بهخصوص در بخش خودروسازی که میتوانند در این قسمت فعالیت کنند اما باید مجوزهای لازم را دریافت کنند.
وی با بیان اینکه اگر این قطعهسازان بتوانند مجوز بگیرند، همین الان میتوانند هواپیماهای فعلی را از لحاظ تامین قطعه پشتیبانی کنند، اظهار داشت: هواپیماهای فعلی ماهانه حدود 50 میلیون دلار به قطعه نیاز دارند و ما میتوانیم بخشهایی از این نیاز را تامین کنیم.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی تصریح کرد: بنابراین یک بازار داخلی و خارجی خیلی خوبی در اختیار داریم، چون مجوزهای سازمان هواپیمایی در سطح بینالمللی قابل قبول است و هر قطعهسازی که در این زنجیره قرار گیرد میتواند در زنجیره بینالمللی قرار گیرد. یکی از پر سودترین کارهایی که میتوانیم در بخش هوایی انجام دهیم همین بحث قطعه، ایجاد شبکه و توسعه آن است.
وی در خصوص میزان صادرات سالانه قطعه هواپیما گفت: در حال حاضر سالانه 100 میلیون دلار قطعه هواپیما صادر میشود، اما این میزان کفایت نمیکند و صادرات باید روی چند صد میلیون دلار برود. براساس برنامهریزی صورت گرفته؛ میزان صادرات قطعه هواپیما را باید تا سال 96 به 500 میلیون دلار برسانیم.
منطقی با تاکید بر اینکه در حال حاضر پتانسیل این هدف وجود دارد اما قطعهسازان باید تلاش کنند استاندارهای لازم را از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ کنند، گفت: بازار و پتانسیل مناسبی برای تولید قطعه در کشور وجود دارد اما با توجه به اینکه سطح ایمنی و کیفیت تولید قطعه بسیار بالاست و سختگیریهای خیلی زیادی درباره آن است مسیر مشکلی پیش روی قطعهسازان است که امید است آنها به این توانایی برسند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.