Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این‌‌که سرمایه‌گذاران هندی بسته‌هایی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بندر چابهار دارند، گفت:‌حضور شرکت تایدواتر در بندر شهید رجایی غیرقانونی است.

به گزارش تسنیم، سید عطاءالله صدر در جمع خبرنگاران با بیان این‌که تاید واتر یکی از شرکت‌های فعال در بنادر بوده است، اظهار کرد:‌سازمان بنادر و دریانوردی خیلی در توسعه فعالیت‌های این شرکت نقش داشته‌ایم. در سال 87 بر اساس قانون برنامه سهام دولت تاید واتر را از طریق سازمان خصوصی سازی در یک مزایده بفروش رفت و خریدار سهام را از طریق این سازمان خریداری کرد.

صدر با یادآوری این‌که سازمان بنادر در فروش سهام تایدواتر نقشی نداشته است، افزود: رابطه تایدواتر با سازمان بنادر یک قرارداد پیمانکاری است. به عبارت دیگر این شرکت خدمات تخلیه و بارگیری را در بندر شهید رجایی که 90 درصد کانتیر کشور از این بندر صادر و وارد می‌شود را در چارچوب یک قرارداد همکاری می‌کرد.

وی تصریح کرد:‌ تایدواتر به‌صورت یک پیمانکار در این بندر فعالیت می‌کرد و کار اپراتوری بندر را انجام می‌داد. قرارداد به صورت یکساله امضا می‌شد و هر سال محدوده تخلیه و بارگیری و وظایف و تجهیزات نیز مشخص است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سال 88 این قرارداد امضا شد، اما در سال بعدی یعنی 89  برای توسعه فعالیت‌های تخلیه و بارگیری و توسعه سهم بازار بندری شهید رجایی که برای این بندر در نظر گرفته شده به یک بندر کانونی(هاب منطقه‌ای) عمل کند، دولت مصوب کرد که یک اپراتور دوم فعال شود.

صدر گفت:‌ به شرکت تایدواتر وقتی گفته شده بیاید قرارداد سال 89 را امضا کند، تایدواتر گفت مخالف اپراتور دوم هستیم و از امضای قراداد فعالیت در سال 89 سرباز زد. در واقع رابطه قراردادی سازمان بنادر با تایدواتر قطع شده است و رابطه‌ای وجود ندارد.

*حضور تایدواتر در بندر شهید رجایی غیرقانونی است

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر این‌که حضور تایدواتر در بندر شهید رجایی غیرقانونی است، اظهار کرد:‌ سازمان خصوصی‌سازی به نمایندگی دولت سهام تایدواتر را فروخته و به تعهداتش در این خصوص قطعا عمل کرده، چنانچه به تعهدات عمل نکرده ما بی اطلاع هستیم و تایدواتر باید به سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کند و مسائل خود را حل کند.

صدر با یادآوری این‌که از سال 89 قراردادی با تایدواتر برای فعالیت در بندر شهید رجایی امضا نشده است، بیان کرد:‌ سازمان صرفا به خاطر مسائل کشور و این‌که به هر حال فعالیت‌های تخلیه و بارگیری معطل نشود عملا تایدواتر فعالیت بدون قرارداد انجام داده است.

وی ادامه داد:‌ حتی زمانی که به آنها اعلام شده تجهیزات اجاره‌ای را تحویل بدهد باز هم از این سرباز زده است. کل تجهیزات بندر متعلق به سازمان بنادر است.

وی با اشاره به شکایت تایدواتر از سازمان بنادر به مراجع قانونی، گفت:‌«در آن محکوم شده، دوباره رفته شکایت دیگری کرده و دوباره محکوم شده. دوباره دستور توقف اجرای حکم دادگاه را گرفته، دوباره آن نقض شده. به هر حال تا حالا همکاری نکرده و سازمان بنادر وظیفه داشته اپراتور دوم را فعال کند.»

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود:‌ فاز اول ترمینال جدید بندر شهید رجایی با 250 میلیون دلار و فاز دوم را با 410 میلیون دلار ایجاد کرده و در مجموع 660 میلیون دلار سازمان بنادر در این بندر سرمایه‌گذاری کرده است.

صدر با اشاره به این‌که نمی‌توانیم 90 درصد مهم‌ترین فعالیت کشور در اختیار یک شرکت قرار گیرد، گفت: تصمیم دولت این بود یک شرکت دیگر در بندر شهید رجایی فعالیت کند، اما متاسفانه تایدواتر بازار انحصاری را که در اختیار داشته همکاری نکرده است.

وی از درخواست حکم تخلیه تایدواتر از بندر شهید رجایی خبر داد و افزود: «قوه قضایی رای داده و هر موقع رای برای اجرا ابلاغ کنند حتما اقدام خواهد شد.»

*مدیران تایدواتر بی‌اطلاع هستند

به گزارش تسنیم، اخیر احمد صادقی گرمارودی، مدیر برنامه‏‌ریزی و توسعه شرکت تایدواتر گفته که سازمان بنادر و دریانوردی به یک سازمان شخصی برای بهره‌برداری‌های مادی تبدیل شده است.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به پرسش تسنیم در این‌ رابطه گفت: باید از ایشان بپرسید که چرا این حرفها را زده است و وی مستندات بیاورد. اتهامی به مدیران سازمان بنادر وارد کرده و قانونا قابل پیگیرد است. این‌که فردی هر چیزی را می‌تواند بگوید این آزادی وجود دارد به شرطی به حق و حقوق دیگران تجاوز نشود و اعتبار آزادی‌های دیگران را خدشه‌دار نکند.

صدر تاکید کرد: «وی مواردی را گفته که نشان می‌دهد بی‌اطلاع است. مثلا گفته در سازمان بنادر یک متر هم زیرساخت ساخته نشده، وی سازمان بنادر را ندیده است. طبیعی است که وی همکار تایدواتر است، تنها کاری که سازمان بنادر کرده گفته یک شرکت بیاید کنار تایدواتر فعالیت رقابتی کند. حالا این گناه مسئولان سازمان بنادر شده است.حالا اگر تعریف می‌کردیم ما تبدیل به فرشته و فرد مقرب می‌شدیم. این‌که به هر ترتیب باید قانون را اجرا کنیم، مصوبه دولت این بوده که یک شرکتی در کنار تایدواتر در بندر شهید رجایی فعالیت اپراتوری انجام دهد.»

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بندر انزلی با توسعه بسیار زیاد حوضچه ظرفیت دو برابر می‌شود، ظرفیت بندر امیرآباد با طرح جدیدی با اعتبار 110 میلیون دلار دو برابر می‌شود، این بندر تنها بندری است که اسکله رو رو واگن رو دارد. از سوی دیگر طرح توسعه بندر امام  کاملا اجرا شده و بخش خصوصی در آنجا سرمایه‌گذاری بسیار زیادی انجام داده که ظرفیت آن را سه برابر می‌کند. بنابراین مشخص است که برخورد وی (مدیر برنامه‏‌ریزی و توسعه شرکت تایدواتر) شخصی است و از روی انصاف نیست.

به گفته صدر، ظرفیت بندر چابهار در حال حاضر 2 میلیون تن در سال است که با اجرای طرح توسعه این شرفیت به 6 میلیون تن در سال افزایش می‌یابدو در حال حاضر فاز اول این بندر در حال آماده شدن است و سه پست اسکله آن تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر عملیات لایروبی با سرعت انجام می‌شود و لایروبی که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء بکار گرفته بسیار مجهز است که روزانه 35 هزار مترمکعب فعالیت لایروبی انجام می‌دهد.

*راه‌آهن چابهار-سرخس  BOT ساخته می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در خصوص آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار، گفت: هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد داده‌اند و برای بخش‌های مختلف اطلاعات را گرفته‌اند و در حال بررسی هستند. امیدواریم بتوانند به نتیجه عملیاتی برسند.آنها برای طرح توسعه فاز 2 و هم برای راه‌آهن چابهار-سرخس پیشنهاد سرمایه‌گذاری داده‌اند.

صدر در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در خصوص رقم سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار گفت: هندی‌ها پیشنهاداتی را در این زمینه ارائه کرده‌اند و تیم‌های متخصص آنها به ایران آمده‌اند و ما هم برای مشارکت در فاز 2، بهره‌برداری از وضعیت موجود و تجهیزات اعلام آمادگی کرده‌ایم.

به گفته وی، راه‌آهن 1000 کیلومتری چابهار-سرخس به‌صورت BOT اجرا خواهد شد.

*تصویب 220 طرح بندری با اعتبار تسهیلاتی 540 میلیارد تومانی

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت:‌سازمان بنادر بخشی از منابع وجوه اداره شده رابه ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به متقاضیان ساخت و توسعه شناورها و ناوگان و تجهیزات بندری اختصاص می‌دهد. بر این اساس با بانک‌ها توافقنامه امضا و چند برابر خط اعتباری به ارائه تسهیلات برای ساخت شناور پرداخت می‌شود.

صدر افزود:‌ بعضی از تسهیلات شناورهای مسافری از درصد بیشتری یارانه سود بانکی برخوردار می‌شوند یعنی تسهیلات که ارائه می‌شود بخشی از سود بانکی را به بخش خصوصی سازمان بنادر به صورت یارانه پرداخت می‌کند.به عبارت دیگر سازمان بنادر برای شناورهای مسافری 100 درصد و برای شناوری‌های باری 70 درصد سود بانکی را یارانه پرداخت می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: موافقتنامه چهار جانبه بین سازمان، بانک، متقاضی و سازنده امضا می‌شود و پس از آن طرح توجیهی متقاضی مبنای کار قرار می‌گیرد و بانک عامل به بخش خصوصی وام می‌دهد. آورده بخش خصوصی 20 درصد کل اعتباری است که برای این منظور در نظر گرفته شده و 80 درصد بقیه را به‌صورت وام بلندت مدت در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: از سال 88 تا سال 92 حدود 220 طرح را با اعتبار تسهیلاتی 540 میلیارد تومانی تصویب شده از وجوه اداره شده استفاده کند که به  125 طرح شامل شناورهای باری، مسافری و تجهیزات بندری پرداخت شده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24