دوشنبه شب گذشته برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حول اظهارنظر وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنیبر افزایش چند باره قیمت خودرو طی روزها یا ماههای آتی بود. بر این اساس محسن صالحینیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت وهاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان میهمانان این برنامه به دفاع از سخنان نعمت زاده در زمینه قیمتگذاری خودرو پرداختند.
در این بین هر دو میهمان ضمن تایید افزایش قیمت خودرو طی روزها یا ماههای آتی تاکید کردند که برخی از خودروهای پر تیراژ با افزایش قیمت روبهرو خواهند شد. دلیل این افزایش قیمت نیز همانطور که نعمتزاده به آن اشاره کرده بود حذف ارز مبادله ای از دستورالعمل قیمتگذاری خودرو است. در این بین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با قاطعیت عنوان کرد که انتظار کاهش قیمت خودرو نسبت به قیمت فعلی کارخانجات شدنی نیست و مردم انتظار کاهش قیمت نداشته باشند. وی هر چند در این زمینه به فرمول تعیین قیمت خودرو از سوی شورای رقابت اشاره و تاکید كرد که دستورالعمل شورای رقابت در این زمینه تصمیمگیرنده است؛ اما پیش از آن وزیر صنعت، معدن و تجارت صلاحیت شورای رقابت در این مورد را زیر سوال برده بود و از شورای پول و اعتبار خواسته بود که در مورد انحصاری بودن بازار خودرو بار دیگر اعلام نظر کند. صالحینیا در ادامه این گفتوگوی خبری در حالی از تولید 600 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال جاری خبر داد که طی 6 ماه گذشته تنها 300 هزار خودرو تولید شده است. هر چند که وی در ادامه صحبت خود بر این نکته نیز تاکید کرده که تولید 6 ماهه اول سال جاری گویای این مطلب است که رسیدن به این مهم (تولید 600 هزار خودرو) تاپایان سال مشکل خواهد بود.
در ادامه این نشستهاشم یکه زارع نیز بر افزایش قیمت دو خودرو 206 و ال 90 آن هم به طور جزیی خبر داد. پیش از این برخی از دستاندرکاران صنعت خودرو از افزایش 30 درصدی قیمت خودرو خبر داده بودند این در حالی است که وی تاکید کرد فقط خودروهای 206 و ال 90 ممکن است مشمول افزایش 3 الی 4 درصدی قیمت شوند.
یکه زارع همچنین در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه باید شرایط را به سمت رقابتی شدن متمایل کنیم، اظهار کرد: اگر خودروسازی در ایران به خودروسازان محول میشد میتوانستیم شرایط بهتری را برای مشتری ایجاد کنیم.
یکه زارع در ادامه خاطر نشان کرده که ما اگر خودروهایمان را گران کنیم مشتری توانایی خرید نخواهد داشت پس مجبور میشویم تیراژ تولید را کم کنیم؛ بنابراین وقتی تیراژ پایین آمد کارخانه زیانده میشود و ما مطمئن هستیم که به این سمت حرکت نخواهیم کرد.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.