Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران، این روزنامه در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم "پل ریشتر" و "سرگئی ال لویکو" نوشت: آمریکا در تلاش ‌هایش برای دستیابی به یک توافق با ایران از یک متحد غیر منتظره یعنی روسیه کمک می‌ گیرد.

روابط این دو کشور امسال به دنبال مشاجره بر سر تصمیم مسکو مبنی بر اعطای پناهندگی موقت به ادوارد اسنودن و اختلاف نظر دیرین روسای جمهور دو کشور به پایین‌ترین میزان خود رسید. به گفته تحلیلگران هیچ کدام از طرفین هم ترمیم رابطه با کشور دیگر را در اولویت قرار نداده است. 

با این وجود هردو کشور دقت دارند در مسائلی که برایشان حیاتی است با هم همکاری کنند. به عنوان مثال آن‌ها برای خلع سلاح شیمیایی سوریه با یکدیگر همکاری نزدیک دارند.

ایران مورد دیگری است که دو کشور در مورد آن با هم همکاری کامل دارند و برای کاخ سفید از اهمیت زیادی برخوردار است.  

باتوجه به روابط خوب مسکو با تهران و مخالفت شدید آن با تحریم‌های بین المللی به عنوان یک ابزار سیاسی، روسیه از تلاش‌ها برای حل موضوع هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. 

روسیه نگران آن است که شکست در دستیابی به یک توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران به حمله نظامی بر ضد این کشور و این مسئله هم به بی ثباتی سرزمین وسیعی منجر شود که در مرز جنوبی روسیه قرار دارد و در نتیجه بازار نفت و گاز روسیه هم که اقتصاد این کشور به شدت به آن وابسته است، تحت تاثیر قرار گیرد. 

"گری سیمور"، عضو سابق مشاوران اوباما در مورد ایران که اکنون مدیر تحقیقات مرکز بلفر است، گفت: برخی اختلاف‌های تاکتیکی بین دو کشور وجود دارد اما در نهایت آمریکا و روسیه منافع مشترکی هم با هم دارند. 

از نظر دولت اوباما پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران فرصت مناسبی برای دستیابی به برخی پیشرفت‌ها ایجاد کرده است. بن بست سیاسی موجود میان دو کشور که بیش از 30 سال ادامه داشت تا آنجا از میان رفته است که اوباما و روحانی بتوانند اواخر سپتامبر با یکدیگر گفتگوی تلفنی داشته باشند. 

به نظر می‌رسد تلاش‌های مسکو برای دستیابی به یک توافق از واشنگتن بیشتر است. در پایان گفتگوهای هفته گذشته دیپلمات‌های ایران با نمایندگان شش قدرت جهانی در ژنو هر دو طرف از فضای مثبت حاکم بر گفتگوها ابراز خشنودی کردند. اما سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: فاصله طرفین کیلومترها است. جایی برای ابراز خشنودی وجود ندارد. 

حمایت روسیه از دیپلماسی موسوم به 5 به علاوه یک یعنی تلاش‌های تحت رهبری آمریکا برای مذاکره با ایران سال‌ها است در این زمینه نقش کلیدی دارد. 

"پل ساندرز"، مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا که اکنون در مرکز منافع ملی واشنگتن فعالیت می‌کند معتقد است: ایران و روسیه با هم همکاری می‌کنند اما روابط نزدیکی ندارند. به گفته وی، روسیه به ایران تجهیزات نظامی می‌فروشد، با ‌آن تبادل فرهنگی دارد و این دو کشور در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر هم با هم همکاری می‌کنند. 

نویسندگان مقاله در ادامه افزوده‌اند یک سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پس از نشست هسته‌ای ایران در ژنو از آنچه پیشرفت نامید ابراز خشنودی کرد. 

همکاری آمریکا و روسیه در مورد ایران از آن جا به چشم می‌آید که این دو کشور در زمینه‌ های دیگر با هم اختلاف‌های اساسی دارند. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24