Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

مهر: وزارت نفت رسما اعلام کرده است که برای زمستان سالجاری با 40 میلیارد مترمکعب کمبود و کسری گاز طبیعی روبرو است و از این رو برای تامین سوخت مشترکان خانگی و تجاری باید تحویل گاز به نیروگاه‌ها و صنایع عمده کشور محدود شود.

در شرایط فعلی ظرفیت مصرف گاز طبیعی نیروگاه‌های کشور معادل 220 میلیون مترمکعب در روز است که با توجه به کاهش شدید مصرف برق در فصل زمستان تقاضای گاز نیروگاه‌های کشور هم تا محدوده 150 میلیون متر مکعب در روز کاهش می یابد.

از سوی دیگر با توجه به تثبیت ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران در بخش بالادستی صنعت نفت در طول چند سال گذشته و تاخیرهای توسعه فازهای پارس جنوبی و سایر میادین گازی کشور، برای زمستان سالجاری پیش بینی می‌شود متوسط مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع عمده کشور با افزایش قابل توجه ای روبرو شود.

آمارهای رسمی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران حاکی از آن است که دی ماه سال گذشته و همزمان با سرما و برودت شدید هوای زمستانی حدود 120 میلیون لیتر نفت کوره و گازوئیل به نیروگاه‌ها تحویل شد که قطعا میزان تحویل سوخت مایع به این واحدها برای زمستان سالجاری با افزایش بیشتری روبرو خواهد شد.

همزمان با کسری شدید گاز برای زمستان سال جاری، یک نیروگاه جدید هم به شبکه ملی گاز کشور متصل شده است که تقاضا برای مصرف گاز در بخش نیروگاهی را با افزایش بیشتری برای زمستان سالجاری روبرو خواهد کرد.

سید علی اكبر صباغ مدیر عامل شركت برق منطقه ‌ای سمنان با اشاره به اتصال واحد اول بخش گاز نیروگاه شهید بسطامی شاهرود به شبكه سراسری گاز كشور، گفت: این نیروگاه دارای دو واحد گازی هر كدام به ظرفیت 162 مگاوات است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه هر دو واحد این نیروگاه با ظرفیتی در مجموع معادل 324 مگاوات در حال بهره برداری هستند، تصریح کرد: در نیروگاه‌های گازی تولید برق، انرژی حرارتی حاصل از گاز متراكم كه بر اثر احتراق سوخت‌هایی همچون نفت کوره، گازوئیل و یا گاز طبیعی بوده که عامل به حركت در آوردن توربین‌ها برای تولید برق است.

سوخت اصلی نیروگاه سیكل تركیبی شهید بسطامی شاهرود گاز طبیعی بوده و دارای سه مخزن هر یك به ظرفیت 20 هزار مترمكعب بوده كه تا 45 روز در صورت قطع گاز، نیاز سوخت مایع این نیروگاه را تامین می كند.

در هفته ‌های نخست مهر ماه و با توجه به کاهش نسبی دمای هوا در برخی از استان ‌های سردسیر، تحویل گاز طبیعی به نیروگاه ‌ها به شدت محدود و حتی گاز 16 نیروگاه محدود و یا به طور کامل قطع شده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24