ایسنا: تاکنون خودروهای کرهیی (کیا، هیوندای و سانگ یانگ)، چینی (SAIC موتور و جیلی)، ایتالیایی (آلفارومئو)، ژاپنی (هوندا، میتسوبیشی و تویوتا)، آلمانی (ABT، فولکس واگن، بنز و بیامو)، سوئدی (ولوو) و فرانسوی (رنو) موفق به دریافت مجوز واردات محصولات خود به ایران شده اند.
در فهرست خودروهای سواری مجاز برای واردات در سال جاری نام برندهای فوق لوکسی مانند پورشه و مازراتی به چشم نمیخورد. به این ترتیب این خودروها فعلا اجازه ورود به ایران را در سال جاری ندارند.
از نیمه دوم سال قبل با هدف کنترل مصارف ارزی کشور ثبت سفارش واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالای 2500 سیسی متوقف شد. با این وجود واردات خودروهای گران قیمت با ارز مرجع در سال گذشته اعتراضهای زیادی را از سوی مردم و کارشناسان برانگیخت.
براساس آمار گمرک در سال 1391 معادل 44 هزار و 341 دستگاه خودروی سواری به ارزش یک میلیارد و 84 میلیون دلار وارد کشور شد.
اوایل امسال نیز براساس بخشنامه ابلاغی به گمرک ثبت سفارشهای صادر شده برای واردات خودرو توسط اشخاص، نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو و شرکتهای بازرگانی کوچک ابطال شد. براین اساس کلیه ثبت سفارشهای براتی صادر شده برای واردات خودرو که مدت اعتبار آنها هنوز به پایان نرسیده، باطل اعلام شد.
دارا بودن نمایندگی یا انعقاد قرارداد نمایندگی شرکتهای خودروساز، تاییدیه شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و سازمان استاندارد و همچنین خدمات پس از فروش مطلوب از شروط واردات خودرو به کشور هستند.
اما در حالی امسال واردات خودروهایی مانند پورشه و مازراتی متوقف شده که به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد که ثبت سفارش و واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سیسی آزاد شده است. البته واردات این خودروها با یک شرط سنگین یعنی پرداخت تعرفه 140 درصدی آزاد شده است.
این خودروها تا پیش از ممنوعیت واردات، تعرفهای 70 درصدی داشتند و حالا که ورود آنها آزاد شده، واردکنندگان باید 140 درصد تعرفه برای آنها بپردازند. هماکنون تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور کمتر از 2500 سیسی حدود 40 درصد است و با این حساب، خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سیسی با تعرفهای 3.5 برابر خودروهای با حجم موتور کمتر از 2500 سیسی وارد کشور خواهند شد.
اگرچه ثبت سفارش واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سیسی آزاد شده اما به نظر میرسد تعرفه سنگین وضع شده روی این خودروها باعث خواهد شد تا تنها مشتریان بسیار ویژه و خاص باز هم نسبت به خرید این نوع خودروها گرایش داشته باشند.
در فهرست خودروهای سواری مجاز برای واردات در سال جاری نام برندهای فوق لوکسی مانند پورشه و مازراتی به چشم نمیخورد. به این ترتیب این خودروها فعلا اجازه ورود به ایران را در سال جاری ندارند.
از نیمه دوم سال قبل با هدف کنترل مصارف ارزی کشور ثبت سفارش واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالای 2500 سیسی متوقف شد. با این وجود واردات خودروهای گران قیمت با ارز مرجع در سال گذشته اعتراضهای زیادی را از سوی مردم و کارشناسان برانگیخت.
براساس آمار گمرک در سال 1391 معادل 44 هزار و 341 دستگاه خودروی سواری به ارزش یک میلیارد و 84 میلیون دلار وارد کشور شد.
اوایل امسال نیز براساس بخشنامه ابلاغی به گمرک ثبت سفارشهای صادر شده برای واردات خودرو توسط اشخاص، نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو و شرکتهای بازرگانی کوچک ابطال شد. براین اساس کلیه ثبت سفارشهای براتی صادر شده برای واردات خودرو که مدت اعتبار آنها هنوز به پایان نرسیده، باطل اعلام شد.
دارا بودن نمایندگی یا انعقاد قرارداد نمایندگی شرکتهای خودروساز، تاییدیه شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و سازمان استاندارد و همچنین خدمات پس از فروش مطلوب از شروط واردات خودرو به کشور هستند.
اما در حالی امسال واردات خودروهایی مانند پورشه و مازراتی متوقف شده که به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد که ثبت سفارش و واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سیسی آزاد شده است. البته واردات این خودروها با یک شرط سنگین یعنی پرداخت تعرفه 140 درصدی آزاد شده است.
این خودروها تا پیش از ممنوعیت واردات، تعرفهای 70 درصدی داشتند و حالا که ورود آنها آزاد شده، واردکنندگان باید 140 درصد تعرفه برای آنها بپردازند. هماکنون تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور کمتر از 2500 سیسی حدود 40 درصد است و با این حساب، خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سیسی با تعرفهای 3.5 برابر خودروهای با حجم موتور کمتر از 2500 سیسی وارد کشور خواهند شد.
اگرچه ثبت سفارش واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سیسی آزاد شده اما به نظر میرسد تعرفه سنگین وضع شده روی این خودروها باعث خواهد شد تا تنها مشتریان بسیار ویژه و خاص باز هم نسبت به خرید این نوع خودروها گرایش داشته باشند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.