شرکت کاوازاکی در سال 1896 توسط "شوزو کاوازاکی" به عنوان یک کارخانه کشتی سازی برای ساخت کشتی های اقیانوس پیما تاسیس شد. اما با گذشت زمان دامنه فعالیت های این شرکت بسیار گسترده تر شد و در سال 1949، کاوازاکی حضور در صنعت موتورسیکلت را با تولید موتور برای این وسیله نقلیه تجربه کرد.
به گزارش گروه بین الملل پول نیوز، در سال 1954، نخستین موتورسیکلت کاوازاکی به نام میهاتسو تولید شد. روی این مدل موتور KB-5 کاوازاکی نصب شده و نمونه ارتقا یافته میهاتسو در سال 1956 روانه بازار شد.
مگورو، یکی از تولید کنندگان پیشرو موتورسیکلت در ژاپن، نقش چشمگیری در توسعه بخش موتورسیکلت کاوازاکی داشت. مگورو از سابقه ای 30 ساله در زمینه تولید موتورسیکلت برخوردار بود و در نهایت توسط کاوازاکی خریداری شد که سهمی بزرگ در تقویت بخش تولید موتور سیکلت این شرکت داشت.
در سال 1960، کاوازاکی نخستین کارخانه تولید موتورسیکلت خود را تاسیس کرد و شش سال بعد مدل 650cc W1 روانه بازار شد. اگر چه این مدل نسبت به موتورسیکلت های شرکت های رقیب کندتر بوده و موفقیت چشمگیری برای کاوازاکی به همراه نداشت، اما تلاش قابل توجه این شرکت در آن زمان مورد توجه قرار گرفت.
پس از آن کاوازاکی مدل های سبک تری مانند 250cc A1 سامورایی و 350cc A7 اونجر را معرفی کرد که نسبتا مدل های موفقی بودند. اما از سال 1969 بود که کاوازاکی نام خود را به عنوان یک بازیگر بزرگ در دنیای موتورسیکلت معرفی کرد. در این سال کاوازاکی مدل 500cc H1 را تولید کرد که به نام ماخ 3 نیز شناخته می شود. در پی موفقیت این مدل، کاوازاکی دو نمونه کوچکتر را نیز به نام های 250cc S1 و 350cc S2 روانه بازار کرد. اما برای افرادی که خواستار نیروی بیشتر بودند مدل 748cc H2 یا ماخ 4 در سال 1972 تولید شد.
در سال 1972، کاوازاکی نخستین موتورسیکلت سوپربایک خود را به نام Z1 که مجهز به موتور 903cc بود، معرفی کرد. این مدل از عملکردی خوب در برابر قیمت پرداختی برخوردار بود و خیلی زود به محبوبیت فراوانی دست یافت. سه سال بعد کاوازاکی با ارتقا Z1 ، مدل نیرومندتر Z900 و اندکی پس از آن مدل Z1000 را تولید کرد.
یکی از مدل های مطرح در تاریخ کاوازاکی به نام GPZ900R در سال 1983 معرفی شد. این موتورسیکلت نخستین مدل تولیدی کاوازاکی بود که موتور آن با روغن خنک می شد و بیشینه سرعت 250 کیلومتر در ساعت را ثبت کرد. یک سال بعد، فروش این مدل در آمریکا و با نام نینجا آغاز شد که آمار فروش چشمگیری را ثبت کرد. کاوازاکی ZZR-110 که پنج سال عنوان سریع ترین موتورسیکلت جهان را در اختیار داشت در سال 1990 تولید شد. این مدل از یک موتور 1052cc سود می برد.
در دهه 1990 مدل های مطرح کاوازاکی زیاد نبوده و می توان به GPz1100 ABS در سال 1996 و نمونه خارج جاده ای سوپر شرپا در سال 1997 اشاره کرد. برای بازگشت به روزهای خوب گذشته، کاوازاکی در سال 2000 فروش نینجا ZX-12R را در آمریکا آغاز کرد. این مدل از موتور 1200cc و فریم آلومینیومی مونوکوک سود می برد. سه سال بعد، کاوازاکی سه مدل دیگر به نام های نینجا ZX-6R ، نینجا ZX-6RR و مدل استریت بایک Z1000 را معرفی کرد.
افزون بر تولید موتورسیکلت، صنایع سنگین کاوازاکی در حوزه های مختلفی شامل هوانوردی، حمل و نقل ریلی، تولید کشتی، نیروگاه های انرژی و تاسیسات، تجهیزات صنعتی و زیرساخت فعال است. در سال 1918، بخش هواپیمایی کاوازاکی تاسیس شد و پس از پژوهش های طولانی مدت موفق به ساخت نخستین هواپیمای فلزی ژاپن شد. در زمینه هوافضا کاوازاکی یکی از پیمان کاران وزارت دفاع ژاپن بوده و در تولید هواپیماهایی مانند C-1 ، T-4 ، XC-2 و P-3C همکاری داشته است. همچنین، از پروژه های مشترک بین المللی کاوازاکی می توان به حضور در تولید بوئینگ 767، بوئینگ 777 و بوئینگ 787 اشاره کرد.
کاوازاکی بزرگترین تولیدکننده گردونه های ریلی در ژاپن محسوب می شود. فعالیت های این بخش از شرکت کاوازاکی از سال 1906 آغاز شده و تولید لوکوموتیو، قطارهای مترو، مونوریل و ... در برنامه های آن قرار دارد. کاوازاکی در توسعه و طراحی قطارهای سریع السیر مانند پروژه "شینکانزن" ژاپن مشارکت داشته است.
بخش کشتی سازی یکی دیگر از زیرمجموعه های صنایع سنگین کاوازاکی محسوب می شود. دامنه محصولات این بخش از کشتی های حمل LNG و LPG، کشتی های کانتینربر تا زیردریایی و ... را شامل می شود. همچنین، تولید سازه های دریایی و کشتی های پژوهشی در دستور کار آن قرار دارد. افزون بر این، تولید ماشین آلات و تجهیزات دریایی مانند موتورهای اصلی، سامانه های نیروی محرکه، تجهیزات ماهیگیری و ... از دیگر فعالیت های این بخش است.
توربین های گازی عملکرد بالا یکی از محصولات کلیدی کاوازاکی در بخش نیروگاه های انرژی و تاسیسات است. همچنین، این شرکت در زمینه تولید محصولات انرژی های تجدیدپذیر مانند ژنراتورهای توربین های بادی، ژنراتورهای نیروی زیست توده، سامانه های فتوولتائیک و باتری های قابل شارژ فعال است.
از فعالیت های کاوازاکی در زمینه تجهیزات صنعتی می توان به توسعه سامانه های خودکار، ربات های صنعتی برای انجام فعالیت های مختلف مانند مونتاژ و رنگ آمیزی، سامانه های اتوماسیون برای توزیع و تدارکات اشاره کرد.
در بخش زیرساخت، تاریخ کاوازاکی قدمتی بیش از یک قرن در زمینه تولید سازه های فولادی دارد که پل سازی یکی از نخستین نمونه ها بوده است. همچنین، تولید مخازن نگهداری LNG، سقف ها و کف های جمع شونده و سازه های عظیم دیگر از دیگر فعالیت های این بخش محسوب می شود.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.