Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

نماینده بانك مركزی در یك برنامه تلویزیونی به تشریح روند نوسانات نرخ ارز در سالهای اخیر پرداخت.

كورش پرویزیان عصر جمعه در برنامه تلوزیونی مناظره گفت: در مورد نرخ ارز حساسیت های بالایی وجود دارد؛ هم خود نرخ انواع مختلفی دارد كه در كتاب ها و مقالات به آن اشاره شده كه شامل نرخ های ارز اسمی، حقیقی و موثر حقیقی است . این نرخ ها تفاوت هایی با هم دارند و علاوه بر آن، روش های مختلفی برای محاسبات مربوط به نرخ ارز وجود دارد كه مهمترین روش - كه در كشور ما به آن استناد می شود - روش قدرت برابری و خرید است.

به گفته وی بر اساس نظر جمع تصمیم گیران و عقلا در دولت و مجلس و كارشناسان روش تعیین نرخ ارز با عنوان شناور مدیریت شده در قانون پیش بینی شده است و حسب این قانون هم دستگاه ها عمل می كنند.

پرویزیان افزود: از سال ۸۱ تا مهر ۸۹، فاصله قیمتی پیش بینی شده اعلام شده بانك مركزی، نرخی نزدیك به نرخ بازار و نوسانی حدود ۲۰ تا ۳۰ ریال بود كه آن هم در سرزمین اصلی یا بازار فرعی معامله می شد و به عنوان نوسان طبیعی و یا دستمزد فروش مورد توجه قرار می گرفت.

نماینده بانك مركزی اظهار كرد: از مهرماه سال ۱۳۸۹ دامنه نوسانات نرخ ارز بیشتر شد و به ۴۰۰ تا ۵۰۰ ریال رسید؛ به طوری كه در خرداد ۱۳۹۰ بانك مركزی نرخ دلار را هزار و ۵۹ تومان افزایش داد و دامنه نوسان به ۷۰۰ ریال رسید.

به گفته پرویزیان، در سال ۱۳۹۰ نوسان بیشتر شد و با اقدام بانك مركزی در بهمن ماه نرخ ارز ۱۲۲۶ تومان اعلام شد و دامنه نوسان حدود ۶ هزار ریال افزایش پیدا كرد.

وی ادامه داد: در اسفندماه همان سال، نرخ بازار حدود ۱۹۰۰ تومان بود؛ روند تغییرات در مهر ماه ۹۱ اندكی كاهش و دوباره افزایش پیدا كرد و با آغاز به كار اتاق معامله و پذیرش ارز ۲۴۵۰ تومانی دامنه نوسان بیشتر شد و به فاصله ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان افزایش یافت.

نماینده بانك مركزی افزود: در سال ۱۳۹۲ این عدد محدود تر شد و شهریور سال ۹۲ این نوسانات مجددا به ۵۰۰۰ تا۰۰۰ ۸ ریال كاهش پیدا كرد.

مقایسه نوسانات نرخ ارز در شش ماه نخست سال های ۹۱ و ۹۲

پرویزیان در ادامه سخنان خود به نوسانات نرخ ارز در شش ماهه سال ۹۱ و مقایسه آن با شش ماهه نخست سال ۹۲ پرداخت .

وی گفت: مردم از این نوسانات ارزی بیشترین ضرر را می بینند و دارایی های مردم تحلیل می رود؛ این وضعیت در بنگاه های اقتصادی وضعیتی متفاوت پیدا می كنند؛ بعضی از این بنگاه ها سود می برند و بعضی از آنها از این نوسانات متضرر می شوند.

وی ادامه داد: قدرت پیش بینی بنگاه های اقتصادی به دنبال این نوسانات كاهش می یابد.

پرویزیان افزود: با توجه به آمارهای نوسانات نرخ ارز مشاهده می شود كه در شش ماه نخست امسال شدت نوسانات كمتر شده است.

وی خاطرنشان كرد : واسطه ها از نوسانات نرخ ارز بیشترین سود را می برند و مردم عادی كمترین بهره مندی را خواهند داشت. تلاش بانك مركزی این است كه شدت نوسان نرخ ارز را كمتر كند.

نماینده بانك مركزی در این برنامه تلویزیونی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این كه شما نرخ مناسب برای دلار را چه عددی می دانید گفت: عدد نرخ ارز در قانون بودجه ۹۲ مشخص شده است.

اسدالله عسگراولادی رییس اتاق بازرگانی مشترك ایران و چین در این برنامه تلویزیونی در واكنش به سخن نماینده بانك مركزی گفت: عدد ۲۴۵۰ تومان عدد واقعی ارز نیست چرا كه این ارز برای فعالان اقتصادی حدود سه هزار تومان تمام می شود.

پرویزیان مابقی هزینه های مطرح شده ( فاصله میان ۲۴۵۰ تومان تا سه هزار تومان ) توسط عسگراولادی را هزینه های همراه برای ارز عنوان كرد كه این سخن نیز مجددا با واكنش عسگراولادی روبرو شد؛ عسگر اولادی در پاسخ به این نظر نماینده بانك مركزی گفت: در گذشته كه نرخ دلار هفت تومان بود، هزینه های دریافت ارز حتی به یك شاهی هم نمی رسید. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24