Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

سرویس بین الملل «فردا»: رویارویی باراک اوباما، رئیس ‌جمهوری آمریکا، با رقبایش در کنگره به تعطیلی دولت ایالات متحده منجر شد. عدم تصویب لایجه بودجه از سوی کنگره آمریکا سبب شد بیش از یک میلیون کارمند دولت فدرال به مرخصی اجباری بروند. 

صبح امروز ضرب الاجل تعیین شده برای توافق کنگره آمریکا با لایحه بودجه دولتی به سر آمد و روند تعطیل نهادهای دولت فدرال آغاز شده است. بامداد سه شنبه، ۱ اکتبر، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در سخنانی که از شبکه‌های رادیو و تلویزیون آن کشور پخش شد، اعلام کرد که به دلیل تصویب نشدن لایحه بودجه دولت فدرال در کنگره این کشور، نهادهای دولتی امکان ادامه فعالیت و ارائه خدمات را ندارند و کنگره را متهم کرد که به وظیفه خود در تصویب لایحه بودجه عمل نکرده است.

اوباما در عین حال گفت که نهادهای ارائه دهنده خدمات حیاتی به کار خود ادامه خواهند داد و به خصوص از واحدهای ارتش خواست که همچنان آمادگی خود برای دفاع از کشور را حفظ کنند. ارتش، سازمان‌های امنیتی، ارائه دهندگان خدمات ترافیک هوایی و حمل و نقل عمومی از جمله نهادهایی هستند که تحت تاثیر تعطیل سازمان‌های دولتی قرار نمی‌گیرند.

رئیس جمهوری آمریکا افزود که توقف فعالیت نهادهای دولتی بر عملیات نظامی خارجی، مانند مشارکت در حفظ امنیت افغانستان، تاثیری ندارد و یادآور شد که کنگره پیشتر بودجه عملیات ارتش در خارج را تصویب کرده و این مصوبه به امضای او رسیده است.

گفتنی است، این نخستین بار طی هفده سال گذشته است که عدم توافق دولت و کنگره بر سر لایحه بودجه باعث تعطیل خدمات دولتی می‌شود و انتظار می‌رود این بار هم، بروز این بحران سیاسی بر شرایط اقتصادی، از جمله بهای سهام در بازارهای مالی آمریکا، تاثیر منفی داشته باشد.

دلیل اصلی بحران سیاسی در آمریکا
 
مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا در واقع با بودجه پیشنهادی رئیس جمهور این کشور برای ارائه خدمات درمانی است. حزب جمهوریخواه - حزب مخالف دولت – که در مجلس نمایندگان اکثریت را دارد با رد لایحه جدید ارائه خدمات درمانی، یک متن اصلاح شده بودجه را تصویب کرده است.
اما پیشنهاد سناتورهای جمهوریخواه برای تصویب بودجه موقت مورد توافق دموکرات‌ها قرار نگرفت. جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان از حزب دموکرات در توضیح مخالفت این حزب با برنامه جدید خدمات درمانی گفت که "مردم آمریکا و من خواستار تعطیل دولت نیستیم" اما افزود که قانون جدید خدمات درمانی هم "تاثیری ویرانگر دارد و باید در مورد آن، کاری انجام داد."

منتقدان اوباما در کنگره می‌گویند او یا باید از طرح اصلاحات بیمه درمانی معروف به "اوباما کر" بگذرد و یا از بودجه دولت چشم بپوشد.اما مشکل اینجاست که طرح اصلاحات بیمه، اصلی‌ترین شعار باراک اوباما در رقابت‌های انتخاباتی بوده و سه سال است که روی آن پافشاری کرده تا به این‌جا برسد. این طرح که در ایالت‌های مختلف آمریکا به شیوه‌های مختلفی اجرا می‌شود، به‌خصوص شامل کسانی می‌شود که در حال حاضر زیر پوشش هیچ بیمه درمانی نیستند. منتقدان می‌گویند این طرح دخالت در برنامه‌ریزی‌های مالی شهروندان است و هزینه اضافه به نظام درمانی و جیب شهروندان تحمیل می‌کند.

اما تعطیلی دولت آمریکا مسبوق به سابقه نیز بوده و در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون در دو هفته پایانی سال ۱۹۹۵ و هفته نخست سال ۱۹۹۶، اتفاق مشابهی رخ داده بود و دولت آمریکا برای سه هفته تعطیل شد.اختلاف‌‌نظرها بر سر بودجه در آن زمان، در نهایت نزد افکار عمومی به نفع دموکرات‌ها تمام شد و جمهوری‌خواهان متهم شدند که منافع سیاسی خود را به منافع کشور ترجیح داده‌اند.در آوریل ۲۰۱۱ هم نزدیک بود دولت به محاق تعطیلی برود اما مذاکرات کاخ سفید و کنگره به نتیجه رسید و تعطیلی تحمیلی از بیخ گوش دولت گذشت.

در پی تعطیلی دولت آمریکا، برخی از سازمان‌های دولتی، مانند ارائه دهندگان خدمات غیرحیاتی در فرودگاه ها، به کارکنان خود پیشنهاد کرده‌اند حتی‌الامکان در محل کار خود حاضر شوند اما طبیعتا قادر به اجبار آنان به ادامه کار بدون حقوق نیستند و در نتیجه، انتظار می‌رود فعالیت این سازمان‌ها با اختلالاتی همراه باشد.

قوانین آمریکا می‌گوید کارمندان دولت فدرال باید به دو دسته "ضروری" و "غیرضروری" تقسیم شوند. اگر تعطیلی به دولت تحمیل شود، کارمندان ضروری سر کار می‌مانند. کارمندان ناخوانده، یک نصفه‌روز سر کار می‌آیند تا کرکره‌ها را پایین بکشند و برای مدت نامعلومی، محل کار خود را ترک کنند. بیش از نیمی از کارمندان دولت فدرال در دسته ناخوانده‌ها قرار می‌گیرند. 

براساس برآوردی که مرکز پژوهش کنگره آمریکا از تعطیلات تحمیلی سال ۱۹۹۶که حدود ۱.۴ میلیارد دلار هزینه داشته کرده است، تعطیلی احتمالی پیش رو نیز ۲.۱ میلیارد دلار خرج بردارد. بخشی از این هزینه‌ها، برای متوقف‌کردن و سپس دوباره راه‌انداختن روال امور بوده است ولی عمده این هزینه، از مجوز کنگره برای پرداخت مزد به کارمندانی بوده است که در جریان تعطیلی، از کار مرخص شده بودند.

چه کسانی ضرر خواهند کرد؟

با کلید خوردن تعطیلی دولت آمریکا برخی وزارتخانه های این کشور متضرر خواهند شد.

وزارت دفاع

حدود 1/4 میلیون پرسنل و کارمند وظیفه ارتش آمریکا همچنان به سر کارهای خود خواهند رفت. حدود نیمی از 800 هزار کارمند غیر نظامی وزارت دفاع آمریکا از کار دست خواهند کشید ولی این مساله شامل فعالیت هایی که در زمینه امنیت ملی است، نمی‌شود. ولی جاهایی که نیاز به نیروی کار باشد، کارمندان باید بدون دریافت دستمزد کار کنند. یکی از مقام های رسمی وزارت دفاع آمریکا در این باره تاکید کرد، کارمندان ارتش و سایر کارمندان غیر نظامی که به سر کار می آیند مانند گذشته حقوق و دستمزد دریافت خواهند کرد.

وزارت انرژی

اکثر تاسیسات و امکانات وزارت انرژی آمریکا تعطیل خواهد شد و تنها 1113 نفر از 13814 کارمند این وزارتخانه بر سر کارهای خود حاضر می شوند.

این استثناها شامل کارمندان بخش نظارت بر ایمنی زرادخانه های هسته ای و فعالیت سدها و خطوط انتقال برق در سراسر آمریکا خواهد بود.

اداره ملی امنیت هسته ای آمریکا که نظارت بر سلاح های هسته ای و برنامه های رآکتورهای اتمی این کشور را بر عهده دارد تنها 343 کارمند را برای نظارت بر ایمنی تاسیسات هسته ای و حفاظت از تجهیزات و تاسیسات هسته ای حفظ خواهد کرد.

بیش از 400 کارمند نیز برای نظارت بر فعالیت شبکه انتقال برق در آمریکا به سر کار خواهند آمد.

وزارت حمل و نقل

بخش زیادی از کارمندان شاغل در بخش حمل و نقل از کنترل حمل و نقل هوایی گرفته تا کارمندان فرودگاهی به فعالیت خود ادامه داده و از 55468 کارمند این بخش بیش از 36987 نفر به سر کارهای خود می آیند.

کارمندان شاغل در بخش فعالیت های تجاری فضایی نیز به فعالیت خود ادامه می دهند. وزارت حمل و نقل آمریکا اعلام کرد، فعالیت کارمندان بخش فضایی با هدف حمایت از ایستگاه بین المللی فضایی ادامه خواهد یافت.

موسسه اسمیتسونین

باغ وحش ملی و 19 موزه و گالری شامل موزه تاریخ طبیعی، گالری تصویر و موزه هوا و فضا نیز تعطیل خواهد شد.

از 4202 کارمند این بخش تنها 688 نفر برای حفظ امنیت و حفاظت از تاسیسات موزه ها و گالری ها و مراقبت و غذا دادن به حیوانات باغ وحش ملی بر سر کار خود حاضر می شوند.

پارک های ملی

پارک های ملی از "یوسمیت تا آلکاتراز" بسته خواهد شد و تنها 3266 کارمند از 24646 نیروی کار این بخش بر سر کار خود می آیند. این کارمندان شامل تعدادی از نیروهای آتش نشانی و مدیریت حریق، مقام های قضایی و نیروهای اورژانس خواهند بود.

وزارت امنیت داخلی

حدود 86 درصد از 240 هزار کارمند وزارت امنیت داخلی آمریکا از تعطیلی دولت مستثنی هستند و این کارمندان شامل نیروهای مرزی و بنادر آمریکا خواهند بود.

اکثر کارکنان گارد ساحلی، اداره ایمنی حمل و نقل، سرویس مخفی و نهادهای قضایی و قانونی از این تعطیلی مستثنی شده اند.
کارمندان سرویس های مهاجرت و شهروندی آمریکا نیز به کار و فعالیت خود و صدور گرین کارت برای متقاضیان ادامه می دهند.

وزارت دادگستری

از 114486 کارمند وزارت دادگستری آمریکا بیش از 96744 نفر از تعطیلی دولت مستثنی شده اند. نیروهای اداره تحقیقات فدرال موسوم به اف بی آی و پرسنل حمایتی آن نیز از این مساله مستثنی هستند. عملیات های اف بی آی در خصوص امنیت ملی و تحقیقات نیز ادامه خواهد یافت.

نیروهای اداره مقابله با مواد مخدر آمریکا نیز همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند. نیروهای شاغل در زندان های فدرال نیز بر سر کارهای خود حاضر خواهند شد.

خدمات پستی آمریکا

سرویس خدمات پستی آمریکا نیز باز خواهد بود و طبق روال معمول به کار خود ادامه می دهد. این اداره برای فعالیت های خود هیچ مالیاتی دریافت نخواهد کرد و درآمد خود را از محل فروش تمبر و سایر خدمات پستی تامین خواهد کرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24