Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم، به بررسی روند ابطال تحریم های اروپا علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش العالم؛ محمد حسن داجمر شامگاه یکشنبه در برنامه رأی و قضیه گفت: این تحریم ها از نوامبر ۲۰۰۸ آغاز شد که هشت مورد از آنها توسط اتحادیه اروپا و دو مورد توسط انگلیس تصویب شده بود.

داجمر خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تحریم ها از نظر حقوقی بی پایه و اساس بود كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال های اول تلاش كرد كه از طریق دیپلماتیك این مساله را حل كند، اما وقتی به نتیجه نرسید تقریبا از دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۰ شكایتی را در دادگاه اروپا ثبت كرد و مستنداتی را ارائه داد.

داجمر ادامه داد: سه سال پس از طرح شكایت ما، شش لایحه رد و بدل شد، سه لایحه از طرف ما و سه لایحه از طرف آن ها بعلاوه برخی مستندات؛ تقریبا از ماه آوریل با تشکیل جلسه رسمی دادگاه مستندات دو طرف مورد بررسی قرار گرفت و همین چند روز پیش حكم دادگاه صادر شد كه خوشبختانه دادگاه مستنداتی را كه ما ارائه دادیم پذیرفت و استنادات طرف مقابل را بی اساس دانست و بدین ترتیب حقانیت كشتیرانی جمهوری اسلامی ثابت شد.

ابطال ادعاها و اتهامات با مستندات و مدارک

وی تأکید کرد: در نهایت ثابت شد كه کشتیرانی ایران مطابق با قوانین و مقررات بین المللی كار كرده و استانداردهای بین المللی را رعایت كرده است. داجمر با اشاره به ادعای طرف مقابل مبنی بر اینکه كشتیرانی عامل سپاه و عامل دولت ایران است، خاطرنشان کرد: مستنداتی ارائه كردیم كه ثابت می كند كشتیرانی شركتی است كه در بورس تهران سهام آن عرضه می شود و سهامداران خصوصی بسیار دارد و سپاه در مدیریت آن هیچ نقشی نداشته است.

وی ادامه داد: ادعای دیگری كه داشتند این بود كه کشتیرانی در حال همکاری در زمینه های موشكی و هسته ای است، كه در این جا هیچ سند و مدركی ارائه نكرده بودند ما هم مستنداتمان را ارائه كردیم كه این ادعا هیچ پایه و اساسی ندارد.

حکم دادگاه با دو حالت روبرو است

داجمر اظهار داشت: دو حالت امكان دارد اتفاق بیفتد، یا این كه آنها اعتراضی به حكم نكنند، كه طبیعتا بعد از ۷۰ روز این حكم اجرایی می شود؛ یا این كه در این مدت از حق استیناف خود استفاده می كنند كه طبیعتا دادگاه تجدید نظر، استنادات جدید آن ها را مورد بررسی قرار می دهد و حكم نهایی را صادر می كند. داجمر تأکید کرد: آن ها هرگونه اسناد و مداركی را كه می توانستند ارائه كنند به دادگاه بدوی ارائه داده اند؛ و قاعدتا اگر دلیل محكم تر و محكمه پسندتری داشتند، ارائه می كردند.

برای رَد ادعاها دست ما پُر است

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر هم مستنداتی ارائه كنند ما برای رد استنادات آن ها دستمان پر است، و امیدواریم اگر دادگاه تجدید نظر هم تشكیل شد، درصورتیکه در آن دادگاه مسائل سیاسی آن نفوذ نكند بسیار امیدواریم كه حكم نهایی به نفع كشتیرانی جمهوری اسلامی صادر شود. البته تا به حال آن ها اعتراضی به حكم نكرده اند.

دلیل تأخیر در صدور حکم دادگاه اروپایی

داجمر اظهار داشت: در مرحله قبل هم از طرف خود اتحادیه اروپا و هم از طرف های دیگر فشارهای سیاسی زیادی وجود داشت، و تاخیر بسیار زیادی كه در صدور این حكم صورت گرفت ناشی از همین فشارهای سیاسی بود. به صورتیکه دادگاه پرونده ما را در اولویت بررسی قرار نداد.

داجمر ادامه داد: دادگاه اروپا با صدور این حکم سعی کرد تا استقلال خود را به نحوی نشان دهد؛ امیدواریم كه در مرحله تجدید نظر هم این استقلال دادگاه اروپا كه اعتبار مهمی برای اتحادیه اروپا به شمار می رود، پا برجا باشد؛ و ما شاهد رای مستقل و بی طرفانه دادگاه باشیم.

داجمر تأکید کرد: در شرایط فعلی تغییری در خطوط كشتیرانی نداده ایم و كشتی ها ما در همان خطوطی كه با كشورهای دیگری كه تجارت ما با آن ها رشد كرده است در تردد هستند، ولی طبیعتا درصورتیكه اروپا تحریم ها را لغو کند، مجددا خطوط خود را به مرور به اتحادیه اروپا فعال خواهیم كرد.

ظرفیت کشتیرانی ایران

داجمر در خصوص ظرفیت و توانایی‌های شركت كشتیرانی ایران گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شركت های تابع آن در شرایط فعلی حدود ۱۶۵ فروند ناوگان دراختیار دارد كه ظرفیت حدود شش میلیون تن دراختیار ما است. این كشتی ها در زمینه های مختلف فعالیت می كنند كه عمده آنان كشتی های فله بر هستند كه برای انتقال كالاهای اساسی مانند گندم ، خوراك دام ، زغال سنگ و سنگ آهن و غیره از آن ها استفاده می شود.

داجمر اظهار داشت: ما در دریای خزر هم ناوگان قابل توجهی داریم كه كشورهای اطراف دریای خزر را با ایران ارتباط می دهد؛ در خلیج فارس هم كه كشتی های مسافربری و كشتی های باری و مسافربری و كشتی های تانكر داریم كه برای حمل كالاهای شیمیایی و نفتی و فرآورده های نفتی از آنها استفاده می شود؛ البته شركت اصلی كه ایران در زمینه های نفت كش ها عمل می كند، شركتی مستقل است كه زیر نظر وزارت نفت است و ما به طور تكمیلی ، در برخی جاها در زمینه های نفتی هم سرویس می دهیم.

نحوه مقابله با تحریم بیمه کشتیرانی

داجمر در خصوص تأثیر تحریم ها بر روند بیمه شدن کشتی ها گفت: بعد از آن كه كشتی های ایرانی از بیمه شدن توسط شركت های بیمه تحریم شدند، ایران برای تاسیس یك بیمه مخصوص كشتی ها اقدام كرد كه به آن بیمه (P&I) گفته می شود؛ ما برای اولین بار درایران صاحب این بیمه شدیم كه با حمایت وسپرده یك میلیارد دلاری دولت نزد بانك مركزی، این بیمه در كشورهای مسیر تردد كشتی های ایرانی مورد پذیرش قرار گرفت و ما توانستیم تحریم را خنثی كنیم. داجمر تأکید کرد: اکنون این بیمه سابقه خوبی پیدا كرده و بعد از لغو تحریم ها هم می تواند به كار خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: كشتی رانی ما در حال حاضر بزرگ ترین ناوگان تجاری در منطقه خاورمیانه است و مجموعه فعالیت های مختلف را دارد. داجمر گفت: طبیعتا اگر تحریم ها برداشته شود ظرفیت و پتانسیل توسعه كشتی رانی بسیار بالاست مخصوصا كه بیش از ۴ هزار دریانورد در كشتی رانی فعالیت می كنند، و موسسات آموزشی برای تربیت دریانورد و نیز زیرساخت های لازم برای توسعه دریانوردی را در اختیار داریم.

انتقال تجربیات در زمینه آموزش دریانوردی

داجمر اظهار داشت: در اجلاس مشتركی که با بسیاری از كشورها داشتیم در خصوص انتقال تجربیاتمان به ویژه در زمینه آموزش دریانورد اعلام آمادگی كرده ایم؛ زیرا موسسات آموزشی ما تحت نظر سازمان جهانی دریانوردی قرار دارد.

وی تأکید کرد: با بعضی از كشورها در این زمینه توافقاتی داشته ایم. همچنین می توانیم شركت های مشترك كشتی رانی برای حمل و نقل دریایی داشته باشیم كه در گذشته با مصرو كویت چنین تجربه هایی داشته ایم. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24