Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

یك فیلم فرانسوی نماینده ایران در اسكار می ‌شود؟

گروه فرهنگی - رجانیوز: پس از بحث و نظرهای فراوان سرانجام کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (اسكار) دو نامزد نهایی خود برای معرفی از سوی ایران را معرفی كرد.

به گزارش رجانیوز، امیر اسفندیاری سخنگوی این كمیته از انتخاب «دربند» ساخته پرویز شهبازی و «گذشته» اثر اصغر فرهادی برای معرفی به اسكار بعنوان نماینده ایران خبر داد. وی گفته بود این انتخاب پس از انجام بحثها و بررسی‌های مختلف درخصوص آثار موجود در سینمای کشور و نیز فهرست فیلم های معرفی شده برای هشتاد و ششمین مراسم اسکار از سوی سایر کشورها و همچنین وضعیت نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان در سال های گذشته صورت پذیرفت.

خانم فاطمه معتمد آریا و آقایان مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، کمال تبریزی، حسن حسندوست، مسعود رایگان، علیرضا زرین دست، حسین معززی نیا و امیر اسفندیاری اعضای این كمیته بودند.

حضور دربند در این فهرست نهایی چندان عجیب نیست چراكه آخرین اثر پرویز شهبازی در جشنواره فجر سال گذشته نیز مورد توجه منتقدین و تحسین مخاطبین قرار گرفته و توانسته بود سیمرغ بهترین كارگردانی را نصیب كارگردانش كند. مضمون اجتماعی این اثر كه در عین پرداختن به یك آسیب اجتماعی پایانی امیدواركننده داشت و از سیاه‌نمایی افراطی نیز دوری كرده بود، یكی از نقاط قوت این فیلم برشمرده می‌شد.

اما آنچه موجب تعجب است حضور «گذشته» در میان دو نامزد نهایی معرفی به اسكار بعنوان نماینده سینمای ایران است. جدای از بحث‌های محتوایی و فنی كه می‌تواند معیار سنجش این انتخاب باشد، آنچه قابل توجه است بالا بودن دز فرانسوی فیلم در برابر میزان ایرانی بودن آن است.

اگرچه گذشته از كارگردان و بازیگری ایرانی در نقش مكمل بهره می‌برد اما واقعاً نمی‌توان آن را یك فیلم ایرانی یا محصول سینمای ایران نام نهاد. تهیه‌كننده‌ فرانسوی، زبان فرانسوی، لوكیشن كاملا فرانسوی در كنار بیان موضوع و دغدغه‌ای فرانسوی، این فیلم را یك اثر فرانسوی می‌كند نه ایرانی. جالب آنكه در فضای مجازی و برای مثال در صفحه ویكی‌پدیای این فیلم نیز، گذشته محصول فرانسه خوانده شده است.

اما جالب‌تر آنكه همین فیلم كه اكنون بعنوان یكی از نامزدهای اصلی ایران برای معرفی به اسكار معرفی شده، دقیقاً چنین وضعی هم در فرانسه داشت و نهایتاً رقابت را به فیلم «رنوار» باخت. یعنی فرانسوی‌ها هم گذشته را یكی از فیلم‌های مورد نظر خود برای معرفی به اسكار می‌دانستند كه می‌تواند حاصل یكسال سینمای فرانسه لقب بگیرد. علاوه بر اینها در جشنوار كن نیز فیلم گذشته بعنوان نماینده فرانسه شركت كرده بود.

 البته گفتنی است كه از نظر قوانین آكادمی علوم و هنرهای سینمایی اگر 90 درصد زبان فیلمی غیر انگلیسی باشد می ‌تواند در بخش فیلم‌های خارجی در اسكار شركت كند و اگر عوامل خلاقه آن تابعیت كشوری را داشته باشند، می ‌تواند بعنوان نماینده آن كشور معرفی شود. اما باید توجه داشت كه برای اینكه فیلمی بعنوان نماینده سینمای ایران معرفی شود باید مولفه‌ های محتوایی و فنی سینمای ایران را نمایندگی كند.

حال با این وصف باید با تعجب این سوال را مطرح كرد كه آیا یك فیلم فرانسوی نماینده ایران در اسكار می ‌شود؟!

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24