Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 به گزارش خبرنگار «فولاد نیوز»، افت قیمت دلار به زیر 3100 تومان، موجب بهم ریختن بازار طی هفته اخیر شد، در نتیجه ریزش قیمت ها از همان روز شنبه آغاز شد تا جایی که افزایش قیمت ها ساعتی شده و هم چنین وضعیت در بورس کالا نیز بسیار ناامید کننده است.

در این شرایط بعضی از تجار برای کاهش زیان خود به فروش های یک ماهه و دو ماهه روی آورده اند. محدودیت نقدینگی، پایین بودن تقاضا، ترس صاحبان کالا از افت بیشتر قیمت و هجوم آنها برای فروش کالاهای خود موجب شد که قیمت تک محموله با پرداخت 15 روزه تا 10 تومان هر کیلو پایین تر از قیمت فروش سبد میلگرد در بورس فلزات شود.  مشکل دیگری که بیشتر تجار بزرگ با آن روبرو هستند درگیری های مالیاتی است که موجب دلسردی آنها از تجارت فولاد و روی آوردن سرمایه ها به بخش های دیگر شده است طبعا کارخانه ها با مشکل عدم فروش و ریزش قیمت روبرو هستند که با ادامه این وضع شدیدتر خواهد شد.

در چنین حالتی دو راهکار به نظر می رسد، راهکار اول این که کارخانه ها باید قیمت را پایین بیاورند چون تقاضا نیست، در این حالت بازار با شک دو ماهه مواجه خواهد شد و قیمت ها تنها پایین می آید اما تقاضا بالا نخواهد رفت چون مصرف نیست آن چنان که سال قبل در مهرماه همین روش تجربه شد. راهکار دوم، در این حال باید کارخانه ها تولید را به حداقل برسانند و مقاومت کنند تا این بحران پشت سر گذاشته شود چون مواد اولیه کم است و تولید هم کاهش یافته طبعا قیمت ها متعادل خواهد شد.

در همیبن زمینه، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، گفت: از شش میلیون تن مصرف سال گذشته میلگرد در کشور حدود 580 هزار تن از طریق واردات تامین شده است. رسول خلیفه سلطانی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ ارز، صادران محصولات فولادی دارای صرفه اقتصادی شده است و بسیاری از شرکت های تولیدی توانسته اند به بازارهای کشور اطراف از جمله عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و چند کشور دیگر شمالی راه پیدا کنند.

وی اضافه کرد: بسیاری از شرکت های تولیدی، از ابتدا با هدف صادرات و نزدیک شدن به مرزهای کشور تاسیس شده که از قبل هم صادرات داشته اند اما متاسفانه مسئولان و کارشناسان دولتی به صرف آنکه کمبودی در بازار داخلی ایجاد نشود، طی یکسال گذشته همواره سیاست منع صادرات فولاد را دنبال کرده اند و در ماه های اخیر پس از پیگیری های مکرر انجمن فولاد سهمیه های فصلی ناچیزی برای صادرات واحدهای تولیدی تعیین شده است با این همه این سهمیه ها نیز آن قدر دیر اعلام شد که واحدهای تولیدی مشتریان قبلی خود را از دست دادند و باید منتظر مشتریان جدید باشند.

احمد دنیانور مدیر عامل مجتمع فولاد جنوب نیز مهمترین چالش های پیش روی تولیدکنندگان میلگرد در کشور را کمبود شمش عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر تامین مواد اولیه برای واحدهای تولید‌کننده شمش تبدیل به یک دغدغه شده است که با رفع این مشکل می توانیم شاهد خروج رکود از بازار میلگرد باشیم.

در حال حاضر خواسته انجمن تولید کنندگان فولاد از دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت آزاد سازی صادرات برای تولیدکنندگان این عرصه است و با آزاد شدن صادرات محصولات فولادی می توان در انتظار روزهای خوبی برای این صنعت باشیم.

آنچه مسلم است در روزهای پیش رو بعلت مسافرت دکتر روحانی به نیویورک همین شرایط ادامه خواهد یافت و خریدارها صبر بیشتری در پیش خواهند گرفت و چشم امید آن ها به روزهای آینده خواهد بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24