Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

به گزارش ایرنا از سازمان ملل دكتر حسن روحانی صبح امروز به وقت محلی به عنوان رییس جنبش عدم تعهد به نمایندگی از ملت ایران و ۱۲۰ كشور عضو نم دیدگاه های خود را در خصوص جهانی عاری از خلع سلاح هسته ای بیان كرد.

متن كامل سخنرانی دكتر روحانی بشرح زیر است:
 
بسم اللّه الرحمن الرحیم
آقای رئیس،
آقای دبیر كل،
عالی جنابان، هیأت های محترم


خانم ها و آقایان

ایراد سخن در این گردهمایی تاریخی امتیازی ویژه است. مشاركت تعداد زیادی از رهبران جهان در این نشست ،كه اولین اجلاس مجمع عمومی در خصوص خلع سلاح هسته ای است، در واقع نشان? بارزی از حمایت گسترده از این موضوع مهم است. به نمایندگی از جنبش عدم تعهد كه مبتكر برگزاری این نشست است، لازم می دانم از همه شما بخاطر حمایت هایتان قدردانی نمایم.
آقای رئیس، من از شما و ریاست قبلی، به دلیل تلاش هایتان در برگزاری این اجلاس، بسیار متشكرم. از آقای دبیركل نیز بخاطر مطالبی كه اظهار داشتند، سپاسگزارم.

عالی جنابان، خانم ها و آقایان،

برخورداری از جهانی امن و آرام كماكان آرمانِ مشترك همه ما است. حوادث هولناكِ هیروشیما و ناكازاكی عزم ما را در جلوگیری از تكرار چنان ویرانی و كشتاری كه زبان از بیان آن قاصر است، مصمم ترساخت.

بر این اساس، در اقدامی سنجیده، اولین قطعنامه این مجمع خواستار عاری ساختن جهان از سلاح های هسته‌ای شد. در نتیجه تلاشهای جهانی، در حال حاضر ما از مجموعه‌ای از معاهدات، هنجارها و مؤسساتی برخورداریم كه مأموریت آنها نیل به این هدف مورد توافق است. با این وجود، هزاران سلاح هسته‌ای موجود، همچنان بزرگترین تهدید علیه صلح به شمار می رود.

بی تردید اقدامات انجام شده برای خارج ساختن سلاح های هسته ای از حالت آماده باش و پرتاب، یا كاهش تعداد اینگونه سلاح ها نباید جایگزین امحای كاملِ آنها قلمداد شود.

هر گونه استفاده از سلاح هسته ای، نقض منشور ملل متحد و جنایت علیه بشریت است. آن دسته از راهبردهای نظامی و امنیتی كه چنین كاربردهایی را توجیه می كنند، غیرقابل پذیرش اند. ضمن آنكه تهدید كشورهای غیرهسته ای با استفاده از سلاح هسته ای نیز باید پایان یابد. نوسازی اینگونه سلاح ها هم اثرِ تلاش، برای امحایِ كامل آنها را خنثی می كند و باید متوقف گردد. به همین دلایل، تنها راهِ رفع تهدید این سلاحها، امحایِ كامل آنها است.

عالی جنابان، خانم ها و آقایان


مایلم اقدام برخی كشورهای غیرهسته ای در انصراف داوطلبانه از سلاح های اتمی خود، یا انهدام آنها را كه نقش ارزنده ای در خلع سلاح هسته ای ایفا می نماید، مورد ستایش قرار دهم.

همچنین می خواهم به نقش اساسیِ مناطق عاری از سلاح های هسته ای ،در روند خلع سلاح هسته ای و صلح و امنیت بین المللی اذعان نمایم. بدین جهت، لازم می دانم از نقش تعیین كننده كشورهای غیرهسته ای، به ویژه كشورهای عضو جنبش عدم تعهد كه بخش عمد? اعضای این مناطق را ،تشكیل می دهند، تمجید كنم.

از طرف جنبش عدم تعهد، از همه كشورهای هسته ای می خواهم تا پروتكل های الحاقی به همه معاهدات مربوط به ایجاد این مناطق را تصویب نموده، هر گونه تحفظ یا اعلامیه های تفسیری كه با هدف و منظور آنها در تعارض باشد،ملغی ساخته و وضعیت غیر هسته ای این مناطق را، محترم شمارند.

در همین راستا، مصّرانه از دولت های هسته ای می خواهم نسبت به امضای هر چه سریع تر و بدون تحفظِ پروتكل مربوط به معاهده منطقه عاری از سلاح های هسته ای منطقه جنوب شرق آسیا و اسناد مربوطه آن، مبادرت نمایند.

عالی جنابان، خانم ها و آقایان


حدود چهار دهه تلاش بین المللی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه، متأسفانه با ناكامی مواجه شده است. اتخاذ گام های عملی عاجل برای ایجاد چنین منطقه‌ای، ضروری است. اسرائیل به عنوان تنها غیر عضوِ پیمان عدم اشاعه هسته ای در این منطقه، باید بدون هیچگونه تأخیری به این معاهده بپیوندد تا همه فعالیت های هسته ای در منطقه، تحت پادمانهای جامع آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گیرد.

جامعه بین المللی باید به تلاشهای مضاعفی در حمایت از شكل گیری این منطقه كه ایجاد آن سهم مهمی در تحقق خلع سلاح هسته ای خواهد داشت، مبادرت نماید. در این راستا، تأكید می نمایم كه دولت های غیرمتعهدِ عضو پیمان عدم اشاعه هسته ای مصرانه خواستار برگزاری فوری كنفرانس ایجاد منطق? عاری از سلاح های هسته ای و دیگر سلاح های كشتار جمعی در خاورمیانه، با مشاركت همه كشورهای این منطقه هستند تا از هر گونه پیامد ناخواسته ای در این زمینه، پیشگیری گردد.

عالی جنابان، خانم ها و آقایان

طی یك دوره بسیار طولانی، جهان در انتظار خلع سلاح هسته ای بوده است. نه در اختیار داشتن سلاح هسته ای برای مدت نامحدود، قابل تحمل است و نه امحای كامل آنها می تواند بیش از این به تأخیر افتد. مسئولیت اولیه در زمینه خلع سلاح هسته ای به عهده كشورهای هسته ای است. از طرف جنبش عدم تعهد، قویاً از این كشورها می‌ خواهم به این تعهد حقوقی خود كه انجام آن، مدت ها به تأخیر افتاده است، پایبند باشند.

انجام تعهدات خلع سلاح هسته ای نباید بیش از این به تأخیر افتاده یا برای پیشبرد عدم اشاعه و یا تلقی های غیر واقعی از ثبات استراتژیك به گروگان گرفته شود.

خلع سلاح هسته ای و عدم اشاعه، تقویت كننده یكدیگرند. آنها باید همزمان و نه به هزینه یكدیگر، مورد پیگیری واقع شوند. مشروعیت عدم اشاعه، از هدفی بزرگتر كه همان خلع سلاح هسته ای است، نشات می گیرد. همچنین، عدم اشاعه باید به صورتی جامع و غیرتبعیض آمیز، تعقیب گردد.

تا زمانی كه سلاح هسته ای وجود دارد، خطر كاربرد، تهدید به استفاده و اشاعه آنها نیز وجود دارد. بنابراین، تنها تضمین قطعی، نابودی كامل آنها است. البته، تا تحقق این هدف، كشورهای دارای سلاح هسته ای باید تحت هر شرایطی، از هر گونه تهدید و یا استفاده از سلاح هسته ای علیه هر كشورِ غیرهسته ای، اجتناب نمایند. تأكید می كنم كه، اعلامیه ‌های كنونی در خصوص تضمین های امنیتی منفی، كافی نیستند و باید در چارچوب یك سند حقوقی جهانشمول به تصویب برسند.

عالی جنابان، خانم ها و آقایان

مایلم تأكید نمایم كه خلع سلاح هسته ای كماكان بالاترین اولویت دولت های عضو جنبش عدم تعهد است. بمنظور پیشبرد دستوركار خلع سلاح هسته ای، جنبش، نقش راهِ ذیل را، پیشنهاد می ‌نماید:

اول، آغاز هر چه سریع تر مذاكرات در كنفرانس خلع سلاح در خصوص كنوانسیون جامع سلاح های هسته ای به منظور منع در اختیار داشتن، توسعه، تولید، به دست آوردن، آزمایش، انباشت، انتقال، استفاده یا تهدیدِ به استفاده، از سلاح های هسته ای و فراهم ساختن زمینه امحای كامل آنها.

دوم، تعیین روز ۲۶ سپتامبر هر سال به عنوان روز بین المللی امحای كامل سلاح های هسته ای. در این راستا من از همه كشورها و جامعه مدنی، دانشگاه ها و مراكز علمی و رسانه های جمعی می خواهم دست به دست هم دهند تا این آرمان والا تحقق یابد.

سوم، برگزاری یك كنفرانس بین المللی در سطح مقامات عالی رتبه در پنج سال آینده، بمنظور ارزیابی پیشرفت های حاصله در خصوص خلع سلاح هسته ای.

در رابطه با این نقشه راه، جنبش عدم تعهد قطعنامه ای را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد كرد. اطمینان دارم كه این قطعنامه از حمایت همه شما برخوردار خواهد شد.

عالی جنابان، خانم ها و آقایان

هیچ ملتی نباید سلاح هسته ای داشته باشد؛ چون همانگونه كه آقای دبیركل! شما به درستی بیان كردید، هیچ دستِ پاكی، برای در اختیار داشتن این سلاح های ناپاك، وجود ندارد.

جنبش عدم تعهد مصمم است از هیچگونه تلاشی برای تحقق فوری جهانِ عاری از سلاح هسته ای، فروگذار نكند. بیائید به جای سلاح هسته ای، منابع مالی خود را برای توسعه، و امحاء فقر، بیسوادی و بیماری ها، هزینه نمائیم.

بیائید جهانی عاری از سلاح هسته ای را برای نسل های آینده به یادگار بگذاریم. این حق آنها و مسئولیت ماست. بیائید نشان دهیم كه ما مللِ متحد هستیم: مللی متحد در راه صلح. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24