پرشین خودرو: دبیر انجمن خودروسازان از رایزنی خودروسازان با وزیر صنعت و رئیس شورای رقابت در مورد قیمت گذاری خودرو خبر داد و گفت: در این مذاکرات، دو راهکار برای اصلاح قیمتگذاری خودرو ارائه کردیم.
به گزارش «پرشی خودرو»، احمد نعمت بخش با اشاره به رایزنی اخیر خودروسازان با وزیر صنعت در مورد قیمت گذاری خودرو، اظهار داشت: در مورد قیمت گذاری خودرو و همچنین تشکیل جلسات کمیته خودرو منتظر نظر و اقدام وزارت صنعت هستیم.
وی تصریح کرد: در مذاکره با وزیر صنعت، مشکلات قیمتگذاری خودرو را مطرح و اعلام کردیم که با توجه به یکسری استدلال ها، خودرو نباید به عنوان یک کالای انحصاری محسوب شود.
نعمت بخش افزود: در رایزنی با وزیر صنعت، خواستیم که خودرو از انحصار خارج شود زیرا در صنعت خودروسازی حدود 16 تولیدکننده و 16 واردکننده فعال هستند و در عین حال، تعرفه واردات خودرو نیز 40 درصد است که در واقع تعرفه مؤثر در این بخش به 30 درصد میرسد.
وی اظهار داشت: با توجه به این موارد، خودرو کالایی انحصاری نیست و به همین دلیل از وزیر صنعت خواستیم تا این موضوع را در شورای اقتصاد مطرح کند و خودرو از فهرست کالاهای انحصاری خارج شود.
نامه نگاری برای اصلاح مبنای قیمت گذاری
وی تصریح کرد: همچنین اعلام کردیم که اگر امکان خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری وجود ندارد و قرار است قیمت این محصول بر اساس فرمول شورای رقابت تعیین شود، این مسئله به شرطی قابل اجرا خواهد بود که مبنای قیمت گذاری اصلاح شود.
دبیر انجمن خودروسازان توضیح داد: در حال حاضر مبنای قیمت گذاری خودرو، قیمت های فروردین 91 است و این در حالی است که خودروسازان در سال 91 با زیان 4 هزار میلیارد تومانی روبرو شدند.
وی ادامه داد: از وزیر صنعت خواستیم تا این موضوع از طریق نامهای از سوی رئیس سازمان حمایت به رئیس شورای رقابت پیگیری و مبنای قیمتگذاری خودرو اصلاح شود.
نامه مدیرعامل سایپا به رئیس شورای رقابت
به گزارش فارس، وی با بیان اینکه شرکت سایپا بابت تولید و فروش 52 هزار دستگاه پراید و تیبا در سه ماهه اول امسال با زیان 130 میلیارد تومانی روبرو شد، گفت: مدیرعامل شرکت سایپا در نامه ای به رئیس شورای رقابت، از وی خواست تا مبنای قیمتگذاری خودرو اصلاح شود.
نتایج جلسات مربوط به آتش سوزی اسکانیا
نعمتبخش در ادامه در مورد آخرین نتایج جلسات مربوط به آتشسوزی اتوبوس اسکانیا گفت: یکی از دلایل احتمالی این تصادف، خوابآلوده بودن راننده است که برای حل این نوع مشکلات باید سیستمی وجود داشته باشد تا از طریق آن، میزان کارکرد رانندگان کنترل شود و از فعالیت زیاد راننده ای که استراحت نداشته است، جلوگیری شود.
وی ادامه داد: استانداردهای 55گانه در مورد تولید خودروها رعایت میشود ولی وقتی خودرویی به خریدار تحویل داده شد، خودروساز نظارتی بر نحوه استفاده از آن خودرو ندارد و خریدار ممکن است با ایجاد تغییراتی در خودرو باعث افزایش خطرات احتمالی شود.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال، ممکن است در کف اتوبوس از نایلونهای ضخیم استفاده شود و یا روکش های صندلی از پارچه هایی تهیه شود که قابلیت شعله ور شدن دارند، مسئول فنی شرکت حمل و نقل مسافر باید این مسائل را پیش از حرکت اتوبوس چک کند.
معاینه فنی جدی گرفته شود
دبیر انجمن خودروسازان افزود: همچنین ممکن است به دلیل افزایش قیمت لاستیک، برخی رانندگان از لاستیک های استوک استفاده کنند که خسارت های مالی و جانی به همراه خواهد داشت. در این موارد پلیس باید علاوه بر چک کردن سرنشینان اتوبوس و اینکه آیا کمربند ایمنی بستهاند یا خیر، تایرهای جلوی اتوبوس را نیز کنترل کند.
وی با تأکید بر لزوم جدی بودن معاینه فنی خودروها، گفت: فرصت انجام معاینه فنی باید از 5 سال به یک یا دو سال تغییر یابد.
وی ادامه داد: در جلساتی که در خصوص آتشسوزی اسکانیا برگزار شد، نماینده سازمان آتشنشانی اعلام کرد که آتشسوزی این خودروها در اثر برخورد با یکدیگر بعید نیست.
نعمت بخش افزود: همچنین ممکن است، اتوبوس حاوی باری مانند تینر بوده باشد ولی هنوز گزارش نهایی در این مورد منتشر نشده است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.