Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

به گزارش مهر، علی طیب نیا دیشب در برنامه تلویزیونی نگاه یک با بررسی شرایط فعلی حاکم در جامعه، گفت: سپرده گذاران بانکی می توانند ظرف یکسال بالاترین نرخ سود یعنی 20 یا 21 درصد را کسب کنند، با توجه به این که تورم یکسال اخیر در کشور بیش از 30 درصد است، این امر به معنای تنبیه سپرده گذار در نظام بانکی ما است. این در حالی است که اکثر سپرده گذاران بانکی ما سرمایه های کوچک دارند و  به آنها اجحاف می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه همین امر مانع جذب سپرده به نظام بانکی ما شده است، تصریح کرد: باید به سمت نرخ سود بانکی واقعی حرکت کنیم و راهکار اصلی آن مقابله با تورم است، براین اساس اگر بتوانیم تورم را مهار کنیم قطعا رسیدن به نرخ سود واقعی مثبت خیلی دور از ذهن نیست. بحث تعیین نرخ سود بانکی جزو وظایف بانک مرکزی و در حیطه اختیارات شورای پول و اعتبار است اما وزارت اقتصاد در این تصمیم گیری ها دخیل است.

طیب نیا با اشاره به اینکه در چهار چوب عقود اسلامی اجازه نداریم به صورت دستوری نرخ سود را تعیین کنیم و قطعا باید به این سمت برویم که سود واقعی تحقق یافته را بین سپرده گذاران توزیع کنیم، عنوان کرد: اگر دراین سمت و سو حرکت کنیم این توانایی را خواهیم داشت که اولا منابع بیشتری را جذب نظام بانکی کنیم ثانیا منابع نظام بانکی به پروژه ها و طرح هایی که دارای توجیه فنی هستند هدایت شود.

وی با طرح این مطلب که اکنون بخش عمده ای از منابع به سمت فعالیت های اقتصادی موجه هدایت نمی شود، یکی از راهکارهای اساسی دولت را هدایت منابع نظام بانکی به سمت فعالیت های اقتصادی موجه ذکر و در مورد اینکه آیا تا زمان تعیین نرخ تورم، نرخ سود بانکی و نرخ سود تسهیلات فعلی ادامه خواهد داشت؟ گفت: این بحث در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار خواهد گرفت و در مورد آن تصمیم گیری خواهد کرد. ما بر اساس عقود اسلامی می خواهیم عمل کنیم و با تعیین دستوری نرخ سود مخالفیم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24