Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

مدیر عامل سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با بیان اینکه کد سهامداران متوفی بلافاصله مسدود می‌شود، گفت: بسترهای فنی و لازم اوراق استصناع که امکان تأمین مالی پروژه‌های کلان کشور را دارد، فراهم شده است.

حامد سلطانی ‌نژاد در گفت ‌و گو با فارس در پاسخ به این سؤال که تکلیف سهامداران متوفی چه می‌شود، گفت: اولین کار، انسداد کد سهامداری افراد متوفی است.

وی با بیان اینکه روزانه با ثبت ‌احوال ارتباط داریم، گفت: بعد از آنکه کد سهامدار متوفی مسدود می‌شود، متقاضیان انحصار وراثت کارهای قانونی را طی می‌کنند و نهایتا با حکم قانونی، انحصار ورثه ارائه و تقسیم سهام انجام می‌ شود.

وی افزود: با حکم دادگاه تقسیم سهام به میزان  و درصد تعیین شده توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام می‌شود؛ در موارد نادری هم اشتباهاتی به وجود می‌آید که با تذکر سپرده‌گذاری به مرجع تصمیم‌گیرنده، موارد اصلاح می‌ شود.

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه خاطر‌نشان کرد: علاوه بر این نظارتی هم بر انتقال قهری داریم؛ ضمن آنکه خودمان در این سامانه انتقال قهری را انجام می‌دهیم و مستندات را دریافت می ‌کنیم و به عنوان مثال گواهی واریز مالیاتی بر اساس توزیع سهام ارائه می ‌شود.

* اوراق استصناع تاکنون منتشر نشده است / آمادگی فنی

سلطانی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که تاکنون اوراق استصناع منتشر شده یا خیر، گفت: اوراق استصناع تاکنون منتشر نشده اما زمینه‌ها و بسترهای آن فراهم است تا در آینده منتشر شود.

وی با اشاره به اینکه این اوراق برای پروژه‌های کلان کشور قابلیت اجرا دارد، گفت: انتشار این اوراق نیازمند فرهنگ‌سازی‌های لازم در این حوزه است.

امکان توثیق سهام برای دریافت وام

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی دیگر از کارکردهای ثبتی ارائه ضمانت برای وثیقه اوراق بهادار است، گفت: اوراق به عنوان ضمانت نیز در نظر گرفته می‌شود و این امکان برای سهامداران ایجاد شده تا سهام خود را وثیقه و به عنوان ضمانت ایفای تعهدات به عنوان وثیقه به مراکز مالی ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه با بانک‌ ها در رابطه با وثیقه اوراق مکاتباتی داریم، گفت: اگر نامه‌ای از طریق سپرده‌گذاری به بانک‌ها ارائه شود، انسداد اوراق به عنوان وثیقه تلقی می‌ شود.

سلطانی ‌نژاد همچنین با بیان اینکه عملیات توثیق، توقیف و انتقال قهری از وظایف سپرده‌گذاری مرکزی است، گفت: اطلاع‌رسانی‌های لازم درباره سهام نیز در این شرکت انجام می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال افراد برای دریافت پرتفوی سهامشان از طریق سامانه IPS می‌توانند اقدام کنند. این افراد با نام کاربری و رمز عبور می‌توانند گردش دارایی در بازار سرمایه، نقل و انتقالات به موجب قانون روی دارایی‌ها، داشتن حق تقدم و افزایش سرمایه تبدیل به سهام و همچنین حضور سهامدار در مجمع را رصد کنند.

سلطانی‌نژاد تأکید کرد: آنچه که فعلا سهامداران می‌توانند دریافت کنند میزان دارایی‌ها است به طوری که روزانه می‌توانند آن را رصد کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه محاسبه کارمزد و واریز به حساب بورس‌ها بر عهده سپرده‌ گذاری مرکزی است، گفت: درآمد ارکان بازار سرمایه از طریق سپرده‌گذاری مرکزی محاسبه و واریز می‌ شود.

* ساختمان سپرده‌ گذاری مرکزی را 25 میلیارد تومان خریداری کردیم

مدیرعامل سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با تأکید بر اینکه سال گذشته به تناسب گسترش فعالیت‌ها، ساختمان فعلی که ارزش آن 25 میلیارد تومان است را خریداری کردیم، گفت: در این یک سال فعالیت‌ها افزایش یافت، بنابراین ساختمان فعلی که 3400 متر بنای مفید دارد را خریدیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون ارزش این ساختمان حداقل دو برابر شده است، گفت: منابع خرید این ساختمان از طریق ذخایر شرکت و با مقداری هم دریافت وام تأمین شد.

سلطانی ‌نژاد با اشاره به اینکه بیشتر سهامداران سپرده‌ گذاری مرکزی ‌حقوقی‌ها هستند، گفت: بانک‌ ها، شرکت ‌های سرمایه‌گذاری و ارکان بازار سرمایه سهامداران سپرده‌گذاری مرکزی هستند.

وی با اشاره به اینکه سازمان بورس 5 درصد، شرکت بورس 5 درصد و بورس کالا هم تقریبا به همین میزان سهام شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی را دارند، گفت: با توجه به اینکه سپرده‌گذاری مرکزی فعالیت‌های خاص داشت و قانون بازار تنها حقوقی‌ها می‌توانند سهامدار این شرکت باشند.

سلطانی ‌نژاد تأکید کرد: این شرکت پیش از تصویب قانون بازار، 170 نفر سهامدار حقیقی داشت و این افراد تنها به سهامداران حقوقی می‌‌توانند سهام خود را واگذار کنند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24