Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌ که درآمدهای سهل الوصول نفتی دلیل بسیاری از مشکلات فعلی اقتصاد ایران است گفت:‌ اصلی ‌ترین راهبرد وزارت اقتصاد در آینده کاهش وابستگی دولت به این درآمدها است.

به گزارش ایسنا، علی طیب نیا که در مراسم معارفه خود سخن می‌گفت، اظهار کرد: متاسفانه در سال ‌های گذشته در کشور ما همواره درآمدهای نفتی به عنوان اصلی ‌ترین مرجع درآمدی دولت مطرح بوده است، به همین دلیل بسیاری از حوزه ‌های دیگر اقتصادی مغفول مانده است. از همین رو اصلی ‌ترین راهبرد وزارت اقتصاد این خواهد بود که درآمد نفت را از بخش هزینه ‌های مستقیم دولتی خارج کند و درآمدهای آن را به بخش ‌های زیربنایی اختصاص دهد.

طیب ‌نیا با بیان این‌که شایسته امت اسلامی نیست که نفتی که سهم آیندگان است را بفروشد و خرج هزینه‌ های جاری کند، گفت: سعی خواهیم کرد در وهله اول با متنوع سازی منابع درآمدی دولت نسبت به کاهش وابستگی به نفت اقدام کنیم. برای این کار باید در دو محور اصلی اقداماتی صورت گیرد. اول افزایش توان تولیدی کشور و ثروت‌ آفرینی است و در مرحله دوم نیز افزایش توان و گستره نظام مالیاتی کشور باید در دستور کار قرار گیرد.

وزیر اقتصاد ادامه داد:‌ برای تحقق هدف اول باید اقدامات گسترده ‌ای برای بهبود فضای کسب و کار، خصوصی ‌سازی و توانمندی بخش خصوصی، جذب سرمایه خارجی و همچنین بهبود فضای کسب و کار برای جذب سرمایه ‌گذاری خارجی مدنظر است و برای هدف دوم نیز باید قدرت مالیات ستانی دولت افزایش یابد و با گسترش پایه مالیاتی و کاهش فشار بر بخش‌ های مولد و تولیدی و همچنین جلوگیری از فرار مالیاتی از یکسوی دیگر فضایی را برای کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی به وجود آورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این ‌که اقتصاد ایران در شرایط سخت و استثنایی قرار دارد، تاکید کرد: رکود و تورم در کشور شرایط استثنایی ایجاد کرده است که حل این مشکلات نه تنها به وسیله وزارت اقتصاد که حتی توسط دولت نیز به تنهایی امکان پذیر نیست و تنها با همدلی همه جانبه مسوولان و تمامی کشور محقق خواهد شد. برای حل این مشکلات نیاز به تلاش و انسجام داریم که بنده با توجه به تدبیر صورت گرفته توسط دولت بسیار خوش بینم که بتوانیم بر مشکلات فائق آییم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با اشاره به شرایط سختی که تحریم‌ ها در اقتصاد ایران بوجود آورده‌اند گفت: با وجود تفکر اعتدالی دولت که باعث شده امکان رفع تحریم ‌ها بوجود آید، همچنان باید توجه داشته باشیم که اقتصاد ایران به برخی اصلاحات ساختاری نیازمند است. اقتصاد ایران به دلیل وابستگی به درآمد نفتی طوری شکل گرفته که همواره مخارج عمومی دولت به شکل لایتنابه افزایش یابد و همواره دولت به خرج کردن عادت داشته است.

او ادامه داد: این مساله کارآیی و بهره وری را به حداقل رسانده، پایه مالیاتی را ضعیف کرده و روحیه رانت ‌جویی را افزایش داده است. دولت در طول سال ‌های مختلف در ایران به توزیع کننده رانت بدل شده و این مساله نتیجه یک عملکرد طولانی مدت است که ادامه این وضعیت نه مطلوب است و نه ممکن. باید تلاش کنیم ساختار بودجه را از وابستگی به نفت خارج کنیم. دولت باید به درآمد ناشی از کار و درآمد مالیاتی که درآمدی پاک و قابل دفاع است رو بیاورد و درآمد نفتی را از هزینه‌ های مستقیم و جاری خود خارج کند.

طیب ‌نیا با بیان این‌که راهبرد دولت هم افزایی در درون سازمان و همچنین فعالیت ‌های فرا سازمانی است، گفت: جهت همکاری باید انسجام، همدلی و همفکری وجود داشته باشد که از روز اول دکتر روحانی بر روی آن تاکید کرده ‌اند. شاید برای نخستین بار در تاریخ بود که هنگامی که پیروزی آقای روحانی قطعی شد، از همان روز ایشان در دفتر خود کارگروه ویژه اقتصادی با حضور کارشناسان مجرب این حوزه را تشکیل داد تا تصمیم گیری ‌ها در این حوزه به خوبی انجام شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24