جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی به علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم، نامه ای را برای تحلیل شرایط فعلی سینما و عملکرد و دستاوردهای دوران مدیریتش نوشت.
رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در متن این نامه علاوه بر این که به اهم چالش های موجود اشاره کرده است، عملکردش را هم تیترآور نوشته است که از جمله ی آنها می توان به تغییر معاونت به سازمان سینمایی، تشکیل شورایعالی سینما، کسب جایزه ی اسکار، سوق دادن فیلم سازی علاوه بر جنبه های هنری به سمت ساخت فیلم پرمخاطب که فیلمی چون «هیس دخترها فریاد نمی زنند» ساخته شد.
در ادامه متن کامل نامه ی شمقدری به جنتی آمده است:
« اهم چالش های موجود:
الف: درون سازمان
1 - عدم توازن بین برنامه ها ونیازها با اعتبارات و بودجه های مصوب
2 - عدم وجود نیروی کارشناس ماهر و متخصص در مجموعه سازمان
3 - ضعف تجهیزات داخلی و کمبود فضای مناسب اداری
4 - کمبود امکانات رفاهی و تسهیلات تأمین اجتماعی بیمهای
5 - ضعف قوانین و مقررات و آییننامهها(نیاز به روزآمدن شدن دارند)
6 - نابسامانی و ناهماهنگی بین واحدهای مختلف معاونت سینمایی سابق
7 - عدم ثبات لازم مدیریتی و امنیت روانی
ب) برون سازمانی
1 - موازی کاری و دخالتهای دستگاهها و نهادهای غیر پاسخگو و بعضا غیر مرتبط
2-ضعف جدی بخش خصوصی در همه عرصهها و عدم سرمایهگذاری
3-ضعف زیرساختها همچون سالن سینما، شهرکت سینمایی و تجهیزات مدرن سینمایی در بخش تولید و نمایش
4-ضعف و نابسامانی ساختار صنوف سینمایی و تقابلها و رقابتهای آنان با یکدیگر
5-ضعف جدی حضور بینالمللی در بخش بازاریابی و عرضه فیلم ایرانی
6-هجمهها و تخریب رسانه ای
7-ضعف جدی دانش سینمایی در بعضی رشتهها
8-هزینه سنگین تولید و بعضی دستمزدها و عدم توازن آن با درآمدها
9- عدم علاقهمندی فیلمسازان برای پرداختن به موضوعات مهم و استراتژیک نظام
10- تسخیر عرصه نمایش فیلم توسط ماهوارهها، اینترنت، شبکه قاچاق و تلویزیون در مقابل اکران و نمایش عمومی فیلمها در سینما
11- عدم شناخت و فهم فیلم و اقتضائات سینما و سینماگران در حوزه نخبگان و مسئولان و نداشتن زیر ساختهای فکری و نظری و زیباشناسی و محتوایی
12- عدم تناسب کیفی و کمی آموزشها با نیازهای حوزه فیلم و سینما
13- تداخل بعضی مأموریتها در دورن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچون صدور مجوز فیلمهای انیمیشن و تبلیغات محیطی سینما
14- عدم پشتیبانی های لازم حقوقی،قانونی و اعتبار دستگاه های مختلف نظام
15- شبیخون همه جانبه سینمای غرب و فیلم هالیوودی
16- و بالاخره مهمترین چالش عدم توازن جدی بین مطالبات سینماگران و امکانات موجود
اهم عملکردها:
1- تشکیل شورای عالی سینما
2- تغییر معاونت به سازمان سینمایی
3- تنظیم و تصویب سند سینما در کارگروه هماهنگی بین دستگاه های فرهنگی و ارائه به صحن شواری عالی انقلاب فرهنگی
4-هموار کردن مسیر قانونی شدن صنوف سینمایی و تهیه پیش نویس لایحه نظام صنفی سینما
5- افزایش تجهیزات و امکانات سینمایی برای تولید حداقل نود فیلم در سال
6- پیگیری و اتمام ساخت فیلمخانه ملی ایران پس از 25 سال (حدود شصت درصد عملیات عمرانی این پروژه در این دوره محقق شد)
7- در اختیار گرفتن شهرک سینمایی هشتگرد و انجام کارهای عمرانی اولیه در آن(بعد از کلنگ زنی در سال 83 پروژه کلا رها شده بود و هیچ اثری از آن نبود.)
8- استفاده از فرصت بیداری اسلامی برای حضور فعال در کشورهای عربی شمال آفریقا و ایجاد تعامل با سینماگران عرب
9- برگزاری همایش هالیوودیسم و جشنواره افق نو برای ارتباط با جریانهای مستقل سینمایی در آمریکا و اروپا
10- برگزاری کنفرانس «مجمع گفتگوی همکاریهای آسیایی» دوره اول در سطح کارشناسان و دوره دوم در سطح وزیران (ریاست کنفرانس دور اول و همچنین رئیس کنفرانس کارشناس معاونان وزراء بر عهده رئیس سازمان سینمایی بود.)
11- افزایش تولیدات مشترک سینمایی با سوژههای مشترک با هدف بازاریابیهای جدید مانند فیلمهای سیوسه روز (لبنان)-استرداد (روسیه)-فرزند چهارم(سومالی و کنیا)- شهدای از نور (لبنان)-سوادیکا (تایلند)- یک روز دیگر (فرانسه) - یهود ستیز(فرانسه)-برلین منفی هفت (آلمان)
12- ساخت فیلم لاله به زبان انگلیسی با هدف بازاریابی در شمال آمریکا
13- ساخت فیلم مستند در عرصه بین الملل (بیش از پنجاه فیلم)
14-نشست و مذاکره با مسئولان سازمان وایپو برای پیوستن منطقی به قانون کپی رایت جهانی
15- مذاکره برای ساخت فیلم مشترک مانند ابن خادون (تونس) سید همدانی(تاجیکستان) ابن عربی (اسپانیا) سوادیکا(تایلند) و...
16- هماهنگی برای برگزاری دورههای آموزشی در تونس و عراق
17- گسترش وتوسعه برگزاری هفتههای فیلم در خارج از کشور
18-افزایش تولیدات سالانه فیلم سینمایی (پنجاه درصد)
19-اصلاح و تدوین بعضی آئیننامهها
20-ساخت و بازسازی پردیس سینمایی هویزه در مشهد(الان بهترین پردیس سینمایی کشور است که بعد از آزادی بیشترین درآمد را برای فیلمهای ایرانی به ارمغان میآورد.)
21-استانداردسازی نحوه برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم فجر با انتقال آن از سینماهای پراکنده در سطح شهر به برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره
22-انتقال جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان از همدان به اصفهان
23-عدم توقف هیچکدام از فعالیتها و برنامههای سینمایی کشور از دورههای قبل و استمرار آن علیرغم شرایط خاص بعد از فتنه 88
24-برنامهریزی برای افزایش تنوع در ژانرهای مختلف سینمایی کشور در بین تولیدات یک سال
25-تسهیل و حمایت از ورود فیلمسازان جوان و مستعد به عرصه کار حرفهای ساخت فیلم سینمایی(هر سال حدود متوسط 17 فیمساز در سال گذشته سه فیلم فیلمسازان اول جزو فیلمهای برگزیده و ارزشمند سینمای ایران بود.)
26-آمادهسازی سینمای ایران و حمایت برای دیجیتال کردن عرصه تولید و اکران فیلمهای ایرانی(به طوری که در سال گذشته پنجاه درصد فیلمها به روش دیجیتال تولید شده و در حال حاضر هفتاد سالن سینما به سیستم نمایش دیجیتال تجهیز شدهاند.)
27-توجه جدی به مراکز سینمای جوان در شهرستانها با هدف ایجاد عدالت فرهنگی و توزیع فرصتها و امکانات (همه مراکز به مدرنترین سیستم تدوین و دوربین دیجیتال مجهز شدند)
28-ارتقاء و یکسانسازی فرآیند آموزش و کسب مهارت در مرکز سینمای جوان کشور و ایجاد رشتههای تخصصی و کاربردی سینما
29-پیگیری برای برخورداری سینمای کشور از شبکه نمایش اینترنتی(IPTV)
30-تسهیل در فرآیند صدور مجوزها و ایجاد تعامل با سازندگان اثر (کاهش جدی فیلمهای غیر قابل پخش)
31- مشارکت بخش خصوصی در فرآیندهای نظارتی و صدور مجوزها
32- کمک به حوزه پژوهش و نگارش فیلمنامه
33- مدیریت و ساماندهی ارسال فیلمها به جشنوارههای جهانی با هدف عدم ارسال فیلمهای سیاهنما و حمایت از آثار متفاوت و مناسب برای اخذ جوایز برتر از جشنوارههای معتبر (جایزه اسکار در این دوره اخذ شد)
34- افزایش ارتباطات با محیطهای دانشجویی، نخبگان و مسئولان و دلسوزان نظام
35- سوق دادن حمایت به سمت فیلم هایی که علاوه بر ویژگی های هنری و محتوایی جذاب و پر مخاطب باشند (مانند فیلم هیس که الان پر فروش ترین فیلم جدول اکران است)
36- تلاش برای استانداردسازی همه مراحل تولید و پخش فیلم
37- کمک های مالی ویژه به مشکلات معیشتی، درمانی و مسکن قشر کمدرآمد مالی سینما.»
رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در متن این نامه علاوه بر این که به اهم چالش های موجود اشاره کرده است، عملکردش را هم تیترآور نوشته است که از جمله ی آنها می توان به تغییر معاونت به سازمان سینمایی، تشکیل شورایعالی سینما، کسب جایزه ی اسکار، سوق دادن فیلم سازی علاوه بر جنبه های هنری به سمت ساخت فیلم پرمخاطب که فیلمی چون «هیس دخترها فریاد نمی زنند» ساخته شد.
در ادامه متن کامل نامه ی شمقدری به جنتی آمده است:
« اهم چالش های موجود:
الف: درون سازمان
1 - عدم توازن بین برنامه ها ونیازها با اعتبارات و بودجه های مصوب
2 - عدم وجود نیروی کارشناس ماهر و متخصص در مجموعه سازمان
3 - ضعف تجهیزات داخلی و کمبود فضای مناسب اداری
4 - کمبود امکانات رفاهی و تسهیلات تأمین اجتماعی بیمهای
5 - ضعف قوانین و مقررات و آییننامهها(نیاز به روزآمدن شدن دارند)
6 - نابسامانی و ناهماهنگی بین واحدهای مختلف معاونت سینمایی سابق
7 - عدم ثبات لازم مدیریتی و امنیت روانی
ب) برون سازمانی
1 - موازی کاری و دخالتهای دستگاهها و نهادهای غیر پاسخگو و بعضا غیر مرتبط
2-ضعف جدی بخش خصوصی در همه عرصهها و عدم سرمایهگذاری
3-ضعف زیرساختها همچون سالن سینما، شهرکت سینمایی و تجهیزات مدرن سینمایی در بخش تولید و نمایش
4-ضعف و نابسامانی ساختار صنوف سینمایی و تقابلها و رقابتهای آنان با یکدیگر
5-ضعف جدی حضور بینالمللی در بخش بازاریابی و عرضه فیلم ایرانی
6-هجمهها و تخریب رسانه ای
7-ضعف جدی دانش سینمایی در بعضی رشتهها
8-هزینه سنگین تولید و بعضی دستمزدها و عدم توازن آن با درآمدها
9- عدم علاقهمندی فیلمسازان برای پرداختن به موضوعات مهم و استراتژیک نظام
10- تسخیر عرصه نمایش فیلم توسط ماهوارهها، اینترنت، شبکه قاچاق و تلویزیون در مقابل اکران و نمایش عمومی فیلمها در سینما
11- عدم شناخت و فهم فیلم و اقتضائات سینما و سینماگران در حوزه نخبگان و مسئولان و نداشتن زیر ساختهای فکری و نظری و زیباشناسی و محتوایی
12- عدم تناسب کیفی و کمی آموزشها با نیازهای حوزه فیلم و سینما
13- تداخل بعضی مأموریتها در دورن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچون صدور مجوز فیلمهای انیمیشن و تبلیغات محیطی سینما
14- عدم پشتیبانی های لازم حقوقی،قانونی و اعتبار دستگاه های مختلف نظام
15- شبیخون همه جانبه سینمای غرب و فیلم هالیوودی
16- و بالاخره مهمترین چالش عدم توازن جدی بین مطالبات سینماگران و امکانات موجود
اهم عملکردها:
1- تشکیل شورای عالی سینما
2- تغییر معاونت به سازمان سینمایی
3- تنظیم و تصویب سند سینما در کارگروه هماهنگی بین دستگاه های فرهنگی و ارائه به صحن شواری عالی انقلاب فرهنگی
4-هموار کردن مسیر قانونی شدن صنوف سینمایی و تهیه پیش نویس لایحه نظام صنفی سینما
5- افزایش تجهیزات و امکانات سینمایی برای تولید حداقل نود فیلم در سال
6- پیگیری و اتمام ساخت فیلمخانه ملی ایران پس از 25 سال (حدود شصت درصد عملیات عمرانی این پروژه در این دوره محقق شد)
7- در اختیار گرفتن شهرک سینمایی هشتگرد و انجام کارهای عمرانی اولیه در آن(بعد از کلنگ زنی در سال 83 پروژه کلا رها شده بود و هیچ اثری از آن نبود.)
8- استفاده از فرصت بیداری اسلامی برای حضور فعال در کشورهای عربی شمال آفریقا و ایجاد تعامل با سینماگران عرب
9- برگزاری همایش هالیوودیسم و جشنواره افق نو برای ارتباط با جریانهای مستقل سینمایی در آمریکا و اروپا
10- برگزاری کنفرانس «مجمع گفتگوی همکاریهای آسیایی» دوره اول در سطح کارشناسان و دوره دوم در سطح وزیران (ریاست کنفرانس دور اول و همچنین رئیس کنفرانس کارشناس معاونان وزراء بر عهده رئیس سازمان سینمایی بود.)
11- افزایش تولیدات مشترک سینمایی با سوژههای مشترک با هدف بازاریابیهای جدید مانند فیلمهای سیوسه روز (لبنان)-استرداد (روسیه)-فرزند چهارم(سومالی و کنیا)- شهدای از نور (لبنان)-سوادیکا (تایلند)- یک روز دیگر (فرانسه) - یهود ستیز(فرانسه)-برلین منفی هفت (آلمان)
12- ساخت فیلم لاله به زبان انگلیسی با هدف بازاریابی در شمال آمریکا
13- ساخت فیلم مستند در عرصه بین الملل (بیش از پنجاه فیلم)
14-نشست و مذاکره با مسئولان سازمان وایپو برای پیوستن منطقی به قانون کپی رایت جهانی
15- مذاکره برای ساخت فیلم مشترک مانند ابن خادون (تونس) سید همدانی(تاجیکستان) ابن عربی (اسپانیا) سوادیکا(تایلند) و...
16- هماهنگی برای برگزاری دورههای آموزشی در تونس و عراق
17- گسترش وتوسعه برگزاری هفتههای فیلم در خارج از کشور
18-افزایش تولیدات سالانه فیلم سینمایی (پنجاه درصد)
19-اصلاح و تدوین بعضی آئیننامهها
20-ساخت و بازسازی پردیس سینمایی هویزه در مشهد(الان بهترین پردیس سینمایی کشور است که بعد از آزادی بیشترین درآمد را برای فیلمهای ایرانی به ارمغان میآورد.)
21-استانداردسازی نحوه برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم فجر با انتقال آن از سینماهای پراکنده در سطح شهر به برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره
22-انتقال جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان از همدان به اصفهان
23-عدم توقف هیچکدام از فعالیتها و برنامههای سینمایی کشور از دورههای قبل و استمرار آن علیرغم شرایط خاص بعد از فتنه 88
24-برنامهریزی برای افزایش تنوع در ژانرهای مختلف سینمایی کشور در بین تولیدات یک سال
25-تسهیل و حمایت از ورود فیلمسازان جوان و مستعد به عرصه کار حرفهای ساخت فیلم سینمایی(هر سال حدود متوسط 17 فیمساز در سال گذشته سه فیلم فیلمسازان اول جزو فیلمهای برگزیده و ارزشمند سینمای ایران بود.)
26-آمادهسازی سینمای ایران و حمایت برای دیجیتال کردن عرصه تولید و اکران فیلمهای ایرانی(به طوری که در سال گذشته پنجاه درصد فیلمها به روش دیجیتال تولید شده و در حال حاضر هفتاد سالن سینما به سیستم نمایش دیجیتال تجهیز شدهاند.)
27-توجه جدی به مراکز سینمای جوان در شهرستانها با هدف ایجاد عدالت فرهنگی و توزیع فرصتها و امکانات (همه مراکز به مدرنترین سیستم تدوین و دوربین دیجیتال مجهز شدند)
28-ارتقاء و یکسانسازی فرآیند آموزش و کسب مهارت در مرکز سینمای جوان کشور و ایجاد رشتههای تخصصی و کاربردی سینما
29-پیگیری برای برخورداری سینمای کشور از شبکه نمایش اینترنتی(IPTV)
30-تسهیل در فرآیند صدور مجوزها و ایجاد تعامل با سازندگان اثر (کاهش جدی فیلمهای غیر قابل پخش)
31- مشارکت بخش خصوصی در فرآیندهای نظارتی و صدور مجوزها
32- کمک به حوزه پژوهش و نگارش فیلمنامه
33- مدیریت و ساماندهی ارسال فیلمها به جشنوارههای جهانی با هدف عدم ارسال فیلمهای سیاهنما و حمایت از آثار متفاوت و مناسب برای اخذ جوایز برتر از جشنوارههای معتبر (جایزه اسکار در این دوره اخذ شد)
34- افزایش ارتباطات با محیطهای دانشجویی، نخبگان و مسئولان و دلسوزان نظام
35- سوق دادن حمایت به سمت فیلم هایی که علاوه بر ویژگی های هنری و محتوایی جذاب و پر مخاطب باشند (مانند فیلم هیس که الان پر فروش ترین فیلم جدول اکران است)
36- تلاش برای استانداردسازی همه مراحل تولید و پخش فیلم
37- کمک های مالی ویژه به مشکلات معیشتی، درمانی و مسکن قشر کمدرآمد مالی سینما.»
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.