Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

به گفته نایب‌ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، بیژن زنگنه قصد دارد با عرضه نفت بورس انرژی را احیا کند و علی طیب‌ نیا بر به‌ کارگیری مکانیسم‌ های بازار مالی برای ترمیم اقتصاد ایران تأکید دارد و این خبری خوش برای اهالی بازار سرمایه است.

به گزارش همشهری، روز یکشنبه در مراسم تحلیف ریاست‌ جمهوری وزیران دولت یازدهم معرفی شدند. 2وزیر کلیدی که نقش اساسی در اقتصاد و همچنین بازار سرمایه ‌دارند وزیران نفت و اقتصاد هستند. تازه‌ ترین اطلاعات دریافتی نشان می ‌دهد که برنامه ‌های محوری این دو وزیر تأثیر بسیار زیادی بر توسعه بازار سرمایه ایران دارد.

محمدرضا پورابراهیمی، نایب ‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در نشست ‌های جداگانه ‌ای با وزیران پیشنهادی نفت و اقتصاد در مجلس حضور داشت درباره نتایج این نشست ‌ها گفت: یکی از برنامه‌های بیژن زنگنه که به‌ عنوان وزیر پیشنهادی دولت روحانی برای تصدی وزارت نفت معرفی ‌شده احیای دوباره بورس انرژی با عرضه نفت خام است. او گفت: زنگنه تأکید کرده است که عرضه نفت خام در بورس انرژی زمینه حضور بخش خصوصی را در معاملات نفت فراهم خواهد کرد.

او توضیح داد: در حال حاضر درآمد دولت از محل فروش نفت در بودجه 92 با فروش یک میلیون و 300 هزار بشکه در نظر گرفته شده است، در حالی‌ که اگر امکان عرضه نفت در بورس انرژی فراهم شود این رقم می ‌تواند تا 2 میلیون‌ و 500 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

پورابراهیمی در پاسخ به این پرسش که منظورتان از حضور بخش خصوصی برای فروش نفت چیست، گفت: بخش خصوصی می ‌تواند به‌طور فعال در معاملات نفت در بورس انرژی فعال شود و خود می ‌تواند با بازاریابی مؤثر خرید و فروش نفت را انجام دهد.

وی افزود: این کار می ‌تواند محدودیت ‌هایی را هم که به ‌دلیل تحریم برای کشور انجام شده بشکند و فروش نفت ایران را تا 2.5میلیون بشکه نفت افزایش دهد. نایب ‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا بخش خصوصی باید شکل بگیرد یا پس از آغاز معاملات نفت فعالیت بخش خصوصی شروع می ‌شود، گفت: این شرکت ‌ها هم‌ اکنون نیز در اقتصاد ایران فعال هستند اما در طول 2.5 سال گذشته وزارت نفت هرگز اجازه حضور بخش خصوصی را در معاملات نفت در بورس نداد.

کارشکنی وزارت نفت

پورابراهیمی با انتقاد شدید از وزارت نفت گفت: مانع اصلی عرضه‌نشدن نفت در بورس انرژی در سال‌های گذشته وزارت نفت بود. در طول 2.5سال گذشته تلاش بسیار زیادی برای عرضه نفت خام در بورس انرژی که می ‌تواند مشکلات بسیار زیادی را حل کند و تحریم‌ ها را از سر راه بردارد، انجام شد اما به ‌دلیل کارشکنی شرکت ملی نفت و وزارت نفت این کار هرگز عملی نشد.

او توضیح داد: متأسفانه شرکت ملی نفت و وزارت نفت منافع خود را بر منافع ملی ترجیح دادند و مانع از عرضه نفت در 2.5 سال گذشته در بازار سرمایه شدند. بورس کالا بیشتر از 9 بار برای عرضه نفت تلاش کرد اما به ‌دلیل همین کارشکنی‌ ها و این که شرکت نفت اعتقادی به حضور بخش خصوصی نداشت، هر بار عرضه نفت خام در بورس با شکست مواجه شد اما اکنون امید می ‌رود این کار در دولت جدید انجام شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24