بورس24 :در حالی اخیرا اخباری مبنی بر آغاز ورود خودروهای آمریکایی به ایران منتشر شده که کارشناسان صحت این موضوع را منوط به وجود توافقنامهای رسمی بین شرکت جنرال موتورز با یک شرکت ایرانی میدانند.
شرکتی از چند ماه پیش تبلیغاتی را مبنی بر واردات خودروهای آمریکایی از مبداء این کشور به ایران آغاز کرده بود.
در آن زمان صحت این تبلیغات مورد تردید کارشناسان قرار گرفت بهگونهای که عنوان میکردند با توجه به شرایط فعلی، اعطای نمایندگی جنرال موتورز به یک شرکت ایرانی و همچنین واردات این خودروها از مبداء آمریکا به ایران امکان پذیر نخواهد بود.
یک واردکننده خودرو نیز در این زمینه اظهار کرده بود که طبق قانون واردات، تنها خودروهایی قابلیت ورود به خاک ایران را خواهند داشت که دارای نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در کشور باشند و خودروهای آمریکایی فاقد چنین شرایطی هستند.
در این شرایط این روزها اخباری مبنی بر ورود یک دستگاه خودروی آمریکایی (جنرال موتورز) از مبداء آمریکا به ایران منتشر شد.
در این زمینه شهرام آزادی - عضو هیات علمی گروه خودرو دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - میگوید که هر شرکت داخلی که میخواهد خودروی آمریکایی وارد ایران کند باید توافقنامهای با شرکت آمریکایی امضا کرده باشد.
وی با بیان اینکه طبق قانون ورود هر خودرویی مشروط به وجود نمایندگی و خدمات پس از فروش آن برند خودرویی در داخل کشور است، خاطرنشان میکند که شرکت جنرال موتورز به هیچ شرکت ایرانی نمایندگی اعطا نکرده است، مگر اینکه این شرکت جدیدا توافقنامهای را در این زمینه امضا کرده باشد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه میدهد که حتی ورود 10 خودروی آمریکایی به ایران نیز نیازمند ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی آن است. ارائه خدمات پس از فروش نیز منوط به دریافت مدارک مهندسی خودرو شامل کتابچه و دستورالعمل تعمیرات و نقشههای فنی است که این مدارک بدون مجوز شرکت آمریکایی در اختیار شرکت دیگری قرار نمیگیرد./ایسنا
"اعتراض به واردات خودرو
دبیرانجمن قطعهسازان با تأکید بر اینکه این روزها صنعت خودرو درشرایط سختی قرارداشته و هیچ مرجعی حاضربه حل مشکلات آن نیست،گفته که توقف صنعت خودرو برای چه کسی سود آور است وچرا دستگاههای مختلف در صدد فشار به این صنعت هستند.
ساسان قربانی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلات داخلی صنعت خودرو بیش از تحریمهای بین المللی این صنعت را تحت فشار قرار داده است، اظهارداشته که عدم اختصاص تسهیلات، تصمیمات سازمان محیط زیست و محدویتهای تأمین مواد اولیه این روزها صنعت خودروی کشور را در شرایط نامناسبی قرار داده است که باید مسئولین در اولین فرصت تصمیمات جدی را اتخاذ کنند.
وی با بیان اینکه انجمن قطعه سازان از سال گذشته و به ویژه طی ماههای اخیر گزارش کاملی از وضعیت تأمین قطعه خودروسازان به تمام مراجع ارائه و حتی در قالب نامه هایی مجزا ارسال نموده است، افزوده ما ابزار خاصی برای حل مشکلات نداریم فقط می توانیم به تصمیم گیران حوزه اقتصاد و صنعت کشور این نکات را یادآوری کنیم.
دبیر انجمن قطعه سازان اضافه کرده که این روزها برای خود بنده این سوال مطرح است که توقف صنعت خودرو برای چه کسی سود آور است و چرا دستگاههای مختلف با همکاری یکدیگر در صدد فشار به صنعت خودروی کشور هستند.
قربانی گفته که واردات خودرو مساوی است با رکود تولید داخلی کشور که این امر ضربات سختی را به صنعت خودرو به وجود خواهد آورد. به گفته دبیر انجمن قطعه سازان، تنها راهکار حل این مشکلات رفع کمبود نقدینگی صنعت خودرو، اختصاص ارز و رفع ممنوعیت توسعه تولید در کشور است. در همین مسیر می توان با حفظ منافع ملی تحریم های بین الملی را نیز مدیریت کرد./تسنیم
وانت تندر تایید شد
مراحل تولید انبوه خودروی وانت تندر در سالن های بدنه سازی و رنگ به اتمام رسیده و تاییدیه های كیفی آن از سوی شركت رنو دریافت شده است.
محمدرضا معتمد معاون تولید تندر ایران خودرو ضمن بیان این مطلب گفته که با همكاری تیم ایران خودرو و تیم فرانسوی رنو این مراحل برای سالن مونتاژ هم در هفته های آینده طی خواهد شد
معتمد افزوده که پس از اخذ تاییدیه شركت رنو برای سالن مونتاژ وانت، تولید انبوه این خودرو آغاز می شود.
وی درخصوص ادامه همكاری با شركت رنو اظهار داشته که در این خصوص مانع خاصی وجود نداشته و جلسات و مراودات مستمر ایران خودرو با شركت رنوپارس ادامه دارد.
معتمد گفته که شركت رنو براساس سرمایه گذاری های كلانی كه در ایران انجام داده، برنامه های راهبردی مشخصی برای همكاری های آتی با این شركت دارد. از سوی دیگر ایران خودرو نیز برنامه های بلندمدتی را برای گسترش همكاری با این شركت دارد.
معاون تولید تندر ایران خودرو عنوان كرده که در توافقات صورت گرفته با شركت رنو در تولید خودروی وانت تندر تامین بخشی از قطعات این خودرو به شركت ساپكو واگذار شده است .
وی تاکید کرده که این امر نشان از اعتماد دوسویه رنو و ایران خودرو داشته و گسترش همكاری های دوجانبه تاییدی بر این موضوع است. معتمد گفته که طبق برنامه قرار است در سال جاری حداقل 5 هزار دستگاه وانت تندر90 تولید و روانه بازار شود.
وانت تندر 90 محصولی از پلتفرم تندر 90 است. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 و مطابق با كلیه الزامات موسسه استاندارد ایران بوده و با تجهیز به كیسه هوای راننده و سیستم ترمز ضد قفل ایمنی راننده و سرنشین را تضمین می كند. موتور این وانت موتور سواری تندر بوده و گیربکس، سیستم تعلیق و چرخهای آن برای حمل بار تقویت شده است./ایکوپرس
ردیف | نام خودرو | قیمت (تومان) | حجم تغییرات (تومان) |
1 | سوناتا | 150.000.000 | بدون تغییر |
2 | آزرا | 205.000.000 | " |
3 | IX55 | 211.000.000 | " |
4 | IX35 | 156.000.000 | " |
5 | i30 | 105.000.000 | " |
6 | اسپورتیج | 160.000.000 | " |
7 | سانتافه2013 | 245.000.000 | " |
8 | سراتو | 112.000.000 | " |
9 | یاریس هاچ بک | 92.000.000 | " |
10 | اوریون | 202.000.000 | " |
11 | كرولا | 128.000.000 | " |
12 | اپتیما | 145.000.000 | " |
13 | پژو206 تیپ2 | 35.500.000 | " |
14 | پژو206 تیپ5 | 37.500.000 | " |
15 | پژو206 تیپv9 | 52.000.000 | " |
16 | پژو206 تیپv8 | 38.500.000 | " |
17 | پژو206 تیپv20 | 34.500.000 | " |
18 | تندر ایران خودرو | 34.000.000 | " |
19 | تندر پارس خودرو | 35.000.000 | " |
20 | تندر E1 | 32.500.000 | " |
21 | پژو 405 بنزینی | 27.200.000 | " |
22 | پژو 405 دوگانه سوز | 28.500.000 | " |
23 | پارس سال | 35.000.000 | " |
24 | پارس دوگانه سوز | 37.000.000 | " |
25 | سمند lx | 27.500.000 | " |
26 | رانا | 32.500.000 | " |
27 | پراید111 | 18.200.000 | " |
28 | پراید 131 | 16.700.000 | " |
29 | پراید 132 | 16.300.000 | " |
30 | تیبا | 20.000.000 | " |
31 | پژو 207 اتومات | 56.000.000 | " |
32 | ماكسیما | 116.000.000 | " |
33 | ویتارا اتومات | 132.000.000 | " |
34 | ویتارای دندهای | 127.000.000 | " |
35 | مگان (با آپشن) | 88.000.000 | " |
36 | نیسان تیانا | 147.000.000 | " |
37 | مزدا3 | 119.000.000 | " |
38 | مزدا2 | 75.000.000 | " |
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.