بورس24 :ماه رمضان از فردا آغاز می شود و این در شرایطی است که بازار خودرو همچنان در رکود به سر می برد. به گفته فعالان بازار، قیمت ها امروز در مقایسه با روز گذشته تغییر خاصی نکرده اند. انها می گویند اگر بعید است در ماه رمضان اتفاق خاصی در بازار خودرو رخ بدهد مگر آنکه رخدادی مهم روی بدهد و سبب شود بازار تکان بخورد.
تولید خودرو باز هم افت کرد
تولید انواع خودرو در خرداد ماه بر اساس جدیدترین آمارهای به دست آمده 39.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. بر این اساس خرداد ماه امسال مجموعا 53 هزار و 723 دستگاه انواع خودرو تولید شد که این تعداد در مقایسه با تولید 88 هزار و 495 دستگاهی سال گذشته افت 39.3 درصدی دارد.
در این مدت تولید انواع خودروی سواری نیز با افت 35.7 درصدی از 73 هزار و 362 دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به 47 هزار و 146 دستگاه کاهش یافته است.
تولید انواع وانت نیز با کاهش 55.2 درصدی از 12 هزار و 943 دستگاه به 5802 دستگاه رسیده است. خرداد ماه امسال تولید انواع مینیبوس، میدلباس و اتوبوس نیز با افت 55.8 درصدی از 147 دستگاه در خرداد ماه سال 91 به 65 دستگاه کاهش یافته است.
تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز از 2043 دستگاه به 710 دستگاه رسیده که نشان دهنده افت 65.2 درصدی تولید این محصولات است. در سه ماهه نخست امسال نیز تولید انواع خودرو با افت 51.4 درصدی از 251 هزار و 197 دستگاه در سه ماهه نخست سال 91 به 122 هزار و 18 دستگاه کاهش یافته است.
خرداد ماه امسال تولید انواع خودروهای سواری در ایران خودرو 51.7 درصد، پارس خودرو 54.4 درصد، خودروسازی راین 100 درصد، خودروسازی مدیران 48.8 درصد و کرمان موتور 100 درصد کاهش یافته است. در این مدت تولید انواع سواری در شرکتهای سایپا 11.2 درصد و گروه بهمن 2300 درصد افزایش یافته است./ایسنا
سود کلان فوتبالیست ها از واردات خودرو
در حالی هر یک از اعضای تیم ملی فوتبال مجوز واردات یک دستگاه خودرو را دریافت کردهاند که میانگین سود این واردات برای هر کدام از آنها حداقل یک میلیارد تومان خواهد بود.
چندی پیش به دنبال صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی، رییسجمهوری 50 میلیون تومان پول نقد به همراه حواله واردات یک دستگاه خودرو خارج از شمول مقررات ناظر بر واردات این محصولات را به اعضای این تیم هدیه کرد.
این در حالی است که به گفته فعالان بازار خودرو، واردات یک دستگاه خودروی گران قیمت خارجی برای هر یک از فوتبالیستها حداقل یک میلیارد تومان سود در بر خواهد داشت.
یکی از واردکنندگان خودرو میگوید که طبق قانون ورود هر خودروی خارجی به کشور باید در چارچوب مقررات مربوطه از جمله داشتن نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در ایران صورت گیرد.
وی با بیان اینکه با مجوز صادر شده فوتبالیستها میتوانند خارج از شمول این مقررات هر خودروی دلخواه مانند فراری، لامبورگینی و رولز رویس را وارد کنند، تاکید میکند که بنابراین با توجه به آنکه خودروهایی که اینگونه وارد کشور میشوند تک بوده و نمونه مشابه آنها در داخل کشور وجود ندارد دارای ارزش بسیاری برای خریداران خواهند بود.
به گفته وی سال گذشته یک دستگاه خودروی فراری قرمز رنگ که وارد کشور شده بود به قیمت حدود سه میلیارد تومان به فروش رسید در حالی که با توجه به قیمت 160 هزار یورویی این خودرو و همچنین با توجه به نرخ روز یورو، قیمت تمام شده واردات این خودرو حدود یک میلیارد تومان بوده است که نشان دهنده سود حدودا دو میلیارد تومانی واردکننده آن است.
در این شرایط فوتبالیستها برای کسب حداکثر سود از واردات خودرو باید گران قیمتترین خودروها را وارد کشور کنند. هماکنون قیمت روز خودروهایی چون فراری و لامبورگینی با توجه به مدلهای مختلف آن بین 160 تا 250 هزار یورو است بنابراین با توجه به تعرفه و همچنین با احتساب نرخ ارز، هزینه واردات این خودروها حدودا بین یک تا یک میلیارد و 700 میلیون تومان خواهد بود./ایسنا
پژو به خاطر ایران افت کرد
شرکت پژوی فرانسه در گزارشی از افت ۹.۸ درصدی فروش خود در نیمه نخست ۲۰۱۳ خبر داد که بر اساس آن فروش پژو در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۰ هزار دستگاه کاهش یافته که ۱۴۲ هزار دستگاه مربوط به از دست دادن بازار ایران بوده است.
شرکت پژو سیتروئن فرانسه در گزارش عملکرد خود در نیمه نخست سال 2013 اعلام کرد، فروش جهانی محصولاتش طی این مدت 9.8 درصد کاهش یافته و به 1.46 میلیون دستگاه رسیده است. این شرکت در نیمه نخست سال 2012 حدود 1.62 میلیون خودرو در سراسر جهان فروخته بود.
پژو در نیمه نخست امسال بخشی از جایگاه خود در بازار در حال انقباض خودروی اروپا را از دست داده است، ولی در عوض در چین و آمریکای لاتین بازارهای جدیدی را به دست آورده است.
بر اساس این گزارش، در اروپا که تقاضا برای خرید خودروی جدید 7 درصد کاهش یافته، فروش پژو 13 درصد افت کرده است. شیب افت میزان فروش شرکت پژو در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی بیش از سایر شرکت های خودروسازی بوده و سهم این شرکت از بازار خودروی اروپا از 12.9 درصد به 12.1 درصد کاهش پیدا کرده است./تسنیم
ردیف | نام خودرو | قیمت (تومان) | حجم تغییرات (تومان) |
1 | سوناتا | 151.000.000 | بدون تغییر |
2 | آزرا | 204.000.000 | " |
3 | IX55 | 216.000.000 | " |
4 | IX35 | 156.000.000 | " |
5 | i30 | 105.000.000 | " |
6 | اسپورتیج | 160.000.000 | " |
7 | سانتافه | 185.000.000 | " |
8 | سراتو | 112.000.000 | " |
9 | یاریس هاچ بک | 91.000.000 | " |
10 | اوریون | 202.000.000 | " |
11 | كرولا | 125.000.000 | " |
12 | اپتیما | 146.000.000 | " |
13 | پژو206 تیپ2 | 36.000.000 | " |
14 | پژو206 تیپ5 | 37.500.000 | " |
15 | پژو206 تیپv9 | 52.000.000 | " |
16 | پژو206 تیپv8 | 38.500.000 | " |
17 | پژو206 تیپv20 | 34.500.000 | " |
18 | تندر ایران خودرو | 34.000.000 | " |
19 | تندر پارس خودرو | 35.000.000 | " |
20 | تندر E1 | 32.500.000 | " |
21 | پژو 405 بنزینی | 27.200.000 | " |
22 | پژو 405 دوگانه سوز | 28.500.000 | " |
23 | پارس سال | 35.000.000 | " |
24 | پارس دوگانه سوز | 37.000.000 | " |
25 | سمند lx | 27.500.000 | " |
26 | رانا | 32.600.000 | " |
27 | پراید111 | 18.200.000 | " |
28 | پراید 131 | 16.700.000 | " |
29 | پراید 132 | 16.300.000 | " |
30 | تیبا | 20.500.000 | " |
31 | پژو 207 اتومات | 56.000.000 | " |
32 | ماكسیما | 116.000.000 | " |
33 | ویتارا اتومات | 132.000.000 | " |
34 | ویتارای دندهای | 127.000.000 | " |
35 | مگان | 91.000.000 | " |
36 | نیسان تیانا | 147.000.000 | " |
37 | مزدا3 | 119.000.000 | " |
38 | مزدا2 | 75.000.000 | " |
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.