Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

تعرفه ۱۰۰ درصدی و نرخ ارز ۶۸ هزار تومانی برای واردات خودرو نه‌تنها برای واردکنندگان مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه به سود آن‌ها، تولیدکنندگان مونتاژی و دولت تمام می‌شود. در این میان، تنها مصرف‌کنندگان نهایی هستند که با افزایش قیمت خودروها متضرر می‌شوند.

تعرفه ۱۰۰ درصدی خودرو؛ برای همه سود دارد جز مردم

بورس24 : تعرفه ۱۰۰ درصدی و نرخ ارز ۶۸ هزار تومانی برای واردات خودرو نه‌تنها برای واردکنندگان مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه به سود آن‌ها، تولیدکنندگان مونتاژی و دولت تمام می‌شود. در این میان، تنها مصرف‌کنندگان نهایی هستند که با افزایش قیمت خودروها متضرر می‌شوند.

تعرفه ۱۰۰ درصدی و نرخ ارز ۶۸ هزار تومانی هزینه‌های اولیه واردات خودرو را افزایش داده است. با این حال، واردکنندگان از این وضعیت به نفع خود استفاده می‌کنند. آن‌ها هزینه‌های اضافی را به قیمت نهایی خودروها اضافه می‌کنند و حاشیه سود بیش‌تری به دست می‌آورند و تقاضای بالا در بازار تضمین‌کننده فروش خودروها با قیمت‌های بالاتر است.

ضمن این که واردکنندگان درصدی از قیمت تمام شده را به عنوان سود در نظر می‌گیرند و با افزایش قیمت تمام شده سودشان نیز بیش‌تر می‌شود. در نتیجه، تعرفه‌های سنگین نه‌تنها مانعی برای واردکنندگان نیست، بلکه فرصتی برای کسب درآمد بیش‌تر فراهم می‌کند.

تولیدکنندگان مونتاژی، برنده اختلاف قیمت

تولیدکنندگان خودروهای مونتاژی نیز از تعرفه‌های بالا سود می‌برند. افزایش قیمت خودروهای وارداتی، فاصله قیمتی بین این خودروها و محصولات مونتاژی را بیش‌تر می‌کند. این موضوع مصرف‌کنندگان را که توان خرید خودروهای وارداتی گران‌قیمت را ندارند، به سمت خودروهای مونتاژی سوق می‌دهد.

افزایش تقاضا برای خودروهای مونتاژی، سود تولیدکنندگان را تضمین می‌کند. در نتیجه، تعرفه‌های بالا نه‌تنها به ضرر آن‌ها نیست، بلکه بازار را به نفع محصولات‌شان تغییر می‌دهد و جایگاه‌شان را در بازار تقویت می‌کند.

تعرفه بیش‌تر، یعنی درآمد بیش‌تر برای دولت

دولت نیز از بزرگ‌ترین ذی‌نفعان این سیاست تعرفه‌ای است. تعرفه ۱۰۰ درصدی درآمدهای گمرکی قابل توجهی برای دولت به همراه خواهد داشت و با نرخ ارز ۶۸ هزار تومانی، هر خودروی وارداتی مالیات و عوارض گمرکی بالایی به جیب دولت سرازیر می‌کند.

این سیاست همچنین به دولت امکان می‌دهد جریان ورود خودروهای وارداتی را کنترل کند و از خروج ارز در شرایط اقتصادی کنونی جلوگیری کند. افزایش تعرفه‌ها هم درآمد دولت را بالا می‌برد و هم فشار بر منابع ارزی را کاهش می‌دهد. با این حال، این درآمدزایی به قیمت فشار اقتصادی بیش‌تر بر مصرف‌کنندگان تمام می‌شود.

مردم، قربانی اصلی تعرفه‌های سنگین

در حالی که واردکنندگان، تولیدکنندگان و دولت از تعرفه‌های بالا سود می‌برند، مصرف‌کنندگان نهایی بزرگ‌ترین بازندگان این سیاست هستند.

افزایش قیمت خودروهای وارداتی، گزینه‌های خرید را برای مردم محدود کرده و آن‌ها را به سمت خودروهای مونتاژی یا داخلی با کیفیت پایین‌تر هدایت کرده است. حتا خودروهای مونتاژی نیز به دلیل انحصار بازار و افزایش هزینه‌های تولید، با قیمت‌های غیرمنطقی عرضه می‌شوند.

این وضعیت قدرت خرید مردم را کاهش داده و فشار اقتصادی بر خانوارها را افزایش داده است. در نتیجه، تعرفه‌های سنگین تنها به ضرر مردم تمام شده و آن‌ها را در تنگنای اقتصادی قرار داده است.

منبع خبر: اسب بخار

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید



پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 265
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24