هزینه ارسال بار به خارج از کشور دغدغهای مهم برای تجار و بازرگانان است. تصمیمگیری در مورد انتخاب روش حملونقل مناسب نیازمند بررسی دقیق عوامل مؤثر بر هزینهها است. در این میان، سه روش اصلی حملونقل بینالمللی، یعنی هوایی، دریایی و زمینی، با ویژگیها و هزینههای متفاوت گزینههای متنوعی را پیش روی صادرکنندگان قرار میدهند.

هزینه ارسال بار به خارج از کشور دغدغهای مهم برای تجار و بازرگانان است. تصمیمگیری در مورد انتخاب روش حملونقل مناسب نیازمند بررسی دقیق عوامل مؤثر بر هزینهها است. در این میان، سه روش اصلی حملونقل بینالمللی، یعنی هوایی، دریایی و زمینی، با ویژگیها و هزینههای متفاوت گزینههای متنوعی را پیش روی صادرکنندگان قرار میدهند.
برای مقایسه هزینههای حملونقل هوایی، دریایی و زمینی از ایران به کشورهای خارجی باید توجه داشت که این هزینهها به عوامل متعددی از جمله وزن و حجم بار، فاصله تا مقصد، نوع کالا، شرایط گمرکی، نرخ ارز و شرکت حملونقل بستگی دارند. با این حال، بر اساس اطلاعات کلی و تجربیات رایج در حوزه حملونقل بینالمللی، میتوان یک مقایسه نسبی ارائه داد. پس این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا بتوانید هزینههای حمل و نقل خود را بهینه نمایید.
عوامل موثر بر هزینههای حمل و نقل بین المللی
برای آنکه بتوانید بهترین روش حمل بار از ایران به خارج از کشور را انتخاب کنید، باید چند عامل مهم را به خوبی بررسی کنید و فهم و درک درستی از آنها داشته باشید. در ادامه به بررسی این عوامل میپردازیم:
وزن و حجم بار
در حمل هوایی هزینه بر اساس «وزن قابل شارژ» محاسبه میشود. این موضوع به این معناست که پس از محاسبه وزن حجمی کالا و وزن جرمی کالا، هرکدام که عدد بالاتری داشته باشد، هزینه حمل براساس آن محاسبه میشود. این بدان معناست که حتی بارهای سبک با حجم زیاد نیز ممکن است به دلیل وزن حجمی بالا هزینههای قابل توجهی را به همراه داشته باشند.
وزن حجمی نیز با استفاده از فرمول (طول × عرض × ارتفاع / 6000) محاسبه میشود و وزن جرمی نیز با وزن کردن ساده به دست میآید.
معمولا شرکتهای هواپیمایی از این روش برای بهینهسازی فضای بار هواپیما و جبران هزینههای مربوط به حمل بارهای حجیم استفاده میکنند.
در حمل دریایی هزینهها بر اساس تعداد کانتینرهای مورد استفاده (20 یا 40 فوتی) یا وزن کل بار (به تن) محاسبه میشوند. استفاده از کانتینرهای کامل (FCL) یا خرده بار (LCL) بستگی به حجم بار دارد. در خرده بار هزینهها به صورت حجمی محاسبه میگردد.
در حمل و نقل زمینی (جادهای و ریلی) نیز وزن کل بار و ظرفیت کامیون (مثلاً 10، 20 یا 25 تن) یا ظرفیت کانتینرهای قطار باربری از عوامل تعیینکننده هزینهها هستند.
فاصله میان مبدا و مقصد
مسلماً هر چه فاصله بین مبدأ و مقصد بیشتر باشد، هزینههای حملونقل نیز افزایش مییابد. برای مثال کشورهای همسایه ایران (مانند ترکیه و عراق) معمولاً هزینههای حمل زمینی کمتری دارند، در حالی که مقاصد دوردست (مانند چین یا آمریکا) نیازمند استفاده از حمل دریایی یا هوایی هستند که هزینههای بالاتری را به همراه دارند.
همچنین دسترسی به برخی از مناطق به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، مستلزم استفاده از روشهای حملونقل خاص و در نتیجه هزینههای بیشتر است.
گاهی نیز به خاطر تحریمهای بین المللی علیه ایران، امکان ارسال مستقیم بار به کشور مقصد وجود ندارد و نیاز است که برای مثال کشتی یک بار به امارات برود و پس از تغییر دادن برخی مدارک دوباره راهی مقصد نهایی شود. در چنین صورتی میزان مسافت و هزینهها بیشتر میشود.
نوع کالا
کالاهای خطرناک (مانند مواد شیمیایی)، فاسدشدنی (مانند مواد غذایی) و با ارزش (مانند جواهرات) نیازمند اقدامات احتیاطی و بستهبندیهای ویژهای هستند که هزینههای اضافی (مانند هزینههای بیمه، بستهبندی خاص و مجوزهای مربوطه) را به همراه دارند.
به عنوان مثال، حمل مواد غذایی فاسدشدنی نیازمند استفاده از کانتینرهای یخچالدار است که هزینههای بیشتری نسبت به کانتینرهای معمولی دارند.
نرخ ارز و تحریمها
نوسانات نرخ ارز به ویژه نرخ دلار تأثیر قابل توجهی بر هزینههای حملونقل بینالمللی دارد. محدودیتهای بانکی ناشی از تحریمها نیز میتواند هزینهها را افزایش داده و شرایط به سمت و سویی میرود که نیاز است از واسطهها و روشهای پرداخت غیرمستقیم استفاده شود.
هزینههای گمرکی و ترخیص
عوارض گمرکی، مالیات و هزینههای انبارداری در مبدأ و مقصد به هزینههای کل حملونقل اضافه میشوند. این هزینهها بسته به نوع کالا، ارزش آن و قوانین گمرکی کشورهای مبدأ و مقصد متغیر هستند. در این مقاله می توانید روش های کاهش هزینه ترخیص را بطور مفصل بخوانید.
شرکت حمل و نقل بین المللی
شرکتهای حمل و نقل و ترخیص کار خوب و معتبری در داخل ایران مشغول به کار هستند که میتوانند انواع کالاها را به روش دریایی، هوایی یا زمینی به کشور مقصد ارسال کنند. البته نرخ هر شرکتی متفاوت است و باید باتوجه به مزایایی که ارائه میدهند، سنجید که قیمت خدمات این شرکتها به چه صورت است.
گاهی در ظاهر هزینه یک شرکتی بالاتر از رقبای خود است اما کیفیت خدماتی که ارائه میدهند آنقدر بالاست که صاحب کالا از امنیت و سرعت رسیدن بار مطمئن است.
شرایط جغرافیایی و سیاسی
بسته شدن مرزها، جنگ، ناآرامیهای سیاسی و شرایط آب و هوایی نامساعد (مانند طوفان در دریا) میتوانند هزینهها و زمان حملونقل را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال، جنگ در یک منطقه میتواند مسیرهای حملونقل را مسدود کرده و نیازمند استفاده از مسیرهای جایگزین و پرهزینهتر شود.
هزینههای حمل و نقل هوایی
حمل و نقل بین المللی هوایی سریعترین، امنترین روش برای ارسال کالا به خارج از کشور است و برای کالاهای با ارزش افزوده بالا، فاسدشدنی یا حساس گزینه ایدهآلی محسوب میشود. با این حال، این روش گرانترین گزینه نیز به شمار میرود اما به اکثر نقاط جهان دسترسی دارد. از ویژگیهای اصلی آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تحویل سریع (2 تا 7 روز، باتوجه به مقصد)
- مناسب برای کالاهای سبک و با ارزش بالا (تجهیزات پزشکی، الکترونیک) یا کالاهای فوری (اسناد، نمونهها)
- حمل بار از طریق فرودگاههای بینالمللی ایران (مانند گمرک فرودگاه امام خمینی) به مقاصد جهانی
- هزینه بالا (برای مثال 5 تا 10 دلار به ازای هر کیلوگرم به مقاصد دور مانند اروپا یا آمریکا)
- محدودیت حجم و وزن (معمولاً تا 5-10 تن در پروازهای باری)
- نیاز به بستهبندی حرفهای و هزینههای گمرکی بالا
- تاثیرپذیری از شرایط آب و هوایی
ویژگیهای حمل و نقل زمینی
حمل و نقل بین المللی زمینی روشی انعطافپذیر و مقرونبهصرفه برای ارسال کالا به کشورهای همسایه و نزدیک است. این روش، گزینهای متوسط بین حملونقل هوایی و دریایی از نظر هزینه و زمان محسوب میشود. از ویژگیهای حمل زمینی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مناسب برای کشورهای همسایه (ترکیه، عراق، ارمنستان) یا مسیرهای ترانزیتی (اروپا از طریق ترکیه)
- زمان تحویل متوسط (3 تا 14 روز)
- ارسال کالا با کامیون، تریلی یا قطار
- انعطافپذیری در مسیر، امکان حمل بار به صورت درب به درب، هزینه معقول برای مقاصد نزدیک
- وابستگی به جادهها و مرزها (ترافیک، بسته شدن مرزها)
- ظرفیت کمتر نسبت به حمل دریایی (حداکثر 20-25 تن در هر کامیون)
- برای مسافت های طولانی مناسب نیست
- تأثیرپذیری از شرایط جادهای و ترافیک
هزینههای حمل و نقل دریایی
حمل و نقل بین المللی دریایی مقرونبهصرفهترین روش برای حمل بارهای حجیم و سنگین است و برای کالاهای غیرفاسدشدنی و با ارزش افزوده پایین گزینه مناسبی محسوب میشود. با این حال، این روش کندترین گزینه نیز به شمار میرود. ویژگیهای اصلی حمل بار با کشتی شامل موارد زیر است:
- ارزانترین روش برای بارهای سنگین و حجیم (مواد خام، ماشینآلات)
- ارسال دریایی از طریق بنادر ایران (بندرعباس، چابهار) به مقاصد دارای بندر (چین، هند، اروپا)
- زمانبر (2 تا 6 هفته، بسته به فاصله و توقفها)
- ظرفیت بالا (کانتینرهای 20 فوت ≈ 33 متر مکعب، 40 فوت ≈ 67 متر مکعب)
- هزینه پایین برای حجم زیاد
- احتمال آسیب به بار در شرایط جوی بد، هزینههای اضافی بندری و هزینههای تخلیه
- فقط برای کشورهایی که بندر و دریا دارند مناسب است
سخن پایانی؛ کدام روش بهصرفهتر است؟
باتوجه به نکات گفته شده، هر یک از روشهای حملونقل هوایی، دریایی و زمینی ویژگیها، مزایا و معایب خاص خود را دارند که باید با توجه به شرایط خاص هر بار و اولویتهای تجاری مورد ارزیابی قرار گیرند.
حتما در نظر داشته باشید که نقش شرکتهای حمل و نقل بین المللی بسیار اهمیت دارد و اگر میخواهید بهترین روش حمل بار را انتخاب کنید و هزینهای معقول بابت ارسال محموله خود به خارج از کشور داشته باشید، حتما با شرکتهای معتبری همچون پست بین المللی پی اس پی اکسپرس همکاری کنید که در کشورهای مختلف دفتر نمایندگی دارد و میتواند خدمات متنوعی در هر سه روش حمل کالا ارائه دهد.
https://pspexpress.com/fa/
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.