محسن نادری، مدیر عامل شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) در خصوص جزییات پروژه پایانه مکانیزه سد معدنی غرب بندر شهید رجایی شرکت جاده ریل دریا (هیمکو ) از شرکتهای زیر مجموعه تجلی توسعه معادن و فلزات توضیح داد.

بورس24 : محسن نادری، مدیر عامل شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) در خصوص جزییات پروژه پایانه مکانیزه سد معدنی غرب بندر شهید رجایی شرکت جاده ریل دریا (هیمکو ) از شرکتهای زیر مجموعه تجلی توسعه معادن و فلزات توضیح داد.
در ابتدا در مورد پروژه پایانه مکانیزه سد معدنی در غرب بندر شهید رجایی که شرکت جاده دریا در حال احداث آن است، توضیحاتی ارائه دهید.
ما در حال احداث یک پایانه مکانیزه در غرب بندر شهید رجایی هستیم که تحت قرارداد BOT با سازمان بنادر و دریانوردی در حال اجراست. این پایانه با هدف تخلیه و بارگیری مکانیزه 10 میلیون تن سنگ معدنی در سال طراحی شده است. برای این منظور، از دو واحد دستگاه برون برگردان استفاده خواهد شد تا بارها از ریل به محل پایانه منتقل و سپس به صورت مکانیزه به کشتی منتقل شوند. علاوه بر این، یک پایانه مجزا نیز برای تخلیه و بارگیری مکانیزه 2 میلیون تن گوگرد در سال احداث خواهد شد.
در حال حاضر پروژه در چه مرحلهای قرار دارد؟
در گام کوتاه مدت، ما موفق به محصور کردن اراضی خشکی، اتمام خاکبرداری، بسترسازی، خاکریزی، زیرسازی و بتن ریزی RCC پایانهها شدهایم. همچنین، راههای دسترسی و دیوار گمرکی پروژه نیز تکمیل شده است. در واقع، در این مرحله، ما پروژه را به صورت یک پایانه آماده تحویل بهرهبرداران میکنیم.
برنامههای آتی شما برای توسعه این پایانه چیست؟
در سال آینده، با اتصال پایانه به خط ریلی، آن را به یک پایانه ریلی تبدیل خواهیم کرد. سپس، با نصب تجهیزات مکانیزه، پایانه به یک پایانه مکانیزه ریلی و در نهایت به یک پایانه SPR و پایانه مکانیزه ریلی تبدیل خواهد شد.
در بخش ریلی چه اقداماتی انجام شده است؟
علاوه بر احداث پایانه، ما خاکبرداری مسیرهای ریلی را نیز انجام دادهایم و در حال برنامه ریزی برای احداث خطوط ریلی هستیم. هدف ما این است که تا سال آینده حداقل دو خط ریل را به داخل محوطه پایانه منتقل کنیم. همچنین، نقشههای شانتینگیارد و تشکیلات مکانیزه بخش ریلی در فاز 1 به اتمام رسیده و تا پایان سال، نقشههای فاز 2 نیز تکمیل خواهد شد.
در بخش دریایی پروژه چه اقداماتی در حال انجام است؟
در بخش دریایی، ما در حال پیشروی در دریا و آماده سازی اراضی استحصال شده هستیم. در حال حاضر، مشغول سنگریزی محوطه پیرامونی برای ایجاد یک استخر هستیم که پس از پر کردن آن با خاک و انجام تراکم دینامیکی و زیرساختی، اراضی مناسبی برای سرمایه گذاری انبارها ایجاد خواهد شد. همچنین، فاز 1 طراحی و مطالعات اسکله به اتمام رسیده و نقشهها و جزوات آن آماده شده است. در حال حاضر، در مرحله ابلاغ اندوخته مهندس و مشاور برای انجام مطالعات فاز 2 و اسناد مناقصه برای اجرا هستیم.
با توجه به توضیحات شما، پروژه در چه مسیری در حال حرکت است؟
پروژه در یک سیر رشد صحیح و سالم قرار دارد و ما در تلاش هستیم تا گام به گام به سمت بهرهبرداری، بازگشت سرمایه و انجام تعهدات خود حرکت کنیم.
چه زمانی این پروژه به بهره برداری کامل خواهد رسید؟
بهره برداری کامل از فاز نخست در این مرحله ، در سال 1404 خواهد بود.
گفتنی است که شرکت بین المللی همراه جاده ریل دریا ( هیمکو) از شرکتهای زیر مجموعه تجلی توسعه معادن و فلزات بوده و سهم تجلی در این شرکت ۳۲ درصد است ، همچنین چادر ملو و گل گهر و گهر زمین و سرمایه گذاری امید هر یک ۱۷ درصد سهامدار این شرکت هستند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.