بورس 24 : عملکرد ایرانخودرو به عنوان یکی از بنگاههای بزرگ اقتصادی، همواره مورد توجه رسانهها و افکار عمومی قرار داشته و سیاستهای تکلیفی از سوی نهادهای حاکمیتی فعالیت این شرکت را دستخوش تغییراتی کرده که عموما در مسیر زیاندهی آن قرار داشته است.
بورس24 : عملکرد ایرانخودرو به عنوان یکی از بنگاههای بزرگ اقتصادی، همواره مورد توجه رسانهها و افکار عمومی قرار داشته و سیاستهای تکلیفی از سوی نهادهای حاکمیتی فعالیت این شرکت را دستخوش تغییراتی کرده که عموما در مسیر زیاندهی آن قرار داشته است.
مهمترین این سیاستها قیمتگذاری تکلیفی و عدم بروزآوری قیمت محصولات متناسب با بهای تمام شده محصولات بوده است. در سالهای اخیر که قیمت فروش محصولات این شرکت متناسب با افزایش قیمت نهادههای تولید بروزرسانی نشده، زیان سنگینی را به سهامداران آن وارد کرده است.
اما در همین شرایط، مدیریت این شرکت در جهت کاهش زیاندهی، اقدامات لازم را به اجرا گذاشته است که از آن جمله میتوان به تغییر ترکیب بهینه تولید محصولات به سمت تولید سبد محصولات با حاشیه زیان کمتر، پیگیریهای مستمر جهت بروزرسانی قیمت فروش به همراه اجرای پروژههای کاهش هزینه در زنجیره تامین اشاره کرد. تغییر و اصلاح منابع تامین و کاهش هزینهها در این زنجیره از جمله برنامههای دو ساله اخیر ایرانخودرو بوده است. تمامی این موارد موجب گردید در شرایطی که سیاستهای سرکوب قیمت فروش محصولات کمر تولید این شرکت را خم کرده بود، اقدامات مذکور توانست همچنان توان تولید را حفظ نماید.
به گونهای که صورتهای مالی 9 ماهه امسال شرکت ایرانخودرو حکایت از کاهش 94 درصدی زیان ناخالص در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته دارد.
بررسی صورتهای مالی ایرانخودرو که به تازگی در کدال منتشر شده نشان میدهد اوضاع عملکردی این شرکت هر چند مطلوب نیست اما در مسیر بهبود قرار گرفته و با ادامه سیاستهای فعلی توسط مدیران، میتواند سهامداران این مجموعه را به سودآوری در آیندهای نزدیک امیدوار کند. زیان عملیاتی 9 ماهه این شرکت در مقایسه با دوره مشابه کاهش 58 درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر زیان خالص 9 ماهه امسال کاهش 42 درصدی داشته که منجربه کاهش زیان به ازای هر سهم و رسیدن عدد زیان هر سهم به 575 ریال شده است که همه این آمار نشانههای مثبتی از به ثمر نشستن اقدامات مدیریت شرکت در کاهش هزینهها و البته بهینه سازی ترکیب تولیدات به سمت افزایش تولید سبد خودروهای با زیان کمتر بوده است.
گزارش وضعیت سود(زیان) شرکت ایران خودرو در 9 ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که نسبت سود (زیان) عملیاتی به درآمدهای عملیاتی از منفی 13.8 درصد به منفی 4.8 درصد رسیده و نسبت سود (زیان) خالص به درآمدهای عملیاتی نیز از منفی 16.8 درصد به منفی 8 درصد کاهش یافته است.
در روزهای پایانی آبانماه امسال بود که بعد از گذشت 18 ماه از آخرین بروزآوری قیمت محصولات، رشد 30 درصدی در قیمت محصولات ایرانخودرو اعمال شد تا با این اقدام از سرعت افزایش زیان این بنگاه بزرگ اقتصادی کاسته شود.
در شرایطی که موضوع خصوصی سازی در صدر اخبار خودروسازان قرار داشته و دولت چهاردهم در اجرای آن مصمم است، به نظر میرسد تصمیم عجولانه در این زمینه میتواند به زیان تولید و سهامداران باشد، چه آنکه ادامه اجرای سیاستهای فعلی میتواند ایرانخودرو را به جایگاه واقعی خود برگردانده و سهام این شرکت را در شرایط مناسب و دارای ارزش واقعی خود به متقاضیان واگذار کند. هر گونه تغییر در مدیریت این شرکت در شرایط کنونی میتواند سبب تغییر مسیر شده که در نهایت اتلاف وقت و ایجاد هزینههای سنگین برای تمامی ذینفعان را به دنبال خواهد داشت.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.